Gå til innhold

Flytte tilbake til Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

At alle går på buss/trikk/t-bane FØR de som skal gå av har gått av, og at ingen holder til høyre når de står i rulletrapper ol.

At butikker stenger om kvelden og ikke har åpent på søndager.

At du må ha resept fra fastlegen din for slike ting som antibiotika og p-piller.

At det er umulig å få hjelp til praktisk arbeid for en billig penge (som enkelt hagearbeid, flytting, elektrikeroppdrag,vasking)- alt koster skjorta hvis du er heldig å finne noen.

At grønnsakene er dyre og smakløse.

Resept på antibiotika trenger man heldigvis, ja. Det er en svært fornuftig ordning.

Gjest Anne-Astrid
Skrevet

Resept på antibiotika trenger man heldigvis, ja. Det er en svært fornuftig ordning.

Jada, det ER det rent samfunnsmessig, og det er regulert arbeidstid for butikkansatte og høye lønninger for typisk "lavtlønnsyrker" også. Men dette er gjerne annerledes andre steder, og det kan bli litt upraktisk med en gang man kommer til landet og f.eks. ikke har fastlege.

Gjest Calóni
Skrevet

Her risikerer du at bilen foran bråstopper for å snakke med en bekjent, ingen blunker lenger og det er ingen parkeringsplasser

Ingen blunker lenger? Blir de ikke fryktelig tørre på øynene etterhvert? :o Må da være trafikkfarlig ;)

Skrevet

Ingen blunker lenger? Blir de ikke fryktelig tørre på øynene etterhvert? :o Må da være trafikkfarlig ;)

Knis, jeg lurer på om kanskje alle har ødelagte pærer i retningslyset.

Skrevet

At du kommer til å angre deg grønn etter når du har vært her i 3-6 mnd.

Ikke flytt hjem, det er mitt beste råd.

Gjest Calóni
Skrevet

Knis, jeg lurer på om kanskje alle har ødelagte pærer i retningslyset.

Oi. Og så pærer som lukter så vondt når de råtner, da gitt :( Ikke det at det er stort bedre med epler, forøvrig.

Gjest på flyttefot
Skrevet

At alle går på buss/trikk/t-bane FØR de som skal gå av har gått av, og at ingen holder til høyre når de står i rulletrapper ol.

At du må ha resept fra fastlegen din for slike ting som antibiotika og p-piller.

At det er umulig å få hjelp til praktisk arbeid for en billig penge (som enkelt hagearbeid, flytting, elektrikeroppdrag,vasking)- alt koster skjorta hvis du er heldig å finne noen.

Hulter til bulter i rulletrappa, ja. Og sykling på fortauene.

Åpningstidene på butikk i Norge er bedre enn her.

Apotek har jeg personlig ikke brukt siden 2002 - da jeg skulle ha smertestillende ...pga gnagsår under foten :-)

Gjest på flyttefot
Skrevet

Huff, ja, det er det jeg frykter!

Jeg elsker mitt "nye" hjemland - men jeg elsker også min kjæreste i Norge.

Skrevet

1) husk å snakke norsk, især etter et glass vin - eller hvis noe skal gjentas!

-ikke alltid så lett det der. Fant selv ut at mye av ordforrådet var borte etter mange år ute.

2) usannsynlig høye priser på alkohol. Og: kun øl på butikken, frem til et visst klokkeslett (20?)

- Ja har du hørt noe så tåpelig?

3) oppoverbakker, nedoverbakker, fjell, mye snø, frisk luft

- "Bråkete" fugler om våren.

4) halvert reisetid til familie

- God grunn!

5) dobbelt så langt, og mange ganger dyrere reise, til kontinentet

- Mange lavpris flyselskap på banen nå. Ikke så avskrekkende dyrt lenger.

6) mynten med hull i er en enkrone, pass på at jeg ikke betaler for mye

- Kan også være en femmer - pass på!

7) ikke forvent at mannen på hjørnet sier noe hyggelig til deg når du går forbi

- Nei da vil han sannsynligvis bli lagt inn. Glem hvordan det var å bli flirtet med.

8) ikke forvent at de hjemløse morer deg med practical jokes

9) du kan igjen sykle a) uten lys på kvelden B) med voksne passasjerer bakpå c) over gata på rødt lys - uten å bli stoppet for det

- Det er blitt litt strengere her også, vær ops!

10) du må selv lete opp hvilke tilbud som finnes i samfunnet. Intet blir reklamert for "uoppfordret"

- Ingen kommentar.

Tillegg: Husk å lag avtaler med venner uker/mnd før dere skal treffes - lite skjer impulsivt.

Lykke til.

"Tillegg: Husk å lag avtaler med venner uker/mnd før dere skal treffes - lite skjer impulsivt."

Snakk for dine egne venner, alle er ikke sånn :)

Skrevet

Huff, ja, det er det jeg frykter!

Jeg elsker mitt "nye" hjemland - men jeg elsker også min kjæreste i Norge.

Da får kjæresten flytte på seg.

Sånn er det med den saken.

Skrevet

Så ille er det da ikke.

Har ingen problemer med Norge jeg.

Du må være ett bittert, bittert menneske.

Skrevet

"Tillegg: Husk å lag avtaler med venner uker/mnd før dere skal treffes - lite skjer impulsivt."

Snakk for dine egne venner, alle er ikke sånn :)

Neida, det er sant nok :-) Alle mine venner er ikke sånn heller, men det var en av de tingene som overasket meg mest da jeg flyttet hjem, at mange er sånn her i Norge i forhold til der jeg bodde.

Skrevet

Så ille er det da ikke.

Har ingen problemer med Norge jeg.

Du må være ett bittert, bittert menneske.

Nei, jeg er ikke bitter i det hele tatt. Jeg bare vet mye jeg selv savner og har savnet det landet jeg flyttet fra.

Skrevet

"At du må ha resept fra fastlegen din for slike ting som antibiotika og p-piller".

Det må du faktisk ikke - du kan kjøpe det på nett (lillepille.com).

Skrevet

Det er jo bra at antibiotika er på resept, det er ikke noe man skal ta i hytt og pine da akkuratt. Da er det ingenting som kommer til å ta knekken på basillene tilslutt...

Gjest slik lever vi her i nord
Skrevet

Hvis du har bodd lenge ute kommer du tilbake til gamlelandet hvor penga sitter løsere enn noen gang hos privatpersoner. Og alle skal ha stål, stål, stål..og når alle har fått stål, blir det så harry, harry, harry. Vi går fortsatt i flokk, og drekker oss snydens på byen, og da hilser vi på alle vi ellers ikke hilser på, samtidig som vi forteller dem hvor godt vi liker dem.

Skrevet

Oi. Og så pærer som lukter så vondt når de råtner, da gitt :( Ikke det at det er stort bedre med epler, forøvrig.

:o)

Gjest Anne-Astrid
Skrevet

Det er jo bra at antibiotika er på resept, det er ikke noe man skal ta i hytt og pine da akkuratt. Da er det ingenting som kommer til å ta knekken på basillene tilslutt...

Jada, jeg mener også det er bra. Men slik er det ikke i mange andre land, og mange har litt trøbbel i begynnelsen når man flytter hjem og ikke er klar over det, ikke har fastlege ennå og slikt. Legemiddeltilgangen er veldig streng i Norge, mange steder kan man kjøpe smertestillende, sterke allergimedisiner osv. direkte på apoteket. Det var bare noe å huske på hvis man bruker slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...