Gjest jeg er så dum! Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Jeg skal finne lengden på den lengste av de to parallelle linjene i et trapes. Hvordan gjør jeg det? Jeg vet lengden på den andre parallelle, på ei tredje side, to av vinklene i trapeset (den ene vinkelen hører til linjestykket som jeg mangler.) Noen som kan forklare? Noen som vet om nettsteder som kan hjelpe meg? 0 Siter
Gjest hallow :o/ Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Ikke vet jeg hvor du kan søke hjelp, men her på dette forumet har vi helt andre problemer ;o) Hva med www.matematikk.org 0 Siter
annegunn Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Du må sikkert dele trapeset inn i et kvadrat og to rettvinkla trekanter, og så bruke sinus/cosinus for å finne de lengdene du mangler. Ikke så enkelt å forklare uten figur... 0 Siter
annegunn Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Du må sikkert dele trapeset inn i et kvadrat og to rettvinkla trekanter, og så bruke sinus/cosinus for å finne de lengdene du mangler. Ikke så enkelt å forklare uten figur... Rektangel mener jeg selvfølgelig, ikke kvadrat. Fint å lese igjennom før man trykker send 0 Siter
Gjest hallow :o/ Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Ikke vet jeg hvor du kan søke hjelp, men her på dette forumet har vi helt andre problemer ;o) Hva med www.matematikk.org Jeg hadde akkurat lest om mannfolk under her så jeg trodde jeg var på forum for samliv ;o) Derfor det rare svaret om andre problemer. Håper du har nytte av linken min i alle fall. Har ikke hode for trapes etc. så jeg kan ikke hjelpe deg. 0 Siter
Prozak Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Rektangel mener jeg selvfølgelig, ikke kvadrat. Fint å lese igjennom før man trykker send Du _kan_ jo godt dele det inn i et kvadrat, hvis du har lyst å bruke en ekstra side på unødvendige beregninger. I mål kommer man jo uansett :-) "............................................" 0 Siter
Gjest jeg er så dum! Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Du må sikkert dele trapeset inn i et kvadrat og to rettvinkla trekanter, og så bruke sinus/cosinus for å finne de lengdene du mangler. Ikke så enkelt å forklare uten figur... Oh My God. Jaja, jeg får prøve. Lykken står den kjekke (her: blonde) bi, håper jeg. Takk for tipset! 0 Siter
Gjest jeg er så dum! Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Ikke vet jeg hvor du kan søke hjelp, men her på dette forumet har vi helt andre problemer ;o) Hva med www.matematikk.org Jeg lagrer den til senere bruk, så kanskje jeg slipper å komme med spørsmål som går utenom normen en annen gang ;-) 0 Siter
annegunn Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Du _kan_ jo godt dele det inn i et kvadrat, hvis du har lyst å bruke en ekstra side på unødvendige beregninger. I mål kommer man jo uansett :-) "............................................" Man kan sikkert dele inn på mange merkelig måter, men jeg går fremdeles god for at det blir lettere med et rektangel enn et kvadrat 0 Siter
Prozak Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Jeg lagrer den til senere bruk, så kanskje jeg slipper å komme med spørsmål som går utenom normen en annen gang ;-) Her er ingen norm for hva man kan spørre om - og slike spørsmål er et frisk pust blant middagstips og klaging over nabokjærringa :-) http://prozak.doesntexist.com/temp/trapes.jpg "..............................................." 0 Siter
annegunn Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Her er ingen norm for hva man kan spørre om - og slike spørsmål er et frisk pust blant middagstips og klaging over nabokjærringa :-) http://prozak.doesntexist.com/temp/trapes.jpg "..............................................." Om du nå tar kvadratvarianten i tillegg skal du få en stjerne i boka fra meg, ikke minst for pågangsmot... 0 Siter
Prozak Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Om du nå tar kvadratvarianten i tillegg skal du få en stjerne i boka fra meg, ikke minst for pågangsmot... Pytagoras, mener du? Det er jo smør på flesk :-) Men "pågangsmot"? Ikke akkurat - jeg har en haug av sånne småbilder liggende, flere år gamle :-) "............................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Om du nå tar kvadratvarianten i tillegg skal du få en stjerne i boka fra meg, ikke minst for pågangsmot... C = sqrt(h^2 + E^2) h = sqrt(C^2 - E^2) E = sqrt(C^2 - h^2) Dette gikk litt fort, og jeg holdt ikke tunga i rett munn, så det er mulig jeg griset :-) "............................................" 0 Siter
annegunn Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Pytagoras, mener du? Det er jo smør på flesk :-) Men "pågangsmot"? Ikke akkurat - jeg har en haug av sånne småbilder liggende, flere år gamle :-) "............................................" Nei, jeg tok det egentlig for god fisk at det ble en side ekstra utregninger med kvadrat i stedet for rektangel, uten å tenke noe videre over det selv. 0 Siter
Prozak Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Nei, jeg tok det egentlig for god fisk at det ble en side ekstra utregninger med kvadrat i stedet for rektangel, uten å tenke noe videre over det selv. Ah, du mente _den_ kvadratvarianten :-) Det var jo bare flåseri fra min side. Skal man dele det inn i et kvadrat, så får man jo ett kvadrat, to rektangler og to trekanter. Altså, masse unødvendig utregning, hvorav 2/5 av det er helt irrellevant :-) "............................................" 0 Siter
annegunn Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Ah, du mente _den_ kvadratvarianten :-) Det var jo bare flåseri fra min side. Skal man dele det inn i et kvadrat, så får man jo ett kvadrat, to rektangler og to trekanter. Altså, masse unødvendig utregning, hvorav 2/5 av det er helt irrellevant :-) "............................................" Og det var derfor du skulle få stjerne i boka... Men det holder med ett kvadrat og ett rektangel... 0 Siter
Prozak Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Og det var derfor du skulle få stjerne i boka... Men det holder med ett kvadrat og ett rektangel... Det blir jo bare å dele opp B i B+x, f.eks - og bruke det i stedet for B. Forutsatt, selvfølgelig, at B er større enn h. Selv jeg, som liker litt knot, orker ikke å lage meningsløst griseri når det ikke engang leder til et underholdende resultat :-) ".............................................." 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Nei, jeg tok det egentlig for god fisk at det ble en side ekstra utregninger med kvadrat i stedet for rektangel, uten å tenke noe videre over det selv. Syke, syke dame. Jeg hang med så lenge det dreide seg om Pythagoras. Jeg var en jævel på Pythagoras. Men når det begynte å bli cosinus og tangus og faens oldemor innblanda, kasta jeg inn håndklet. 0 Siter
Prozak Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Syke, syke dame. Jeg hang med så lenge det dreide seg om Pythagoras. Jeg var en jævel på Pythagoras. Men når det begynte å bli cosinus og tangus og faens oldemor innblanda, kasta jeg inn håndklet. Pythagorastrær er morsomme :-) Når det gjelder trigonometri, så er det nesten enklere å bruke cos, sin, tan, cotan fremfor pythagoras. "............................................." 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Pythagorastrær er morsomme :-) Når det gjelder trigonometri, så er det nesten enklere å bruke cos, sin, tan, cotan fremfor pythagoras. "............................................." Prozak, nå datt jeg ut igjen. Jeg aner ikke hva du babler om. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.