ambs Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Hei Mette Moen. Jeg er en jente på snart 38 år og er aleneforsørger for mitt ene barn på 6 1/2. For ca. 1 1/2 år siden fikk jeg satt inn hormonspiral pga svært kraftige og langvarige blødninger.(Det må nevnes at én gynekolog mente at jeg hadde PCO, mens fastlegen min og en erfaren ultralydradiolog mente dette var bare sprøyt). Hormonspiralen skulle forebygge livmorkreft, fikk jeg vite - samt dempe blødningene. Riktig nok, blødningene forsvant helt, ganske raskt. Men... for ca to uker siden fikk jeg plutselig blødninger igjen, etter å ha hatt penetrerende sex (sex er noe jeg som regel aldri har, pga manglende partner samt manglende sexlyst grunnet mye stress i livet mitt generelt. Dette henger igjen sammen med barnefordelingssak og ustabil økonomi, samt mistrivsel alene på ny kant av landet. Jeg er ressurssterk ellers og har en høy utdannelse, men har altså havnet i et sosialt og økonomisk vakuum som tærer på kreftene - dette har vart i de siste 6-7 årene. Jeg har lurt på om dissse forholdene kan ha hatt en medvirkende årsak til sykdommen). Jeg tenkte først at blødningene kanskje kunne være normale ved bruk av hormonspiral. Opplevde så at det fortsatte å blø minimalt hver dag, men ikke nok til at jeg engang tenkte på å bruke bind, bare kanskje ett truseinnlegg per dag, innimellom. I natt våknet jeg imidlertid av at det begynte å renne mørkt, slimete blod ut av skjeden. Dette har fortsatt i hele dag: blodet kommer støtvis som ved menstruasjon, det kjennes også ut som om slimhinnene løsner fra livmorveggen, også det som ved mens. Jeg har blitt grepet av panikk flere ganger i løpet av dagen ved tanken på eventuell utvikling til livmorkreft. Det ble ikke tatt vevsprøver da jeg først oppsøkte lege og fikk satt inn hormonspiral. Jeg ble heller ikke informert om at dette er FORSTADIET til livmorkreft - det leste jeg meg nettopp til selv her på nettet. Det ble sagt at jeg måtte komme tilbake om en stund, men jeg ble aldri innkalt. På grunn av stresset i livet mitt har jeg heller ikke vært til noen etterkontroll - dessverre. Jeg innså ikke, og ingen fortalte meg, at dét var viktig - tvert imot fikk jeg inntrykk av at hormonspiral ville ta hånd om den overaktive livmorslimhinnen. Jeg føler egentlig at jeg har fått manglende informasjon av legen min - føler meg regelrett snytt. Og panikken griper meg. Har ringt og bestilt time hos (samme) fastlegen, men timen er ikke før torsdag 12.01. Har også bestilt ultralydundersøkelse i et privat institutt til fredag. Men er nå grepet av panikk og angst: har jeg eventuelt gått rundt med livmorkreft i for lang tid, er det for sent, burde legen ha reagert annerledes og tatt prøver den gangen, har jeg feilaktig ikke blitt fulgt opp? Jeg er alene med min datter, har et svært anstrengt forhold til hennes far, og blir grepet av angst ved tanken på hva som ville skje med henne dersom jeg skulle falle fra eller bli alvorlig syk. I stedet for å legge meg sitter jeg og planlegger hvilke livs- og lønnsforsikringer jeg skal gå og nytegne i morgen når jeg våkner. Jeg valgte i yngre alder å gjennomgå to aborter, og jeg ønsker så inderlig å ha muligheten til å få ett barn til. Men først og fremst vil jeg fortsette å leve for min nydelige datter. Jeg vet ikke om spørsmålene mine kommer frem tydelig, men: Det jeg vil vite, er: Er min bekymring berettiget? Er hysterektomi i tilfelle nødvendig? Har jeg tegn på livmorkreft?/andre aktuelle behandlingsformer? Eventuelle alternative diagnoser? Kan de beskrevne problemene ha sammenheng med ekstremt stress de siste årene? Setter pris på kommentarer i det hele tatt til brevet mitt. Skal nevnes at jeg ellers er slank og ikke har andre sykdommer, holder meg godt for alderen, sier mange... ser tilsynelatende sunn og frisk ut, har aldri røykt og drikker kun moderate mengder alkohol svært sjelden. Jeg setter enormt stor pris på svar, jeg er livredd for å dø fra datteren min..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213620-livredd-for-livmorkreft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Kjære ambs Her må du roe deg ned, det er absolutt ikke grunn til bekymring. Rikelige, men blødninger som kommer til normal tid er ikke tegn på livmorkreft (som også er meget uvanlig i din alder). Det er ikke grunn til spesielle undersøkelser før det settes opp en hormonspiral. Når den har virket som forventet, er det ikke spesiell grunn til kontroll før den skal skiftes. Den blødning du nå har hatt bør selvsagt utredes, men det kan være en effekt av hormonspiralen, noen får blødning etter en stund uten menstruasjoner. En blødning ved samleie kan komme fra livmorhalsen som hos noen kvinner i fertil alder har rikelig slimhinne på livmorhalsen, det kan legen sjekke. Ikke skjønner jeg hva du skal med en ultralydundersøkelse, det tror jeg ikke det kommer noe som helst ut av. Det som er viktig utover å få en vanlig underlivssjekk er å få tatt en prøve av livmorslimhinnen. Noen allmennpraktiserende leger kan gjøre det, men som regel må man til gynekolog. Hvis du bor i Oslo er det mange privatpraktiserende gynekologer man kan komme til uten å ha henvisning mot å betale større egneandel. Se litt i telefonkatalogen og ring rundt, men spør om prisen først. I og med at du er så nervøs, synes jeg det er verdt å betale noe ekstra. Bruk penger på det frem for nye overilte forsikringer. Den vanligste årsak til styrtblødninger i din alder er ikke kreft men hormonforstyrrelser med manglende eggløsning. Det at du har hormonspiral gjør det litt vanskeligere, men en slimhinneprøve fra livmoren kan tas enkelt med et plast ’sugerør’ uten bedøvelse. Det er ikke nødvendig å fjerne livmoren om det foreligger hormonforstyrrelser, det kan rettes opp med hormonbehandling. Stress kan føre til at menstruasjonen opphører, men ikke at den blir voldsom. Jeg så at du skrev spørsmålet i en sen nattetime og da blir allting mer dramatisk. Jeg håper du leser dette før du legger deg, så du forhåpentlig kan slappe av. Din lege har ikke handlet ukorrekt, men du må nok til en gynekolog for å få en grundig undersøkelse inklusive ultralyd. Ultralydsundersøkelse på et røntgen institutt i denne situasjonen er ikke å anbefale. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213620-livredd-for-livmorkreft/#findComment-1564900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.