Gå til innhold

Hva er grunnen til at noen er arrogante?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en berte på studiet mitt som er et såkalt geni. Hun har studert realfag og er glødende opptatt av det, og ønsker å undervise genibarna når hun er ferdig med studiet. Hun opptrer rimelig arrogant i blant og kan snakke med overbærende stemme hvis noen ikke skjønner hva hun mener. Hun korrigerer til og med læreren, hvis hun synes h*n kunne gjort ting bedre. Det hadde vært lettere å takle dette hvis hun var et hyggelig vesen, men jeg synes hun er dønn usymptatisk og merker at jeg slapper mye bedre av når hun ikke er tilstede. Godt mulig at jeg merker dette ekstra sterkt fordi min selvtillitt ikke er på topp for tiden.

(og jeg håper for guds skyld at hun ikke doler her inne)

Men altså, hvis hun vet at hun selv er intelligent og klok og vet best, hvorfor er det så viktig for henne å fortelle alle andre det? Hvis man vet det selv så trenger vel ikke alle andre også å vite det?

Stusser også over folk som er så opptatt av å fortelle hvor bra de har det eller hvor lykkelige de er. Fikk et fire siders skrytebrev fra en familie som handlet om prestasjoner i jobben og lukseriøse reiser på firmaets regning.

Altså, folk som er arrogant, er de usikre? Eller er det godt mulig at de er veldig selvsikre og bare liker å fortelle andre hvor flinke og velykkede de er?

Noen tanker om dette?

Fortsetter under...

Skrevet

"Altså, folk som er arrogant, er de usikre? Eller er det godt mulig at de er veldig selvsikre og bare liker å fortelle andre hvor flinke og velykkede de er?"

Jeg tror bestemt det kan være både det ene og det andre av de to.

"............................................"

ikke fast nick
Skrevet

Usikkerhet, kanskje. Men det kan også hende de er enormt bortskjemte hjemmefra og vant med å være den som dulles med.

Skrevet

Si til henne at hun ikke trenger å markedsføre sine kunnskaper hele tiden. At hun som er så flink ikke trenger det for å bygge selvtilliten sin.

Skrevet

Noen beskriver meg som arrogant. Nå kan jeg selvfølgelig ikke måle meg med dette kvinnemennesket du beskriver, hun virker temmelig usympatisk.

Men jeg er altså en av de som, av fremmede, kan bli referert til som arrogant. Jeg har undret meg litt over det og kommet fram til noen grunner sammen med gode venner til at det er slik:

Jeg sier meningen min uten å nøle. Jeg stotrer aldri fram det jeg vil si, men er ganske nøyaktig.

Jeg kan være litt blasert og blir ikke veldig entusiastisk over den minste ting.

Jeg liker ikke å snakke om ting som ikke interesserer meg. Skal jeg ha en samtale med noen, så foretrekker jeg at den har mening.

Betyr dette at jeg er mer eller mindre selvsikker enn andre? Ingen av delene. Jeg er bare meg. Nå kan jeg ikke si hvor mye andre tenker på hvordan de framstår for andre mennesker, men jeg bruker i alle fall for mye tid på det. Men det påvirker ikke hvem jeg er, om du skjønner? Jeg blir ikke mer usikker av at andre misliker hva jeg mener eller hvem jeg er.

Denne kvinnen du snakker om har tydeligvis bygd seg opp en identitet hvor hun er flink i realfag og såkalt intelligent. Det vil hun neppe gi slipp på. Hver glad for at du har friheten til å slippe fram usikkerheten din. Hun er nok så redd for å miste kontrollen at hun aldri vil tørre å være ydmyk.

Gjest det finnes mange former for intelligens
Skrevet

Hva er intelligens???? Tradisjonelt sett så har det vært det samme som å være flink i realfag.

I dag snakkes det derimot om MI (mange intelligenser), noe som bl.a. innebærer at en som er flink i matamatikk nødvendigvis ikke er sosoalt intelligent...

Annonse

Skrevet

Noen beskriver meg som arrogant. Nå kan jeg selvfølgelig ikke måle meg med dette kvinnemennesket du beskriver, hun virker temmelig usympatisk.

Men jeg er altså en av de som, av fremmede, kan bli referert til som arrogant. Jeg har undret meg litt over det og kommet fram til noen grunner sammen med gode venner til at det er slik:

Jeg sier meningen min uten å nøle. Jeg stotrer aldri fram det jeg vil si, men er ganske nøyaktig.

Jeg kan være litt blasert og blir ikke veldig entusiastisk over den minste ting.

Jeg liker ikke å snakke om ting som ikke interesserer meg. Skal jeg ha en samtale med noen, så foretrekker jeg at den har mening.

Betyr dette at jeg er mer eller mindre selvsikker enn andre? Ingen av delene. Jeg er bare meg. Nå kan jeg ikke si hvor mye andre tenker på hvordan de framstår for andre mennesker, men jeg bruker i alle fall for mye tid på det. Men det påvirker ikke hvem jeg er, om du skjønner? Jeg blir ikke mer usikker av at andre misliker hva jeg mener eller hvem jeg er.

Denne kvinnen du snakker om har tydeligvis bygd seg opp en identitet hvor hun er flink i realfag og såkalt intelligent. Det vil hun neppe gi slipp på. Hver glad for at du har friheten til å slippe fram usikkerheten din. Hun er nok så redd for å miste kontrollen at hun aldri vil tørre å være ydmyk.

så lenge du ikke ser ned på folk som du har et inntrykk av ikke kan så mye som deg, eller ydmyker dem offentlig så ser jeg ikke noe galt i være slik som du ser. Vi trenger alle slags typer. Også de som går rett på sak. Kjedelig med folk som bare skal gå rundt grøten hele tiden

¨

men har man en grunnleggende respekt for andre som er forskjellig fra en selv så synes jeg ikke man er arrogant om man er slik du beskriver

Gjest trorikkehunersåintelligent
Skrevet

... så synes jeg det er veldig lite intelligent å ture frem som hun gjør. Virkelig smarte mennesker har vett på å være ydmyke.

Kanskje hun egentlig ikke er så smart, kanskje hun ønsker så sterkt å være det at hun derfor skryter slik hun gjør. Folk med de beste grunnene til å skryte av seg selv gjør det ikke...

Skrevet

... så synes jeg det er veldig lite intelligent å ture frem som hun gjør. Virkelig smarte mennesker har vett på å være ydmyke.

Kanskje hun egentlig ikke er så smart, kanskje hun ønsker så sterkt å være det at hun derfor skryter slik hun gjør. Folk med de beste grunnene til å skryte av seg selv gjør det ikke...

tror nok at hun er smart, iallefall på sine områder. Mye kan jo være et resultat av pugging også for den saks skyld

Men tviler mer på den sosiale intelligensen hennes.

Skrevet

så lenge du ikke ser ned på folk som du har et inntrykk av ikke kan så mye som deg, eller ydmyker dem offentlig så ser jeg ikke noe galt i være slik som du ser. Vi trenger alle slags typer. Også de som går rett på sak. Kjedelig med folk som bare skal gå rundt grøten hele tiden

¨

men har man en grunnleggende respekt for andre som er forskjellig fra en selv så synes jeg ikke man er arrogant om man er slik du beskriver

Nei, jeg er nok ikke det når man blir kjent med meg. Men kan _oppfattes_ slik. Og mange av disse negative personlighetstrekkene man finner ved andre mennesker, er rett og slett misforståelser, tror jeg.

Jeg tror nok kvinnen du snakker om er veldig avhengig av å være flink på akkurat dette, så la henne ha det. Vær glad du har andre arenaer å skinne på :)

Skrevet

Intressant adferd så lenge jeg bare kan få være observatør.

Skrevet

Det er kanskje hennes identitet. Det er den rollen som hun mestrer og føler seg på høyde eller bedre enn andre i. I andre sammenhenger føler hun kanskje hun er liten og usynlig, selvtilliten er veldig liten. Derfor tar hun igjen.

laguna1365380434
Skrevet

Nå blander du litt snørr og barter, synes jeg. En kan være steike smart, ha høy IQ som bare fy, uten å nødvendigvis ha særlig godt utvikla sosiale følere og en kan fortsatt ha overdrevet behov for tilbakemelding og ros.

Ikke alle intelligente mennesker blir automatisk supersympatiske av den grunn.

Annonse

Skrevet

Nå blander du litt snørr og barter, synes jeg. En kan være steike smart, ha høy IQ som bare fy, uten å nødvendigvis ha særlig godt utvikla sosiale følere og en kan fortsatt ha overdrevet behov for tilbakemelding og ros.

Ikke alle intelligente mennesker blir automatisk supersympatiske av den grunn.

var det noen som sa sosial intelligent???

laguna1365380434
Skrevet

var det noen som sa sosial intelligent???

Var den til meg? Poenget mitt var jo akkurat at sosialintelligens og høy IQ ikke nødvendigvis hører sammen.

En kan fint være det ene og ikke det andre (på samme måte som man fint kan være begge deler, eller stusselig nok ingen av delene)

Skrevet

Var den til meg? Poenget mitt var jo akkurat at sosialintelligens og høy IQ ikke nødvendigvis hører sammen.

En kan fint være det ene og ikke det andre (på samme måte som man fint kan være begge deler, eller stusselig nok ingen av delene)

nei da. skjønte at det var det du mente:)

Skrevet

Det er minst 11 forskjellige intelligenser. Den dama her har nok fått sin pott på den vanlige 'IQ-intelligensen'. Ikke så mye på sosial intelligens. Husker ikke hva de heter alle sammen, men vi hadde om det på skolen.

Hvis jeg kunne velge ville jeg hatt like deler sosial intelligens og IQ-intelligens. Den sosiale er veldig viktig for å fungere godt med venner og familie, men trist å være dum som ett brød også. Så kunne jeg hatt noen få hjerneceller som jobbet med det musikalske og hva nå resten var, så jeg ikke ble helt enspora kose-sosial.

skorpionfisken
Skrevet

Min erfaring er at arrogante mennesker egentlig er sjenerte.

Mennesker som skryter av seg selv har ofte lav selvtillit.

Gjest Mamma til aspergergutt
Skrevet

Her er mine tanker: Kanskje hun har f.eks Asperger? Noe som kjennetegner aspergere, er at de får særinteresser (f.eks tall/realfag etc), og at de ofte er svært intelligente. MEN:De mangler sosial forståelse og mangler forståelse for "uskrevne regler". De oppfattes dermed ofte som både uhøflige og arrogante, uten selv å ville være det. De har ofte problemer med å finne venner og beholde vennskap, og blir sett på som sære. Dette føles ofte sårt for dem, fordi de ikke forstår hvorfor andre ikke liker dem.

Skrevet

Tenker det samme som mamma til aspergergutt. Eller så kan hun, som du selv er inne på, være like usikker som oss andre, og bruker kunnskapen sin som et skjold.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...