Gå til innhold

Hvorfor bor du i Norge?

Anbefalte innlegg

Bris1365380442
Skrevet

Men det kan da ikke være så fælt når du vil at barna dine skal bo her?

Og det med det sosiale livet - jeg tror ikke du bor her jeg bor, for å si det slik...

Nei det kan godt hende jeg ikke bor der du bor. Mht barnet, han har en far som ikke kommer til å gå med på at jeg tar han med meg til et annet land. Jeg har enda til gode å oppleve et sted i Norge som kan sammenlignes med byer jeg har bodd i i søreuropa. Bor du på Grünerløkka, eller?

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bris1365380442

10

• Dorthe

6

• asterix

3

• ShitDiddelyDo

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ikke her jeg bor heller.

Her både hilser vi på naboen, hilser på folk i butikken. og tilmed på ukjente vi møter i lysløypa når vi går tur.

Da bor dere på en liten plass der alle vet alt om alle. Og det er pokker meg enda verre!

Gjest blomsterløk
Skrevet

Hva er du så fornøyd med da? At de eldre blir behandlet verre enn i land som har myyyye mindre penger enn det Norge har? At skolene faller fra hverandre? At barn ikke lærer seg å svømme fordi kommunene ikke har råd til å gi elever svømmeundervisning? At skolelever må tegne matvarer i heimkunnskapsundervisningen fordi skolen ikke har råd til å kjøpe inn mat?

Eller er du kanskje fornøyd med den utrolig gode kollektivtrafikken og de sinnsykt høye avgiftene på alt mulig?

I forhold til den pengesummen som surrer rundt på toppen, er Norge et lite bra land.

Jeg bor her fordi jeg ikke ønsker å flytte familien min for langt unna slekt og venner. Men når barna blir voksne, er det ikke snakk om å bli boende her.

På skolene der datteren min har gått har de alltid laget ordentlig mat i heimkunnskapstimen. Både to og tre retter.

Så det må i såfall være store forskjeller fra skole til skole.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Da bor dere på en liten plass der alle vet alt om alle. Og det er pokker meg enda verre!

Bor ikke på en liten plass nei.

Skrevet

Hva er du så fornøyd med da? At de eldre blir behandlet verre enn i land som har myyyye mindre penger enn det Norge har? At skolene faller fra hverandre? At barn ikke lærer seg å svømme fordi kommunene ikke har råd til å gi elever svømmeundervisning? At skolelever må tegne matvarer i heimkunnskapsundervisningen fordi skolen ikke har råd til å kjøpe inn mat?

Eller er du kanskje fornøyd med den utrolig gode kollektivtrafikken og de sinnsykt høye avgiftene på alt mulig?

I forhold til den pengesummen som surrer rundt på toppen, er Norge et lite bra land.

Jeg bor her fordi jeg ikke ønsker å flytte familien min for langt unna slekt og venner. Men når barna blir voksne, er det ikke snakk om å bli boende her.

Om eldre: De blir ikke behandlet dårlig! Når familien ikke kan ta vare på sine eldre, har vi et offentlig omsorgstilbud. DET er jeg fornøyd med.

Om skoler: Vi HAR skoler! Vi har skoler der unger lærer noe! DET er jeg fornøyd med.

Om svømming: Det er ikke nødvendigvis en offentlig oppgave?! Hvor er foreldrenes plikter? Vi HAR basseng, DET er jeg fornøyd med.

Om heimkunnskapsundervisning: Her skorter det kanskje på lærerens kreativitet også? På vår skole har de det ikke slik, og jeg har heller ikke hørt at det er vanlig. Igjen - jeg er fornøyd fordi vi HAR heimkunnskapsundervisning.

Kollektivtrafikken: Jeg skjønner ikke hva som er problemet med den? I byene er det jo flust med både trikker og busser og T-bane, på bygda er de aller fleste "satt opp med" bil - eller får drosje.

Om avgifter: De har vi råd til å betale - vi tjener faktisk svingodt! Dessuten går avgiftene tilbake til noe, noe som gjerne kommer meg til gode i neste omgang.

Hva tror du blir så veldig bra i utlandet, da?

Skrevet

Nei det kan godt hende jeg ikke bor der du bor. Mht barnet, han har en far som ikke kommer til å gå med på at jeg tar han med meg til et annet land. Jeg har enda til gode å oppleve et sted i Norge som kan sammenlignes med byer jeg har bodd i i søreuropa. Bor du på Grünerløkka, eller?

Niks, jeg bor i en helt annen landsdel. Jeg bor utenfor en by, og her er det veldig godt å bo.

Om sommeren (spesielt) vandrer vi husimellom, både små og store. Rause på kaffe, omsorg og omtanke.

Kanskje det er boplassen som avgjør?

Annonse

Skrevet

Ikke her jeg bor heller.

Her både hilser vi på naboen, hilser på folk i butikken. og tilmed på ukjente vi møter i lysløypa når vi går tur.

Og her vi bor snakker vi også med ukjente på bussen og toget, vi slår av en spøk med kassadama og rusler på uanmeldte besøk.

Og ikke vet vi alt om alle heller!

Bris1365380442
Skrevet

Niks, jeg bor i en helt annen landsdel. Jeg bor utenfor en by, og her er det veldig godt å bo.

Om sommeren (spesielt) vandrer vi husimellom, både små og store. Rause på kaffe, omsorg og omtanke.

Kanskje det er boplassen som avgjør?

Om sommeren er da folk ute i gatene her jeg bor også. Hva med de resterende ni månedene i året, da? Er det liv da også? Da vil jeg i tilfelle gjerne vite hvor du bor. Kommer en tur med en gang.

Skrevet

Folk som er fornøyd med det meste her, er som regel de som ikke har vært utenfor landets grenser.

Vel, jeg er fornøyd, og jeg har vært utenfor landets grenser opp til flere ganger. Og en del ganger har jeg kommet hjem og tenkt at jeg søren meg er glad jeg bor der jeg bor. Og ikke bare det - jeg kan virkelig forstå at det er en del som er villig til å gjøre ganske mye for å komme hit....

Og hvis det er så ille her så er det jo snodig at Norge gang på gang topper listen over hvilket land det er best å bo i.... Eller?

Joda, det er helt sikkert ting som kunne være gjort bedre her også. Men summen av alt gjør oss som vokser opp i Norge ekstremt heldige.

Men selvfølgelig, mye vil ha mer...

Skrevet

Om sommeren er da folk ute i gatene her jeg bor også. Hva med de resterende ni månedene i året, da? Er det liv da også? Da vil jeg i tilfelle gjerne vite hvor du bor. Kommer en tur med en gang.

Om vinteren (som ikke er 9 måneder her, da!) er man naturlig nok ikke riktig så fri, eksempelvis fra barna (ikke like praktisk å sitte inne hos naboen når ungene sover med lukkede vinduer). Men vi møtes utendørs da også, og vi er ganske flinke til å arrangere planlagte treff/fester.

Jeg savner på ingen måte noe mer sosialt liv, jeg, det er alltid noen ute i gata og det er aldri låste dører hos folk. At været begrenser oss noe er jo naturlig, men jeg ville aldri i verden ha byttet ut årstidene!

Og nei, jeg forteller deg ikke hvor jeg bor. Du høres ikke ut som du vil trives så godt hos oss heller, dessverre...

fei1365380229
Skrevet

Jeg har hørt om skoler hvor de har tegnet mat i heimkunnskapstimene, men jeg har aldri opplevd det selv på skolen der ungene mine har gått. Jeg syns de er veldig flinke til å lage meningsfull mat der faktisk, men selvfølgelig kunne jeg ønsket enda mer undervisning i ernæring for det ser jeg virkelig at dagens unge brusdrikkende, potetgull og godterispisende unger trenger.

Skrevet

Vel, jeg er fornøyd, og jeg har vært utenfor landets grenser opp til flere ganger. Og en del ganger har jeg kommet hjem og tenkt at jeg søren meg er glad jeg bor der jeg bor. Og ikke bare det - jeg kan virkelig forstå at det er en del som er villig til å gjøre ganske mye for å komme hit....

Og hvis det er så ille her så er det jo snodig at Norge gang på gang topper listen over hvilket land det er best å bo i.... Eller?

Joda, det er helt sikkert ting som kunne være gjort bedre her også. Men summen av alt gjør oss som vokser opp i Norge ekstremt heldige.

Men selvfølgelig, mye vil ha mer...

Nemlig!

Vi har skole for alle, og det eneste vi gjør er å klage på at den er for dårlig. Det hadde vært en idè å tenke over at det er uhyggelig mange barn i verden som overhode ikke har skoletilbud...

Og det samme med eldreomsorgen, kollektivtrafikken og de andre sosiale godene vi tar for gitt. De færreste HAR dem overhode!

Jeg nekter å være misfornøyd med hele livet mitt, jeg velger å være glad for at jeg bor her!

Bris1365380442
Skrevet

Om vinteren (som ikke er 9 måneder her, da!) er man naturlig nok ikke riktig så fri, eksempelvis fra barna (ikke like praktisk å sitte inne hos naboen når ungene sover med lukkede vinduer). Men vi møtes utendørs da også, og vi er ganske flinke til å arrangere planlagte treff/fester.

Jeg savner på ingen måte noe mer sosialt liv, jeg, det er alltid noen ute i gata og det er aldri låste dører hos folk. At været begrenser oss noe er jo naturlig, men jeg ville aldri i verden ha byttet ut årstidene!

Og nei, jeg forteller deg ikke hvor jeg bor. Du høres ikke ut som du vil trives så godt hos oss heller, dessverre...

Nei, i og med at jeg trives i søreuropa, så trives jeg nok ikke hos dere.

Annonse

Skrevet

Hvilket land reiser du til da?

Og veldig kjekt om du kan fortelle hvorfor dette landet er mye bedre enn Norge :-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg har vært såpass mye ute og reist at jeg ser vi har det utrolig bra i Norge.

Jeg elsker de skiftende årstidene, fjellheimen, fjorder, nisser, tusser og troll.

Vi har et godt utbygd helsevesen. Jeg har selv slitt med å få leger til å ta meg og sønnen min på alvor, men når man først blir HØRT og diagnosen er satt, fungerer det. Det tok bare litt for mange år.

En eller annen gang, kommer vi sikkert til å bo i en utlandet for en periode, men det blir ikke mer enn i ett eller to år i så fall. Hittil har vi forsøkt i 2 måneder og jeg grein nesten av glede da vi landet på Fornebu. Jeg sugde til meg alle inntrykk. Det var så deilig. Til og med fargen på de norske trafikkskiltene er det noe helt spesielt med.

Jeg er nok ganske hæmkjær.

Borte bra, men hjemme best.

Skrevet

Folk som er fornøyd med det meste her, er som regel de som ikke har vært utenfor landets grenser.

Ojsann, det var da voldsomt... Min erfaring er at de som har bodd i utlandet i mange år helst vil tilbake til Norge fordi det er så mye som er bra her ;-)

Gjest innvandreren
Skrevet

Jeg har valgt å flytte hit som voksen og bor her derfor. Jeg er fornøyd med noe og misfornøyd med andre ting. Jeg forbeholder meg retten til å være misfornøyd og kritisere det norske samfunnet på lik linje med andre nordmenn selvom jeg er født og oppvokst i et annet land. Jeg deltar aktivt i politikk fordi jeg har meninger om hvordan et godt samfunn skal være. Det blir aldri slik at alt er helt som det skal, men det er likevel det vi strekker oss mot.

Gjest moderer nasjonalismen
Skrevet

Det som irriterer meg mest med nordmenn er at vi er så selvgode. Ola Dunk Normann er verdensmester og Norge er det beste landet å bo i ..my a**!!

Norge er kanskje ett av dem, men det finnes mange land som har det bedre enn oss på flere punkter.

Gjest innvandreren
Skrevet

Kanskje de ikke vil dra utenfor landets grenser siden de er fornøyde her.

Bris1365380442
Skrevet

Jeg sa heller ikke at vinteren varte i ni måneder. Jeg sa at sommerne varte i tre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...