Gå til innhold

Hvorfor bor du i Norge?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Jeg sutrer! :-o

Jeg kan ikke FORDRA norsk vinter, jeg hater hvert blodige, iskalde drittsekund av den! Æsj! :-I Det er ikke noe kult når det gjør VONDT å puste inn lufta ute. Jula glatter over litt, men ikke nok, og det dreier seg jo om nesten tre-fjerdedeler av året og! Fysj.

Ellers forstår jeg godt at jeg er heldigere enn barna i afrika fordi jeg kan spise godt mat og sånn,men det er litt slitsomt å gå å takke for daglig..;-) Nesten ALT er jo små problemer i den store sammenhengen;-)

Jeg er fornøyd med Oslo når det er sol, sommer og kule konserter i parken og glade venner rundt som har hutlet seg ut av diverse vinterdepresjoner og verre..Den måneden DET varer.

Ellers kunne jeg gladelig prøvd lykkken et sted iverden jeg altså, men det har jeg ikke penger eller papirer til. Jeg trives godt hos min bror i USA,sånn feks.

Jeg bor i Norge for de jeg er født her og har alle tingene mine, mesteparten av vennene mine og mesteparten av familien min her, verken mer eller mindre. Det er verken min feil eller min fortjeneste.

:-)

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bris1365380442

10

• Dorthe

6

• asterix

3

• ShitDiddelyDo

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg kan ikke flytte ut av oslo engang. Tror ikke noen kommuner er interessert i å ha meg boende der, jeg skjønner jo at jeg koster penger. Det er slik at man får hjelp til tilrettelegging en gang og vil man flytte må man betale det sjøl. Det har de færreste råd til.

Her er ikke engang offentlige kontorer tilgjengelige, trygdekontor, sosialkontor. Det finnes heller ikke en eneste matbutikk i nærheten man kommer inn i. Og ingen har ansvaret for det heller, jeg prøvde å finne det ut og fikk til svar at det var butikkeiers ansvar og så lenge de ikke får bøter så gidder de selvfølgelig ikke å betale masse penger til tilrettelegging.

Huff! Det er ille at det er sånn!

Men hvis det kan være en trøst så har det etter hvert blitt mer og mer fokus på universell utforming, både hos stat og kommune. Så sakte, men sikkert vil det nok skje bedring.

Vår kommune har nettopp fått 150 000 av staten for å utrede universell utforming i sentrum. Det er jo en begynnelse...

Skrevet

Jeg sutrer! :-o

Jeg kan ikke FORDRA norsk vinter, jeg hater hvert blodige, iskalde drittsekund av den! Æsj! :-I Det er ikke noe kult når det gjør VONDT å puste inn lufta ute. Jula glatter over litt, men ikke nok, og det dreier seg jo om nesten tre-fjerdedeler av året og! Fysj.

Ellers forstår jeg godt at jeg er heldigere enn barna i afrika fordi jeg kan spise godt mat og sånn,men det er litt slitsomt å gå å takke for daglig..;-) Nesten ALT er jo små problemer i den store sammenhengen;-)

Jeg er fornøyd med Oslo når det er sol, sommer og kule konserter i parken og glade venner rundt som har hutlet seg ut av diverse vinterdepresjoner og verre..Den måneden DET varer.

Ellers kunne jeg gladelig prøvd lykkken et sted iverden jeg altså, men det har jeg ikke penger eller papirer til. Jeg trives godt hos min bror i USA,sånn feks.

Jeg bor i Norge for de jeg er født her og har alle tingene mine, mesteparten av vennene mine og mesteparten av familien min her, verken mer eller mindre. Det er verken min feil eller min fortjeneste.

Gjør du noe for å komme deg vekk, da? F.eks. bo billig, spare penger og slikt?

Skrevet

Selvsagt.

Men de fleste er vel ikke bare negative.

De færreste er nok bare negative, men det er neimen ikke mange som sier noe positivt heller, liksom.

ShitDiddelyDo
Skrevet

De færreste er nok bare negative, men det er neimen ikke mange som sier noe positivt heller, liksom.

Jeg er rimelig sikker på at de fleste er klar over hvor godt vi har det her på berget, selv om vi klager over kald vinter, høye alkoholavgifter, høye skatter og annet.

laguna1365380434
Skrevet

Hvilke penger? ;-) Jeg er en underbetalt faen, ingen verdsetter mitt geni..;-) Og uansett hvor mye penger jeg hadde kunne jeg ikke godt bare flytte utenland for det, for sånt kan man nemlig ikke..Har du sett papirmøllen du blir presentert hvis du i det hele tatt blir vurdert? :-o Min bror er NESTEN amerikansk statsborger nå (dvs det er han, men han er neggu ikke dsikker på om han tør og stole på det for det;-)) og det tok han ca 15 år med slit og papirarbeid i tillegg til ufattelig mange dollar.. og han var gift.. og de somla han bort i systemet et par tre ganger og ja i det hele tatt..

Det er ikke bare å flytte. Og jupp jeg bor billig og trekkfullt og det gjør ikke saken særlig mye bedre. Jeg synes det en menneskerett å få jamre over Oslo i Oslo om vinteren..;-)

Annonse

Skrevet

Mener du at alle som ikke liker norsk vinter bør flytte fra Norge?

Skrevet

Hvilke penger? ;-) Jeg er en underbetalt faen, ingen verdsetter mitt geni..;-) Og uansett hvor mye penger jeg hadde kunne jeg ikke godt bare flytte utenland for det, for sånt kan man nemlig ikke..Har du sett papirmøllen du blir presentert hvis du i det hele tatt blir vurdert? :-o Min bror er NESTEN amerikansk statsborger nå (dvs det er han, men han er neggu ikke dsikker på om han tør og stole på det for det;-)) og det tok han ca 15 år med slit og papirarbeid i tillegg til ufattelig mange dollar.. og han var gift.. og de somla han bort i systemet et par tre ganger og ja i det hele tatt..

Det er ikke bare å flytte. Og jupp jeg bor billig og trekkfullt og det gjør ikke saken særlig mye bedre. Jeg synes det en menneskerett å få jamre over Oslo i Oslo om vinteren..;-)

He-he, nå tror ikke jeg at du går helt under syte-kategorien heller, da, slik jeg leser det du skriver.

Men jo, det er komplisert å flytte til USA, ingen tvil om det. Giftemål er jo en måte... Ellers er det mulig å ta utdanning innen f.eks. reiseliv, det gir mange muligheter for oppdrag utenlands.

Skrevet

Mener du at alle som ikke liker norsk vinter bør flytte fra Norge?

Hvorfor ikke? Hvis kostnaden med vinteren ikke oppveies av inntekten med sommeren, så er jo det en god idè?

Gjest Vinteren
Skrevet

Jeg er glad i Norge, jeg. Trives kjempegodt, og kunne ikke tenke meg å bo noen andre steder i hele verden!

Skrevet

Hvorfor ikke? Hvis kostnaden med vinteren ikke oppveies av inntekten med sommeren, så er jo det en god idè?

OK. Hvis noen klager på været i Norge så fortjener de ikke å bo her? De er ikke takknemlige nok?

Skrevet

OK. Hvis noen klager på været i Norge så fortjener de ikke å bo her? De er ikke takknemlige nok?

He-he...

laguna1365380434
Skrevet

He-he, nå tror ikke jeg at du går helt under syte-kategorien heller, da, slik jeg leser det du skriver.

Men jo, det er komplisert å flytte til USA, ingen tvil om det. Giftemål er jo en måte... Ellers er det mulig å ta utdanning innen f.eks. reiseliv, det gir mange muligheter for oppdrag utenlands.

Tro du meg jeg tilhører de av oss som syter;-) Helt skamløst!

Jeg synes du forenkler litt når du sier at om en ikke liker alt akkurat som det er, så kan en jo bare flytte, for det kan en nemlig bare ikke.. Og hadde jeg på en eller annen mirakuløs måte faktisk klart det som skulle til hadde det fortsatt vært et slags valg mellom pest eller kolera, da slikt medfører ENORME mengder jobb og penger. Det blir omtrent som å si at om en er så misfornøyd med å være fattig får en bare gå å bli rik, eller om en misfornøyd med å være singel for en se å få seg kjæreste eller blir fornøyd og sånn..Enklere sagt enn gjort og ting er ikke riktig så svart hvitt;-)

Dessuten mener jeg seriøst det der med at en ikke KAN forlange av folk at de daglig skal gå rundt å huske å takke for ting vi tar som selvfølgeligheter. Det er selvsagt ett pluss å ha i bakhodet at som nordboer er man relativt priviligert som sådann, og å tenke over det når det er relevant. Men det blir jo umulig (og ikke så rent lite både klysete og avsporende) å ikke skulle klage på noe fordi noen alltid har det verre.

Like lite som jeg går rundt hver dag og takker gud hver dag for at jeg bor i Norge går jeg rundt og er særlig taknemmelig for at ingen har skjært av meg hue eller noe. Selvom jeg selvfølgelig er glad for at det ikke har skjedd.

Annonse

Skrevet

Tja, de kan da ikke nekte å ta imot deg? Andre kommuner, mener jeg?

Nei, Oslo er nok ingen optimal by å bo i. Det blir kanskje for stort og uoversiktelig?

Jo visst kan de nekte det. Det er bare å utestenge meg det fra all hjelp og assistanse og det er det de gjør også hvis noen forsøker.

Det hender noen får det til da hvis de har vektige grunner

Skrevet

Huff! Det er ille at det er sånn!

Men hvis det kan være en trøst så har det etter hvert blitt mer og mer fokus på universell utforming, både hos stat og kommune. Så sakte, men sikkert vil det nok skje bedring.

Vår kommune har nettopp fått 150 000 av staten for å utrede universell utforming i sentrum. Det er jo en begynnelse...

Jeg er skikkelig rasende jeg. Sikkert for mye kanskje men nå er jeg sur for de reklamerer med 5 min trikk. Hvorfor i all verden gjør de ikke alle trikkene tilgjengelige først?

Jeg skjønner ikke prioriteringen.

Skrevet

Hvorfor vil du heller på Island?

Mannen min er født og oppvokst der og har masse familie og venner der. Jeg selv har bodd der i ialt 3 år og trivdes kjempegodt. Savner rett og slett Island veldig.

Skrevet

Jeg bor her fordi...

*jeg har familien min her

*jeg liker årstider (med unntak for enkelte dager, da..)

*det er et godt land for barn å vokse opp i, både mtp sosiale ordninger, trygghet og holdninger

*jeg har sansen for frihet og demokrati (til tross for demokratiets åpenbare svakheter har jeg til gode å oppleve et bedre system)

*det er langt kjipere å være kvinne i mange, mange andre land

*den norske skjærgården og sommeren er noe av det vakreste jeg vet om

...og en mengde andre store og små årsaker jeg ikke kommer på i farta.

Skrevet

Det som irriterer meg mest med nordmenn er at vi er så selvgode. Ola Dunk Normann er verdensmester og Norge er det beste landet å bo i ..my a**!!

Norge er kanskje ett av dem, men det finnes mange land som har det bedre enn oss på flere punkter.

Hehe, tror du virkelig selvgodhet er et norsk fenomen? Ikke vært så mye utenlands, kanskje?

Skrevet

Folk som er fornøyd med det meste her, er som regel de som ikke har vært utenfor landets grenser.

Det var først da jeg hadde bodd i utlandet at jeg virkelig begynte å sette pris på Norge.

Skrevet

Folk som er fornøyd med det meste her, er som regel de som ikke har vært utenfor landets grenser.

Hvis du med "utenfor landets grenser" mener handleturer til Svinesund har du kanskje rett, men for de av oss som har vært lenger blir det som regel helt motsatt.

Har man sett en del av nøden i verden innser man virkelig at man bor i et av verdens beste land på de fleste måter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...