Gå til innhold

Hvorfor bor du i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne ego-kulturen du nevner - hvor treffer du den?

Overalt. Jeg er forbløffet over at du i det heletatt stiller spørsmålet. ER det mulig å IKKE registrere det svineriet som norsk ego-nasjonalisme og fremedfiendtlighet representerer??

*spyr*

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bris1365380442

10

• Dorthe

6

• asterix

3

• ShitDiddelyDo

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Når folk klager over Norge, er det fordi de trenger å øse ut av seg litt frustrasjon, og ikke fordi de har lyst til å flytte herfra, eller tror alt er bedre andre steder.

Skrevet

Hva får deg til å tro at det ikke er mye godt slik i andre vestlige land?

Jeg har vært i andre vestlige land hvor selvgodheten er mindre enn i Norge.

Gjest Anne-Astrid
Skrevet

Men mye av det som ble nevnt i flyttefot-tråden var ikke bare klaging, det var oppramsing av ting som kanskje er annerledes enn andre steder, og som man ikke tenker over når man bor her, men nok kanskje irriterer seg over i begynnelsen når man har bodd utenlands i mange år.

Jeg syns også det er irriterende med folk som klager generelt over veier, skoler, skattenivå, helsetjenester, lønn, trafikk, studiefinansiering, trygdeordninger, boligsituasjon osv. når vi i bunn og grunn bor i verdens beste land (FN). Men for den enkelte er det helt sikkert nok å irritere seg over, da er det flott å ha bodd noen år i andre land og vite at vi har det slett ikke så værst her tross alt.

Det beste med Norge er at det er vakkert og veldig trygt.

Skrevet

Jeg er skikkelig rasende jeg. Sikkert for mye kanskje men nå er jeg sur for de reklamerer med 5 min trikk. Hvorfor i all verden gjør de ikke alle trikkene tilgjengelige først?

Jeg skjønner ikke prioriteringen.

Jeg forstår irritasjonen din. Jeg for min del irriterer meg grenseløs over at de setter ned prisene for barnehager før de har full dekning, og samtidig som de kutter ned på antall ansatte, måltider og alt annet. Grrrrr (og ja jeg har plass til datteren min i en ganske ok barnehage, så irritasjonen er på generelt grunnlag).

Jeg vil mye heller betale den tusenlappen mer, og være garantert plass til nestemann. I en barnehage som har råd til vikarer og til å shine opp inne og ute ved behov. Det er jo for oss som betalte mye det er blitt billigere, ikke for dem som betalte lite (for dem er det dyrere...).

Nei, det er mye å irritere seg for, om man går inn for det ;-)

Men uansett. Jeg jobber med offentlig planlegging (riktignok ikke i Oslo), og jeg kan i alle fall forsikre deg om at universell utforming på alle måter har fått økt fokus. Funksjonshemmedes råd blir aktivt tatt med i planleggingen her i byen i alle fall. Men ja, jeg kan være enig i at arkitekter har et problem med estetikk vs universell utforming ;-)

Vi så forresten et forslag her forleden, fra fylkeskommunen, hvor det var foreslått en "rullestoltrapp". Da vi spurte dem hva det var, hadde de ikke noe godt svar gitt ;o)

Skrevet

Jeg forstår irritasjonen din. Jeg for min del irriterer meg grenseløs over at de setter ned prisene for barnehager før de har full dekning, og samtidig som de kutter ned på antall ansatte, måltider og alt annet. Grrrrr (og ja jeg har plass til datteren min i en ganske ok barnehage, så irritasjonen er på generelt grunnlag).

Jeg vil mye heller betale den tusenlappen mer, og være garantert plass til nestemann. I en barnehage som har råd til vikarer og til å shine opp inne og ute ved behov. Det er jo for oss som betalte mye det er blitt billigere, ikke for dem som betalte lite (for dem er det dyrere...).

Nei, det er mye å irritere seg for, om man går inn for det ;-)

Men uansett. Jeg jobber med offentlig planlegging (riktignok ikke i Oslo), og jeg kan i alle fall forsikre deg om at universell utforming på alle måter har fått økt fokus. Funksjonshemmedes råd blir aktivt tatt med i planleggingen her i byen i alle fall. Men ja, jeg kan være enig i at arkitekter har et problem med estetikk vs universell utforming ;-)

Vi så forresten et forslag her forleden, fra fylkeskommunen, hvor det var foreslått en "rullestoltrapp". Da vi spurte dem hva det var, hadde de ikke noe godt svar gitt ;o)

En rullestoltrapp tror jeg kanskje er slik at trinnene kan gå opp og ned akkurat som vannet i en sluse.

Og din irritasjon over barnehagen forstår jeg godt, Jeg hadde unger i barnehagne for 20 år siden og jeg skal love at det var noe annet enn nå. Prisene var helt overkommelige, alltid vikarer, varm mat til alle under tre og 7 unger på tre voksne på småbarnsavdeligen og 14 barn på 3 voksne over tre.

Minstemann hadde det helt annerledes i sin barnehage :(. Mye dyrere, dårlig mat, ikke vikarer og innmari dyrt. Når han sluttet i barnehagen, sank barnehageprisene, SFOprisene gikk opp det året han begynte der. Det kostet det samme som halv dag i barnehagen, ingen mat og der tilbringer han to timer hver dag. Ingen aktiviteter. kun oppbevaring.

Hihi, mange ting å være rasende på. Jeg har ei lang liste. Ventelister på sykehus, dårlig hjemmetjeneste, dårlig gamlehjem osv osv. De som ikke har muligheter til å jobbe, får dårligere og dårligere råd, egenandelene er blitt mye større i 2006 enn de har vært noen gang, bl.a TT-kjøring har gått opp med 100 %- Jeg må stoppe ellers så blir dette innlegget så langt og jeg så irritert at jeg sprekker :o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...