Gå til innhold

Hvordan søke om høyere lønn ved ansettelse?

Anbefalte innlegg

Gjest marimaki
Skrevet

hei,

jeg er blitt tilbudt en ny jobb som jeg svært gjerne vil ha. MEN jeg går ned ca 30.000 i året. Dette syns jeg er mye. Hvordan søker jeg om høyere lønn ? og legges en slik søknad ved mitt svar der jeg takker ja til ansettelse?

Håper på hjelp!

Fortsetter under...

Skrevet

Du forhandler om høyere lønn, får et tilbud, eller gir et tilbud.

Et spill som ikke alle behersker.

En rimelig sikker metode er å f eks si : "jeg overlater til dere å gi meg et konkurransedyktig tilbud" og later som det er flusst med jobber å velge i.

Skrevet

Du må selvfølgelig forhandle om lønn _før_ du signerer ansettelseskontrakten. Når du har signert kontrakten, har du godtatt de lønnsbetingelsene som står der.

Det er bare å prøve seg. Men unngå å gamble med å stille lønnskrav med forbehold om at du kun tar stillingen dersom du får lønnskravet innfridd. Da kan du fort stå uten jobb...

skorpionfisken
Skrevet

Du søker ikke, du forhandler.

Si til dem at det er en kjempeinteressant jobb som du har fryktelig lyst på, men at du må vurdere å si nei likevel fordi du går så mye ned i lønn fra den jobben du har, at du rett og slett ikke vet om du har råd til å ta drømmejobben. Så spør du om de har rom for å øke lønnstilbudet.

Har de veldig lyst på akkurat deg så øker de nok tilbudet hvis de kan.

Min kjære ringte på en jobb han ville ha for å høre mer om jobbens innhold før han søkte på den. Da han fikk vite lønna de hadde der sa han pent at det nok ikke ble aktuelt at han søkte likevel.

Etter søknadsfristen var gått ut hadde de fått 10 nyutdannede søkere uten erfaring. De ringte ham og spurte om han ikke hadde tenkt å søke. Nei sa han, han søkte ikke på en jobb hvor han ville gå mye ned i lønn, selv om jobben var mer behagelig og bra på mange områder og hadde mange fine ordninger som dagens jobb ikke har.

De har endt med å lyse ut jobben på ny i en høyere lønnsklasse, og ringte og spurte om lønna nå var høy nok til at han ville søke.

Han har ikke bestemt seg ennå, men det viser at vil de ha kvalifisert personell så må de av og til justere opp lønna ut fra hva de først trodde de kunne ansette folk for.

Gjest Persille
Skrevet

Du forhandler om høyere lønn, får et tilbud, eller gir et tilbud.

Et spill som ikke alle behersker.

En rimelig sikker metode er å f eks si : "jeg overlater til dere å gi meg et konkurransedyktig tilbud" og later som det er flusst med jobber å velge i.

Sånne ting gidder ikke jeg kaste bort tid på.

Jeg sier; hva vil du ha i lønn?

Foreslår de noe jeg kan leve med så får de det - foreslår de noe over det jeg har råd til, så sier jeg det, og sier hva jeg kan klare.

skorpionfisken
Skrevet

Foreslår de noe jeg kan leve med så får de det - foreslår de noe over det jeg har råd til, så sier jeg det, og sier hva jeg kan klare.

Ja, det er jo også et spill.

De som har skjønt det skyter langt over mål og godtar å gå ned til det de hadde forestilt seg som realistisk men i overkant.

De usikre foreslår alt for lav lønn og gleder sin sjef med at de er billig arbeidskraft.

Annonse

Gjest Persille
Skrevet

Ja, det er jo også et spill.

De som har skjønt det skyter langt over mål og godtar å gå ned til det de hadde forestilt seg som realistisk men i overkant.

De usikre foreslår alt for lav lønn og gleder sin sjef med at de er billig arbeidskraft.

Om de foreslår alt for lavt så tilbyr jeg høyere fordi jeg skjønner at de slutter den dagen de får tilbud om noe bedre.

Alternativt avtaler jeg lav lønn i prøvetid - og økning ved fast ansettelse dersom jeg er litt usikker på dem.

skorpionfisken
Skrevet

Om de foreslår alt for lavt så tilbyr jeg høyere fordi jeg skjønner at de slutter den dagen de får tilbud om noe bedre.

Alternativt avtaler jeg lav lønn i prøvetid - og økning ved fast ansettelse dersom jeg er litt usikker på dem.

Bruker du prøvetida aktivt?

Har inntrykk av at de fleste arbeidsgivere ser på prøvetida som pro-forma. Den er bare der fordi reglene sier det. Mange benytter ikke sjansen til å virkelig vurdere om arbeidstakeren egentlig passer inn, og lar det skure og gå til de er fast ansatte og umulige å bli kvitt.

De kan jo bli bedre etter hvert, og vi liker ikke konflikter...

Gjest Persille
Skrevet

Bruker du prøvetida aktivt?

Har inntrykk av at de fleste arbeidsgivere ser på prøvetida som pro-forma. Den er bare der fordi reglene sier det. Mange benytter ikke sjansen til å virkelig vurdere om arbeidstakeren egentlig passer inn, og lar det skure og gå til de er fast ansatte og umulige å bli kvitt.

De kan jo bli bedre etter hvert, og vi liker ikke konflikter...

Ja - må det.

Man kan ikke si dem opp i prøvetiden heller - det er jo derfor jeg skal i retten denne mnd.

Men, dersom de ikke passer eller ikke gjør jobben slik jeg vil - så får de advarsler om det, og da skal jeg alltids klare å si dem opp etterpå.

Problemet er bare at de fleste klarer å te seg 3-6 mndr før det sklir ut.

Skrevet

Ja - må det.

Man kan ikke si dem opp i prøvetiden heller - det er jo derfor jeg skal i retten denne mnd.

Men, dersom de ikke passer eller ikke gjør jobben slik jeg vil - så får de advarsler om det, og da skal jeg alltids klare å si dem opp etterpå.

Problemet er bare at de fleste klarer å te seg 3-6 mndr før det sklir ut.

Har jo lest mange innlegg om rettsaken din, men jeg hadde virkelig ikke fått med meg at dette gjaldt i prøvetiden! Er ikke prøvetid prøvetid da?

Du ansetter en person på prøve, er ikke fornøyd, og kan altså ikke si henne/ham opp? Trodde det var derfor det het prøvetid, jeg?!

Gjest Persille
Skrevet

Har jo lest mange innlegg om rettsaken din, men jeg hadde virkelig ikke fått med meg at dette gjaldt i prøvetiden! Er ikke prøvetid prøvetid da?

Du ansetter en person på prøve, er ikke fornøyd, og kan altså ikke si henne/ham opp? Trodde det var derfor det het prøvetid, jeg?!

Det var i prøvetiden :)

Nei, man kan ikke det - det er faktisk de samme reglene som gjelder. Lovteksten sier noe annet, at man kan si opp folk ut fra innsats, tilpassning og dyktighet - men man kan ikke det i praksis.

Skrevet

Forhandling, kort eller lang, vanskelig eller lett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...