Gjest også anonym for anledningen Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Takk for konkrete råd, det var det jeg trengte. Lyve til arbeidsgiveren din? Når du i tillegg ikke har jobbet der før? Glad jeg ikke skal ansette deg. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Du er jammen heldig som har så god helse at du ikke vet hva det vil si å være i en tilstand der sykemelding er nødvendig! Flott for deg! Jupp! :-) Dog, jeg HADDE det. Jeg hadde ikke hatt mage til å starte ett nytt arbeidsforhold med å ikke komme på jobb fordi jeg er "Utslitt" Var jeg så "utslitt" fikk jeg trygde meg eller noe, ikke belaste en eller annen stakkars arbeidsplass med meg om jeg faktisk ikke hadde noe å bidra med (enda) Det får være grenser for å leke butikk! Jeg mener vi har altfor snille regler på sånt. En får være på jobb om man påstår man jobber. Synes jeg. (Selvfølgelig kan en være syk innimellom, men det får da være grenser.. Fy faen så dårlig det tar seg ut å ikke komme på jobb fra oppstart, det burde være fyken grunn!) 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Jupp! :-) Dog, jeg HADDE det. Jeg hadde ikke hatt mage til å starte ett nytt arbeidsforhold med å ikke komme på jobb fordi jeg er "Utslitt" Var jeg så "utslitt" fikk jeg trygde meg eller noe, ikke belaste en eller annen stakkars arbeidsplass med meg om jeg faktisk ikke hadde noe å bidra med (enda) Det får være grenser for å leke butikk! Jeg mener vi har altfor snille regler på sånt. En får være på jobb om man påstår man jobber. Synes jeg. (Selvfølgelig kan en være syk innimellom, men det får da være grenser.. Fy faen så dårlig det tar seg ut å ikke komme på jobb fra oppstart, det burde være fyken grunn!) Jeg har ikke turt å svare i denne tråden - godt du sa noe 0 Siter
tonie Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Jupp! :-) Dog, jeg HADDE det. Jeg hadde ikke hatt mage til å starte ett nytt arbeidsforhold med å ikke komme på jobb fordi jeg er "Utslitt" Var jeg så "utslitt" fikk jeg trygde meg eller noe, ikke belaste en eller annen stakkars arbeidsplass med meg om jeg faktisk ikke hadde noe å bidra med (enda) Det får være grenser for å leke butikk! Jeg mener vi har altfor snille regler på sånt. En får være på jobb om man påstår man jobber. Synes jeg. (Selvfølgelig kan en være syk innimellom, men det får da være grenser.. Fy faen så dårlig det tar seg ut å ikke komme på jobb fra oppstart, det burde være fyken grunn!) Enig i hvert eneste ord. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Jeg har ikke turt å svare i denne tråden - godt du sa noe Ja, men fanden altså! Man går da på jobben, er man får dårlig til det fra OPPSTART får en søke jobb senere eller innse at man faktisk ikke kan jobbe da.. Arbeidsplasser er tross alt ikke til BARE for arbeidstakeren, for at man skulle si at man jobber..Det er (burde jo være!) slik at man går på jobb for å faktisk GJØRE noe..Jeg er helt imponert over hvor lett det glemmes! :-) 0 Siter
Gjest til legen igjen Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Dersom du hadde vært istand til å gå på jobb i det hele tatt, ville du ikke vært i den tilstanden jeg er nå. Er enig i at det er en forferdelig start på en ny jobb, men jeg har ikke noe valg, slik jeg er nå. Jeg er ikke "utslitt" av den gamle jobben, heller ikke "utslitt" i vanlig forstand. Har en utmattelsestilstand som legene ikke helt har klart å finne ut av. Forrige gang jeg hadde det samme (et par år siden) kom jeg meg igjen etter å ha vært fullt sykemeldt i 3 måneder. For øvrig er det heldigvis ikke en full jobb jeg skal begynne i, men en noe redusert. Det blir derfor ikke en "100 prosent" overgang når jeg begynner, uansett. Spørsmålet mitt var altså hva man skal si, for jeg kommer ikke til å si den egentlige årsaken, for ikke å skremme vettet av dem. Det er for øvrig ikke riktig at ny arbeidsgiver er pliktig til å lage oppfølgingsplan dersom det ikke er noe de kan gjøre fra eller til i forhold til tilstanden. Noe annet hadde vært om man kan jobbe redusert dersom det skjer tilrettelegging. Kan du ikke sjekke blodverdier osv? Moren min må ta en sprøyte av og til (b12=) fordi hun mangler noe i kroppen som gjør henne sliten og trøtt. Hun har det bedre nå. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Til info: du har ikke krav på sykepenger før du har vært ansatt (og jobbet) i fire uker. http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html#8-18 Hvis jeg skal være helt ærlig - det hadde ikke spilt noen rolle for meg hvorfor du var borte, jeg hadde ikke blitt blid uansett. Du er ansatt i en jobb fordi noen trenger deg der - å starte med og være borte i to mndr i en stilling hvor noen kanskje har vært fraværende i lang tid allerede, synes jeg er ufattelig respektløst. Dette gir faktisk ikke noe godt inntrykk av deg som arbeidstaker - hvertfall ikke når du ikke oppgir grunnen til at du er borte. Hva som er rett/galt/lov er én ting, hvilket _inntrykk_ man får er noe annet. Dernest; du kan ringe arbeidsgiver og si at du dessverre ikke kan starte før om to mndr (ikke si noe om syk) og at du har forståelse for det dersom de velger en annen enn deg til stillingen. Jeg sier som laguna, jeg skulle også ha vært dødelig syk eller på sykehus.... 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Jeg hadde gått på jobb. Garantert! Husker jeg skulle begynne i ny jobb en gang. Kvelden før sto jeg og fønet håret. Jeg må ha gjort en eller annen rar vridning med armene for plutselig låste ryggen seg fullstendig. Morgenen etter var det like jævlig, men jeg dro på jobb og lot som ingenting. Jeg sier som Laguna, jeg måtte ha vært død, om jeg ikke skulle ha møtt opp i ny jobb. Ellers ville jeg ha overlatt jobben til noen andre. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Ja, men fanden altså! Man går da på jobben, er man får dårlig til det fra OPPSTART får en søke jobb senere eller innse at man faktisk ikke kan jobbe da.. Arbeidsplasser er tross alt ikke til BARE for arbeidstakeren, for at man skulle si at man jobber..Det er (burde jo være!) slik at man går på jobb for å faktisk GJØRE noe..Jeg er helt imponert over hvor lett det glemmes! :-) Du skal få lese mine memoarer når jeg er ferdig med å være arbeidsgiver - da skal vi snakke sjokk 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Du skal få lese mine memoarer når jeg er ferdig med å være arbeidsgiver - da skal vi snakke sjokk Jeg har jo fått lese litt av dem..;-) Og, det høres ikke akkurat ut som noen piknikk nei. Jeg synes det er forstemmende mange latterlige regler som jeg ikke kan forstå at gjør annet enn å oppfordre til skulk og slappe holdninger og som dessuten gjør livet rimelig vanskelig for de som forsøker å få ett og annet til å gå rundt. Jeg skjønner meg ikke på folk som går rundt og hever sykemelding på sykemelding for diffuse ting..Kan de ikke heller si det som det er da, at de er for kleine til å jobbe?Jeg synes ikke man skal kunne belaste arbeidsplassen med så mye som en faktisk kan pr. nå. En får komme seg på jobb, kommer en seg IKKE på jobb, bør en ikke påstå at en er i jobb. Enkelt og greit! Er du syk og arbeidsufør synes jeg rike Norge plikter å ta godt vare på deg, MEN jeg synes ikke det skal innlemmes i disse rettighetene å påstå at man jobber når man ikke gjør det (skikkelig). Vil forøvrig gjerne titte på dine memoarer engang! ;-) Vedder på at det er interesant lesning! :-) 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Jeg har jo fått lese litt av dem..;-) Og, det høres ikke akkurat ut som noen piknikk nei. Jeg synes det er forstemmende mange latterlige regler som jeg ikke kan forstå at gjør annet enn å oppfordre til skulk og slappe holdninger og som dessuten gjør livet rimelig vanskelig for de som forsøker å få ett og annet til å gå rundt. Jeg skjønner meg ikke på folk som går rundt og hever sykemelding på sykemelding for diffuse ting..Kan de ikke heller si det som det er da, at de er for kleine til å jobbe?Jeg synes ikke man skal kunne belaste arbeidsplassen med så mye som en faktisk kan pr. nå. En får komme seg på jobb, kommer en seg IKKE på jobb, bør en ikke påstå at en er i jobb. Enkelt og greit! Er du syk og arbeidsufør synes jeg rike Norge plikter å ta godt vare på deg, MEN jeg synes ikke det skal innlemmes i disse rettighetene å påstå at man jobber når man ikke gjør det (skikkelig). Vil forøvrig gjerne titte på dine memoarer engang! ;-) Vedder på at det er interesant lesning! :-) Vi er helt enige Det som kanskje forundrer meg mest - er folks manglende respekt for andres tid og penger. Det topper nok kaka tror jeg... 0 Siter
Dorthe Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Jeg hadde gått på jobben. Jeg hadde ikke startet en ny jobb med ikke å være til stede med mindre jeg var død eller lå på sykehus. Faktisk. Jeg er enig med deg men har faktisk startet jobb med at eldstemann fikk vannkopper og jeg måtte ta ut sykt barn dager. Etter en uke på jobben oppdaget jeg at jeg var blitt uventet gravid. Jeg skal love deg at det ikke var vellykket, jeg ble regelrett mobbet ut av jobben. 0 Siter
Dorthe Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Dersom du hadde vært istand til å gå på jobb i det hele tatt, ville du ikke vært i den tilstanden jeg er nå. Er enig i at det er en forferdelig start på en ny jobb, men jeg har ikke noe valg, slik jeg er nå. Jeg er ikke "utslitt" av den gamle jobben, heller ikke "utslitt" i vanlig forstand. Har en utmattelsestilstand som legene ikke helt har klart å finne ut av. Forrige gang jeg hadde det samme (et par år siden) kom jeg meg igjen etter å ha vært fullt sykemeldt i 3 måneder. For øvrig er det heldigvis ikke en full jobb jeg skal begynne i, men en noe redusert. Det blir derfor ikke en "100 prosent" overgang når jeg begynner, uansett. Spørsmålet mitt var altså hva man skal si, for jeg kommer ikke til å si den egentlige årsaken, for ikke å skremme vettet av dem. Det er for øvrig ikke riktig at ny arbeidsgiver er pliktig til å lage oppfølgingsplan dersom det ikke er noe de kan gjøre fra eller til i forhold til tilstanden. Noe annet hadde vært om man kan jobbe redusert dersom det skjer tilrettelegging. Hvorfor fortsetter du ikke sykemeldingen og sier fra deg den nye jobben til du er i stand til å jobbe igjen. Man får sykepenger uten å være i et ansettelsesforhold også. Å begynne med en ny jobb med å være sykemeldt hadde ikke jeg turt eller ville gjort. Jeg har sjøl ansatt folk som stadig ikke møtte opp, det var et mareritt. 0 Siter
Gjest anonym for anledningen Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Jupp! :-) Dog, jeg HADDE det. Jeg hadde ikke hatt mage til å starte ett nytt arbeidsforhold med å ikke komme på jobb fordi jeg er "Utslitt" Var jeg så "utslitt" fikk jeg trygde meg eller noe, ikke belaste en eller annen stakkars arbeidsplass med meg om jeg faktisk ikke hadde noe å bidra med (enda) Det får være grenser for å leke butikk! Jeg mener vi har altfor snille regler på sånt. En får være på jobb om man påstår man jobber. Synes jeg. (Selvfølgelig kan en være syk innimellom, men det får da være grenser.. Fy faen så dårlig det tar seg ut å ikke komme på jobb fra oppstart, det burde være fyken grunn!) "da får man trygde seg eller noe". Ja jeg har faktisk tenkt tanken, på lengre sikt (deltidstrygd), og legen min har drøftet det med meg. Men grunnen for at jeg kvir meg, er for det første at jeg ønsker å forsøke å klare å jobbe så lenge som mulig. Selv om det vil bety lengre sykmeldingsperioder innimellom. Og for det andre fordi jeg kvir meg for å møte mennesker som deg, som trekker raske konklusjoner om ting de ikke har greie på, og som da ganske sikkert ville fordømme meg fordi jeg "bare vil late seg og gå på trygd istedenfor å være i arbeidslivet". Ja for du ville sikkert være blant dem da også. Nei, man taper uansett, dersom man har dårlig helse... 0 Siter
Gjest anonym for anledningen Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Kan du ikke sjekke blodverdier osv? Moren min må ta en sprøyte av og til (b12=) fordi hun mangler noe i kroppen som gjør henne sliten og trøtt. Hun har det bedre nå. Jeg har nettopp tatt en B12 kur, i håp om at dette gjaldt, men det har ikke endret noe. Alle blodverdier var dessuten innenfor normalen. 0 Siter
Gjest anonym for anledningen Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Til info: du har ikke krav på sykepenger før du har vært ansatt (og jobbet) i fire uker. http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html#8-18 Hvis jeg skal være helt ærlig - det hadde ikke spilt noen rolle for meg hvorfor du var borte, jeg hadde ikke blitt blid uansett. Du er ansatt i en jobb fordi noen trenger deg der - å starte med og være borte i to mndr i en stilling hvor noen kanskje har vært fraværende i lang tid allerede, synes jeg er ufattelig respektløst. Dette gir faktisk ikke noe godt inntrykk av deg som arbeidstaker - hvertfall ikke når du ikke oppgir grunnen til at du er borte. Hva som er rett/galt/lov er én ting, hvilket _inntrykk_ man får er noe annet. Dernest; du kan ringe arbeidsgiver og si at du dessverre ikke kan starte før om to mndr (ikke si noe om syk) og at du har forståelse for det dersom de velger en annen enn deg til stillingen. Jeg sier som laguna, jeg skulle også ha vært dødelig syk eller på sykehus.... Jo, man har faktisk krav på sykepenger fra Trygdekontoret (basert på lønnen fra forrige jobb), det har jeg nettopp sjekket med Trygdekontoret. Men arbeidsgiver betaler selvsagt ingen ting for denne perioden. 0 Siter
Reg@l Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Til info: du har ikke krav på sykepenger før du har vært ansatt (og jobbet) i fire uker. http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html#8-18 Hvis jeg skal være helt ærlig - det hadde ikke spilt noen rolle for meg hvorfor du var borte, jeg hadde ikke blitt blid uansett. Du er ansatt i en jobb fordi noen trenger deg der - å starte med og være borte i to mndr i en stilling hvor noen kanskje har vært fraværende i lang tid allerede, synes jeg er ufattelig respektløst. Dette gir faktisk ikke noe godt inntrykk av deg som arbeidstaker - hvertfall ikke når du ikke oppgir grunnen til at du er borte. Hva som er rett/galt/lov er én ting, hvilket _inntrykk_ man får er noe annet. Dernest; du kan ringe arbeidsgiver og si at du dessverre ikke kan starte før om to mndr (ikke si noe om syk) og at du har forståelse for det dersom de velger en annen enn deg til stillingen. Jeg sier som laguna, jeg skulle også ha vært dødelig syk eller på sykehus.... Du vet jo ikke noe om årsaken, det kan jo være noe alvorlig som feiler da. Dessuten er det jo ikke sikkert at skiftet av arbeidsgiver var frivillig, f.eks ved sammenslåing, anbudsutsettelse, overtakelse osv. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 13. januar 2006 Skrevet 13. januar 2006 Du vet jo ikke noe om årsaken, det kan jo være noe alvorlig som feiler da. Dessuten er det jo ikke sikkert at skiftet av arbeidsgiver var frivillig, f.eks ved sammenslåing, anbudsutsettelse, overtakelse osv. Nei, det har du helt rett i. Jeg sier bare hva jeg som arbeidsgiver hadde tenkt. Og jeg hadde ikke sett positivt at en ny medarbeider var sykemeldt fra første dag - uansett årsak. En uke er én ting - men to mndr? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.