Gå til innhold

Jeg er altfor barnløs til å...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..lage en tråd om det som det var innslag om på FBI i går: Nemlig at 15-åringer bruker 5.- 10.000 kroner på antrekk til skoleball. Og foreldrene betaler.

Dette er galskap. Har folk virkelig råd til dette?

(Jeg har aldri i mitt liv kjøpt en kjole som har kostet over 400 kroner, uansett om jeg skal på ball eller i bryllup eller hva som helst. Hennes eller Kappahl duger fint for meg, moroa ligger ikke i prislappen på kjolen.)

Og så leier en del av dem limousin (skrives det sånn?) eller helikopter for å gjøre en feiende entre.

Er dette gamle Norge?

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

10

• Babette

10

• favn

7

• Ugga Bugga

3

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434
Skrevet

:-o

Dæggern! Synes ALLE femtenåringene de må sånt? Oj,oj, det var voldsomt ja. Jeg ble sjokkert allerde for noen år siden da jeg fant ut hva en vanlig bursdagfest hadde klonet seg inntil siden jeg var barn, og dette var jo enda heftigere!

Jeg har hatt en kjole til mere enn 400 kr, men er fortsatt enig i at moroa ikke ligger der.

Skrevet

Nå har jeg en gutt på 15 da, og de er billigere i klesveien. Men måtte bare kommentere det med kjolene: gutten min har stjerner i øynene når han kommer hjem fra skoleball: "Du skulle SETT jentene, mamma, de var nydelige! Helt ulik slik de pleier å være på skolen! De hadde lange, fine kjoler"

mvh

Skrevet

:-o

Dæggern! Synes ALLE femtenåringene de må sånt? Oj,oj, det var voldsomt ja. Jeg ble sjokkert allerde for noen år siden da jeg fant ut hva en vanlig bursdagfest hadde klonet seg inntil siden jeg var barn, og dette var jo enda heftigere!

Jeg har hatt en kjole til mere enn 400 kr, men er fortsatt enig i at moroa ikke ligger der.

Jeg håper ikke at alle 15-åringer synes de må investere så hardt, men det virket av reportasjen at det var vanlig.

Uansett må det jo være en del foreldre som ikke klarer å henge med på dette.

Men noen skulle leie kjole eller dress. Da blir det jo atskillig billigere.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg håper ikke at alle 15-åringer synes de må investere så hardt, men det virket av reportasjen at det var vanlig.

Jeg luer litt på hvor mye cash du egentlig må invistere i sneip for å oppfylle minstekravene jeg? Det tror jeg neggu ikke er småpenger! Særlig ikke hvis man har tenkt å være litt grei og å cave litt her og der og gå med på saker og ting som ikke strengt talt nødvendige.

I min tid strakk sånne ting seg til merkeklær og det dyreste du kunne ønske deg og muligens få innfridd var barbiehus eller slalomski. Max. Dvs ei jente i klassen fikk ponny, men det skjønte vi vanlige dødlige at lå uten for vår leauge! ;-)

Gjest uten signatur
Skrevet

Det her foregår vel i Oslo det da vel?

Her i 'provinsen' brukte guttene konfirmasjonsdressen sin. Den passet jo fortsatt de fleste. Jentene styret litt mer, gikk til frisøren og satte opp håret bl.a., men nekter å tro at de fikk kjole til flere tusen. Det var nok halloi når foreldrene skulle legge ut til skoletur, så jeg går jo utifra at da ville de ikke legge dobbelt så mye i en kjole!

Annonse

Skrevet

Skulle det vært ball for min 15-åring hadde vi leid en flott kjole - sikkert opp mot en 1500,- - men ikke Limo... :)

Gjest har barn
Skrevet

Hjelp! Slikt har ikke vi råd til! Allerede ser jeg at det er anderledes nå enn da jeg var barn. Et barn i barnehagen hadde bursdagen sin på et hotell......

Gjest uten signatur
Skrevet

Det her foregår vel i Oslo det da vel?

Her i 'provinsen' brukte guttene konfirmasjonsdressen sin. Den passet jo fortsatt de fleste. Jentene styret litt mer, gikk til frisøren og satte opp håret bl.a., men nekter å tro at de fikk kjole til flere tusen. Det var nok halloi når foreldrene skulle legge ut til skoletur, så jeg går jo utifra at da ville de ikke legge dobbelt så mye i en kjole!

Limousine var det faktisk også noen som leide her i 'provinsen'. De leide den visst for en time bare, og delt på alle de som fikk plass bak i denne lange bilen, så går jeg utifra at DET ikke ble så mange hudnrelappene på hver. DET var nå iallefall en opplevelse som jeg synes kunne være verdt å betale såpass for. Men her i distriktet er det vel bare en limo, så det var bare få som fikk oppleve dette, hvis de ikke løste det ved å stå oppi gata og bare bli kjørt den siste tohundremeteren i tur og orden da. hehe...

Skrevet

De har nok sett for mange amerikanske "High School filmer"??

Skrevet

Nå har jeg en gutt på 15 da, og de er billigere i klesveien. Men måtte bare kommentere det med kjolene: gutten min har stjerner i øynene når han kommer hjem fra skoleball: "Du skulle SETT jentene, mamma, de var nydelige! Helt ulik slik de pleier å være på skolen! De hadde lange, fine kjoler"

mvh

Det var gutter også i programmet, som ville ha dresser til rundt 5000 eller mer, og som skulle ankomme i limosin.

Skrevet

Jeg har stort sett klart med med kjoler på H&M til under 400 kroner, og synes dagens ungdom bør klare seg med det samme.

*Gammel tante*

Skrevet

Jeg _tror_ dette gjelder kommende pøbler i Hemsedal ;-)

Annonse

Skrevet

Det var gutter også i programmet, som ville ha dresser til rundt 5000 eller mer, og som skulle ankomme i limosin.

Gutten min bruker sin far sine dresser, de er like store, og hans dresser er fine nok!

Bilene våre er fine nok og, tror nok ikke vi ville leiet noen limo til ham nei!

Det er noe med å lære barna at "vi/du er bra nok som du er!"

mvh

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg så ikke programmet, men jeg har aldri hørt om noen som har brukt så mange penger på kjole til tenåringen sin.

Datteren min har fått en kjole som kostet ca 1200. Kjøpte den opprinnnelig til meg selv, men fant ut at hvit kjole var mye penere til henne som er mørk.

Hun skal bruke den på konfirmasjonsdagen, når hun blir lei av å gå med bunaden.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Det var noen i klassen til datteren min (15 år) som leide kjole til skoleballet. Det kostet mellom 1500-2000 for kjolene de leide. Så det var jo ikke akkurat billig.

Datteren min kjøpte jeg kjole, skjal, kjede og ørepynt til ballet. (hun måtte betale det selv). Det kostet 1700,. Hun måtte jo til frisøren og sette opp håret, det kostet 400,-. Skoene fra i fjor kunne hun til nød bruke. Og vi foreldrene var akseptert til å frakte de fram og tilbake. Selv om de fikk spørsmål fra noen i klasen om å være med å spleise på limosin. Men det skjønte de selv at var uaktuelt.

Det er helt galskap at det er blitt slik.

Og i tillegg er det kroning av ballets prins og prinsesse (8. klassinger), kronprisn og kronprinsesse (9. klassinger), og konge og dronngin (10. klassinger). Det er også noe jeg misliker sterkt med skoleballet.

skorpionfisken
Skrevet

Sukk, ennå lenge til snuppa trenger sånt.

Gutten fikk dress av pappa da pappa giftet seg. Den gikk fint ann til juleballet også. Gutter er billige i drift sånn. Han bor på skolen, så noen transport til (limo) er jo ikke aktuelt da.

Skrevet

Det var noen i klassen til datteren min (15 år) som leide kjole til skoleballet. Det kostet mellom 1500-2000 for kjolene de leide. Så det var jo ikke akkurat billig.

Datteren min kjøpte jeg kjole, skjal, kjede og ørepynt til ballet. (hun måtte betale det selv). Det kostet 1700,. Hun måtte jo til frisøren og sette opp håret, det kostet 400,-. Skoene fra i fjor kunne hun til nød bruke. Og vi foreldrene var akseptert til å frakte de fram og tilbake. Selv om de fikk spørsmål fra noen i klasen om å være med å spleise på limosin. Men det skjønte de selv at var uaktuelt.

Det er helt galskap at det er blitt slik.

Og i tillegg er det kroning av ballets prins og prinsesse (8. klassinger), kronprisn og kronprinsesse (9. klassinger), og konge og dronngin (10. klassinger). Det er også noe jeg misliker sterkt med skoleballet.

Slike kåringer er ganske teit, for det gjør jo at presset om å se fin ut og ha dyre klær øker.

Skrevet

Oi, det var dyrt. Skoleball? Hva slags nymotens dill er det? Jeg trodde det var noe bare fiffen og amerikanerne drev med.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Slike kåringer er ganske teit, for det gjør jo at presset om å se fin ut og ha dyre klær øker.

Ja, det øker nok presset veldig. Spesielt for jentene tror jeg. Det er iallefall mitt inntrykk.

Jeg har irritert meg grønn ang. de kåringene alle de tre årene hun har gått på ungdomsskolen.

Og det er jo alltid de pene og populære som vinner, så klart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...