Gå til innhold

Jeg er altfor barnløs til å...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det der med måten å ankomme på, har ofte en sammenheng med at det deles ut pris for beste / mest originale måte å ankomme på. De får ofte ikke lov til å kåre ballets ditten og datten fordi det går på utseende / antrekk, så da blir det transporten i stedet.

Akkurat det å leie en bil som tar mange personer, trenger ikke koste så enormt når de spleiser på det. Jeg synes det er mye verre at antrekket, som antakelig neppe blir brukt flere ganger (hvor ofte trenger en 15-åring en ballkjole?), skal være i skyhøy prisklasse.

I motsetning til mange som mener mye om dette (det er enklere å si at man aldri vil gå med på denslags, når man har bare småbarn), har jeg en 15-åring som skal på skoleball om noen uker. Hun vet godt at vi ikke kommer til å ta penger fra reservekontoen for å kjøpe kjole, jeg tror ikke hun hadde spurt engang om å få antrekk til tusenvis. Hun har kjøpt kjole (utenlands), men den var myyye billigere enn det som ble nevnt på FBI. Hadde hun ikke funnet noe såpass rimelig, hadde nok kjolen blitt kjøpt på bruktbutikk. Nye pensko trengte hun uansett, og vi fant et par på salg til kr. 200.

Vi bor i Oslo, men ungdomsskolen hennes er ikke av de aller verste mht. kjøpepress. Vi har ikke dårlig råd, men vi som tjener pengene, har andre prioriteringer, for å si det forsiktig. Men det er ikke enkelt å alltid presse prioriteringene over på neste generasjon, så jeg kan forstå hvorfor slike tradisjoner oppstår selv om mange egentlig er imot det.

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

10

• Babette

10

• favn

7

• Ugga Bugga

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er jo en spesiell anledning, så når den tid kommer, blir det sikkert kjøpt inn dress til poden, om han ikke har en fra før. Evt leid antrekk. De vil sikkert ha bruk for dress til andre anledninger også.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Det der med måten å ankomme på, har ofte en sammenheng med at det deles ut pris for beste / mest originale måte å ankomme på. De får ofte ikke lov til å kåre ballets ditten og datten fordi det går på utseende / antrekk, så da blir det transporten i stedet.

Akkurat det å leie en bil som tar mange personer, trenger ikke koste så enormt når de spleiser på det. Jeg synes det er mye verre at antrekket, som antakelig neppe blir brukt flere ganger (hvor ofte trenger en 15-åring en ballkjole?), skal være i skyhøy prisklasse.

I motsetning til mange som mener mye om dette (det er enklere å si at man aldri vil gå med på denslags, når man har bare småbarn), har jeg en 15-åring som skal på skoleball om noen uker. Hun vet godt at vi ikke kommer til å ta penger fra reservekontoen for å kjøpe kjole, jeg tror ikke hun hadde spurt engang om å få antrekk til tusenvis. Hun har kjøpt kjole (utenlands), men den var myyye billigere enn det som ble nevnt på FBI. Hadde hun ikke funnet noe såpass rimelig, hadde nok kjolen blitt kjøpt på bruktbutikk. Nye pensko trengte hun uansett, og vi fant et par på salg til kr. 200.

Vi bor i Oslo, men ungdomsskolen hennes er ikke av de aller verste mht. kjøpepress. Vi har ikke dårlig råd, men vi som tjener pengene, har andre prioriteringer, for å si det forsiktig. Men det er ikke enkelt å alltid presse prioriteringene over på neste generasjon, så jeg kan forstå hvorfor slike tradisjoner oppstår selv om mange egentlig er imot det.

På skolen til datteren min har de kåringer av både prins og prinsesse (8. klassinger) kronprins og kronprinsess (9. klassinger), og konge og dronning (10. klassinger). Helt koko spør du meg, men.

Det er ingen kåring av hvordan de ankommer, men visstnok veldig viktig for de allikevel. Vi var gode nok til å være sjåfør, for det var ikke aktuelt å bruke penger på limo. Selv om hun ble spurt om å være med på en.

Hun måtte kjøpe seg kjole for egne penger. Jeg ville ikke betale så mye for en kjole. Hun betalte 1700 for kjole, sjal, smykke og ørepynt. Dette var ikke ball-kjole, men en enkel som det går an å bruke i andre fine anledninger.

Jeg betalte frisørtime for henne da, for sette opp håret var visst også veldig viktig.

Synes _ikke_ noe om denne utviklingen.

Skrevet

De har nok sett for mange amerikanske "High School filmer"??

Ja, det virker nokså amerikansk, det hele. Det deles visst ut priser i hytt og vær a la "Homecoming queen" også.

Lommeboka mi er glad jeg er barnløs.

Skrevet

Så ikke innslaget. MEN det hadde vært helt uaktuelt å kjøpe så dyr kjole. Eneste gode grunn til å bruke tusenvis på kjole synes jeg er da du gifter deg. (+ bunad)

Så vesla får nok pent se etter billigere alternativer.

Ikke fordi vi egentlig ikke har råd, men fordi jeg synes dette er veldig unødvendig. Prioriteringer med andre ord.

Skrevet

Det der blir aldri aktuellt for mine i alle fall. Galskap spør du meg.

Ankomme skoleball i helikopter?! Vi kom i min venninnes fars eldgamle Mazda vi. Senere kom vi i buss tror jeg.

Annonse

Skrevet

Så ikke innslaget. MEN det hadde vært helt uaktuelt å kjøpe så dyr kjole. Eneste gode grunn til å bruke tusenvis på kjole synes jeg er da du gifter deg. (+ bunad)

Så vesla får nok pent se etter billigere alternativer.

Ikke fordi vi egentlig ikke har råd, men fordi jeg synes dette er veldig unødvendig. Prioriteringer med andre ord.

Der har du et godt poeng. Uansett hvor velbeslått man er, er det galskap å bruke så mye på kjole og sko. Man trenger ikke å skjemme bort ungene selv om man har god råd.

Når det er sagt, tror jeg noe av problemet rett og slett er at en del foreldre har altfor mye penger og øser for mye av disse på ungene sine.

Skrevet

"Er dette gamle Norge?"

Nei - det er "nye" Norge.

Det er vi som er "gamle Norge"....:-)

Skrevet

"Er dette gamle Norge?"

Nei - det er "nye" Norge.

Det er vi som er "gamle Norge"....:-)

Ja, men foreldrene til disse ballfrøknene tilhører jo gamle Norge,så hvordan kan de la det skje?

Skrevet

Ja, men foreldrene til disse ballfrøknene tilhører jo gamle Norge,så hvordan kan de la det skje?

På samme måte som barna er utsatt for en form for "motepress" eller "gruppepress", så opplever vel foreldrene det samme - og ønsker ikke at deres barn skal skille seg ut?

Men jeg tipper at eksemplene du gav (og som også jeg hørte på radioen) tilhører noen "vestkant-miljøer" - selv om det sikkert er i ferd med å spre seg i full fart også videre.

Litt på samme måte som med russebilene.

Skrevet

På samme måte som barna er utsatt for en form for "motepress" eller "gruppepress", så opplever vel foreldrene det samme - og ønsker ikke at deres barn skal skille seg ut?

Men jeg tipper at eksemplene du gav (og som også jeg hørte på radioen) tilhører noen "vestkant-miljøer" - selv om det sikkert er i ferd med å spre seg i full fart også videre.

Litt på samme måte som med russebilene.

Unger blir vel hva man gjør dem til. De påvirkes hjemmefra også.

Og det absurde er jo at noen av de som selv opplever presset, er med og utøver det samme presset overfor andre.

Dessuten er det jo åpenbart at noen må skille seg ut her, rett og slett fordi de ikke har råd til å henge med.

For øvrig håper jeg at det vi så på TV bare gjelder enkelte miljøer.

Skrevet

Der har du et godt poeng. Uansett hvor velbeslått man er, er det galskap å bruke så mye på kjole og sko. Man trenger ikke å skjemme bort ungene selv om man har god råd.

Når det er sagt, tror jeg noe av problemet rett og slett er at en del foreldre har altfor mye penger og øser for mye av disse på ungene sine.

Må legge til at det ikke blir en dress til tusenvis av kroner, ei heller verken limousin eller helikopter. Det er galskap, og det kan vel ikke være noe annet enn et beste vestkant-fenomen.

Skrevet

Høres helt utrolig ut!!!

Jeg har vært på Prom i USA. Selv da brukte vi ikke så mye penger. Kjolen min kostet (i 1988) USD50. Skoene hadde jeg fra før. Kjøpte knapphullsblomst til daten min til USD10.

Daten min leide smoking til USD45, kjøpte corsage til meg USD15. Vi leide ikke limousin, men noen gjorde jo det.

Vi var ute og spiste på en fin restaurant før festen. Tror det kom på rundt USD40 for oss begge.

Det blir til sammen USD 160. Det skulle bli sånn omtrent NOK 1100,-. Ville kanskje vært omtrent 5000,- i dag???

Annonse

Skrevet

Ser ikke helt problemet hvis de har råd til det?

Tror du hele klassen har råd til det, da?

Og uansett gir det ungdommene et helt feil signal i forhold til pengebruk. Hvis de ikke steiler når kjolen koster 8.000, kan de lett få problemer når de skal begynne å styre penger selv.

Skrevet

Unger blir vel hva man gjør dem til. De påvirkes hjemmefra også.

Og det absurde er jo at noen av de som selv opplever presset, er med og utøver det samme presset overfor andre.

Dessuten er det jo åpenbart at noen må skille seg ut her, rett og slett fordi de ikke har råd til å henge med.

For øvrig håper jeg at det vi så på TV bare gjelder enkelte miljøer.

Er i bunn og grunn helt enig med deg her, og finner dette svært lite heldig av flere grunner - ikke minst hva det sier om og gjør med barnas holdninger som de bringer med seg videre i livet.

Skrevet

Tror du hele klassen har råd til det, da?

Og uansett gir det ungdommene et helt feil signal i forhold til pengebruk. Hvis de ikke steiler når kjolen koster 8.000, kan de lett få problemer når de skal begynne å styre penger selv.

Men det koster jo så mye for en ballkjole -også når man er voksen! :-)

Skrevet

Er i bunn og grunn helt enig med deg her, og finner dette svært lite heldig av flere grunner - ikke minst hva det sier om og gjør med barnas holdninger som de bringer med seg videre i livet.

Ja, for det er jo en sammenheng her.

Dette gir bortskjemte unger som får et skakkjørt forhold til pengebruk, og som antakelig kommer til å fortsette å be om penger fra foreldrene til de er nærmere 40.

Jeg vet om altfor mange på rundt 18 år som aldri har hatt sommerjobb eller helgejobb. Pappa punger ut. Og mamma varter opp og rydder og vasker og duller.

Skrevet

Men det koster jo så mye for en ballkjole -også når man er voksen! :-)

Det trenger ikke å bli så dyrt.

Fretex, låne av andre, leie, sy selv, kjøpe i billigkjedene.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Det trenger ikke å bli så dyrt.

Fretex, låne av andre, leie, sy selv, kjøpe i billigkjedene.

Vi var på flere fretex-butikker før ballet på skolen der datteren min går.

Ingen av de hadde noe som kunne brukes på et ball. Mulig vi var veldig uheldig der vi var.

Og å leie kommer faktisk på 1500-2000 minst.

Og å låne. Vi hadde ingen som vi kunne låne av.

Men vi kom jo ikke så værst ut av det allikevel da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...