Gå til innhold

"Tantebarn" vs. niese og nevø - hva sier du?

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Legger merke til at stadig flere bruker ordet "tantebarn" om sine nieser og nevører.

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk begynner å bruke et slikt ord, som både er mindre spesifikt og fokuserer på kjønnet til "tanten".

Er det f.eks noen som sier "onkelbarn"? - eller bruker gutta fremdeles niese/nevø?

Jeg sier min lille nevø - men jeg hører at mange sier f.eks: " jeg er så glad i alle tantebarna mine".

Hva sier du?

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

8

• kaffepiken

7

• fuji1365380447

4

• skorpionfisken

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har kun nieser, og har _ihvertfall_ aldri kalt dem "onkelbarn" :-)

".........................................."

Skrevet

Vi har bare tre nieser og to nevøer (alle er i samme familie), og jeg merker også at jeg bruker niese og nevø ganske sjelden. Føler liksom det blir så stivt og høytidelig. Sier kanskje mest "guttene til søstera mi" eller "minstejenta til søstera mi" - evt "fetterne til ungene mine", eller rett og slett "de jeg er tante til".

Uttrykker "tantebarn" kan jeg også bruke, men gjør det ikke så ofte. Mannen min er enebarn, så vi har ikke noen "onkelbarn".

Men jeg er konsekvent på å bruke "fetter/kusine" og ikke "søskenbarn".

fuji1365380447
Skrevet
  flisa skrev (På 12.1.2006 den 10.38):

Jeg bruker begge deler :)

Og Onkelonga

Men hva er det som gjør at du velger å si "tantebarn" eller "onkelunger" noen ganger, og nevø og niese andre ganger?

Gir disse ordene noen slags ny mening? Er det mer intimt?

Skrevet

Jeg har brukt niese i de 2,5 ukene jeg har hatt det!

Det er mange som ikke har hørt ordet før faktisk "HÆ, NESE?!!" var det en som svarte da jeg sa jeg hadde fått ei niese på julaften *s*

Annonse

Skrevet

Jeg sier "tantebarn", går jo mye kjappere enn å si "alle nevøene og niesen min"!

mvh

fuji1365380447
Skrevet
  Prozak skrev (På 12.1.2006 den 10.39):

Flisa sa at hos dem så kalles de noen gang for "onkelunger"..

Skrevet
  prust skrev (På 12.1.2006 den 10.39):

Vi har bare tre nieser og to nevøer (alle er i samme familie), og jeg merker også at jeg bruker niese og nevø ganske sjelden. Føler liksom det blir så stivt og høytidelig. Sier kanskje mest "guttene til søstera mi" eller "minstejenta til søstera mi" - evt "fetterne til ungene mine", eller rett og slett "de jeg er tante til".

Uttrykker "tantebarn" kan jeg også bruke, men gjør det ikke så ofte. Mannen min er enebarn, så vi har ikke noen "onkelbarn".

Men jeg er konsekvent på å bruke "fetter/kusine" og ikke "søskenbarn".

Men er ikke mannen din onkel til dine nieser og nevøer da? -sånn har vi det i alle fall.

Skrevet
  Prozak skrev (På 12.1.2006 den 10.39):

onkelUNGER :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har hatt tantebarn i snart 33 år, har aldri sagt noe annet.

Skrevet
  fuji skrev (På 12.1.2006 den 10.39):

Men hva er det som gjør at du velger å si "tantebarn" eller "onkelunger" noen ganger, og nevø og niese andre ganger?

Gir disse ordene noen slags ny mening? Er det mer intimt?

Tantebarn er når jeg omtaler DEM som er 3 jenter og 1 gutt - nevø og niese når jeg snakker om de en og en eller de 3 niesene mine.

Skrevet
  flisa skrev (På 12.1.2006 den 10.41):

Men er ikke mannen din onkel til dine nieser og nevøer da? -sånn har vi det i alle fall.

Joda, vi sier "onkel X". Så han er jo det da.

Men vi bruker definitivt ikke utrryket "onkelbarn", og som sagt bare sjelden "tantebarn".

Annonse

Skrevet
  Pås skrev (På 12.1.2006 den 10.40):

Jeg sier "tantebarn", går jo mye kjappere enn å si "alle nevøene og niesen min"!

mvh

Jeg sier vel for det meste "de jeg er tante til"

Skrevet

Jeg sier både tantebarn og nevøer/nieser. Det kommer an på om jeg snakker om hele hurven (alle tantebarna) eller en enkelt av dem.

Skrevet

Tantebarn og onkelunger. Aner ikke hvorfor jeg sier unger når det gjelder onkel, men onkelbarn høres så tungt ut å si.

fuji1365380447
Skrevet
  flisa skrev (På 12.1.2006 den 10.42):

Tantebarn er når jeg omtaler DEM som er 3 jenter og 1 gutt - nevø og niese når jeg snakker om de en og en eller de 3 niesene mine.

OK - det var faktisk litt oppklarende!

Takk.

Skrevet
  flisa skrev (På 12.1.2006 den 10.41):

onkelUNGER :)

Nei, faen heller - de er jo ikke _mine_ unger :-)

Dessuten så er de henoldsvis 25, 20 og 13 år gamle.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg hadde tantebarn, men nå er jeg ikke lenger gift med onkelen, så nå er de er mine tidligere tantebarn.

De er fremdeles hans onkelunger.

I og med at min samboers onkelunger er så store, har det ikke blitt naturlig å begynne å kalle dem tantebarn.

Niese og nevø hører ikke hjemme i vår dialekt og blir kunstig å si.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er dialekt. Jeg sier tantebarn. For meg er noe annet unaturlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...