Gå til innhold

tolvon

Anbefalte innlegg

Gjest Jente29

Jeg har gått til psykolog i snart et halvt år pga depresjoner nå, og tar i tillegg Tolvon. Hvor lenge er det vanlig at man tar antidepressiva etter at man har blitt "friskmeldt"? Og KAN man bli helt frisk!? Av og til lurer jeg på om det er en genetisk "feil" med meg.. at jeg egentlig aldri kommer til å komme på overflaten igjen. Det er slitsomt å gå på jobb når man har det sånn.. klarer ikke å være sosial som forventet.. Tøft å holde maska! En ting til.. leste om "False Memory Syndrome".. kan det virke på motsatt måte også, at man husker ting som IKKE har skjedd.. og til slutt tror på det selv? Har vært ganske mange løgner i livet mitt de siste årene, og jeg har problemer med å skille sannhet og løgn. Tør snart ikke si noe, i frykt for at det kun skal være noe jeg har funnet på..

Håper på et svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21382-tolvon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jente29

Man kan bli helt frisk av depresjon...ikke gi opp håpet! Tror det er vanlig å gå på antidep. ca 6mnd etter at du er erklært "frisk"..

klem fra

Joda, vet vel at man kan bli frisk, men det virker bare så mørkt.. En annen ting som plager meg er at jeg hele tiden spiller.. til og med over for psyke'n. Og hver gang tenker jeg... NESTE gang, DA skal jeg si ting som de er.. men neste gang kommer, og ikke noe skjer. Vil jo ikke klage heller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21382-tolvon/#findComment-91935
Del på andre sider

thinkerbell

Joda, vet vel at man kan bli frisk, men det virker bare så mørkt.. En annen ting som plager meg er at jeg hele tiden spiller.. til og med over for psyke'n. Og hver gang tenker jeg... NESTE gang, DA skal jeg si ting som de er.. men neste gang kommer, og ikke noe skjer. Vil jo ikke klage heller.

*hehe* herregud som jeg kjenner meg igjen.. Hadde det aldri som bra som da jeg satt hos psykologen...*s*

Resultatet ble at etter ca5 mnd suste jeg inn på psyk.akuttavdeling... Så jeg vet ikke helt om DET er å anbefale..*s*

Vær ærlig og åpen ovenfor psykiateren/psykologen din...hvordan skal han/hun ellers kunne hjelpe deg? Det krever imidlertid _endel_ av deg... Men vil du bli frisk er det noe du må igjenom...

Jeg vet hvordan du har det... Jeg gjør faktisk det.. Jeg vet og at så vondt som du har det nå trenger du å få delt noe av tankene dine med en proffesjonell..

Jeg håper virkelig, -for din egen skyld, at du øyeblikkelig SLUTTER med å være en "flink" pasient!!

Ønsker deg lykke til... jeg vet det er tøfft.

Varm og god klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21382-tolvon/#findComment-91940
Del på andre sider

Gjest Jente29

*hehe* herregud som jeg kjenner meg igjen.. Hadde det aldri som bra som da jeg satt hos psykologen...*s*

Resultatet ble at etter ca5 mnd suste jeg inn på psyk.akuttavdeling... Så jeg vet ikke helt om DET er å anbefale..*s*

Vær ærlig og åpen ovenfor psykiateren/psykologen din...hvordan skal han/hun ellers kunne hjelpe deg? Det krever imidlertid _endel_ av deg... Men vil du bli frisk er det noe du må igjenom...

Jeg vet hvordan du har det... Jeg gjør faktisk det.. Jeg vet og at så vondt som du har det nå trenger du å få delt noe av tankene dine med en proffesjonell..

Jeg håper virkelig, -for din egen skyld, at du øyeblikkelig SLUTTER med å være en "flink" pasient!!

Ønsker deg lykke til... jeg vet det er tøfft.

Varm og god klem fra

Har egentlig et godt forhold til psykologen min.. og det starta veldig bra.. Jeg følte meg faktisk frisk en periode, og ho sa ho merka STOR forskjell på meg. I det siste har det gått litt mindre bra, men jeg har nok et ønske om å være "flink pasient" .. som ellers i livet.. har vansker med å fortelle noen at jeg faktisk sliter. Har tenkt at jeg kanskje kunne skrive et brev til psyke'n, hva mener du om det? Er mye flinkere til å uttrykke meg skriftlig. Godt at noen svarer, alltid hjelp å snakke med noen i lignende situasjon!! *stor klem tilbake*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21382-tolvon/#findComment-91943
Del på andre sider

thinkerbell

Har egentlig et godt forhold til psykologen min.. og det starta veldig bra.. Jeg følte meg faktisk frisk en periode, og ho sa ho merka STOR forskjell på meg. I det siste har det gått litt mindre bra, men jeg har nok et ønske om å være "flink pasient" .. som ellers i livet.. har vansker med å fortelle noen at jeg faktisk sliter. Har tenkt at jeg kanskje kunne skrive et brev til psyke'n, hva mener du om det? Er mye flinkere til å uttrykke meg skriftlig. Godt at noen svarer, alltid hjelp å snakke med noen i lignende situasjon!! *stor klem tilbake*

*s* ...

punkt 1: Vennligst slutt med å være "flink" pasient... Ellers så går det med deg som med meg... Psykologen din vil hjelpe deg,- - men kan ikke gjøre det om du ikke sier hvordan du _egentlig_ har det.. Uff jeg vet det er vanskelig... Stresser med det selv også. Man vil jo helst ikke bry noen vet du, man tenker på hvor mange andre som har det vondt osv... Men akkurat NÅ er det DU som er viktig -husk det.

punkt 2: Det med å skrive brev til psyk`n din var en fremragende ide!! :-) (kanskje jeg og skulle begynne med deg...hm..) Bare husk at det ikke nødvendigvis trenger å være en roman.. Det er heller ikke noe du skal få karakter på *hehe* så ikke bekymr deg med å få ordlagt deg riktig.. Av og til kan brokker/stikkord være nok.. Stikkord om noe som opptar deg/noe du sliter med..

punkt 3: LYKKE TIL!!! Du virker sterk.. Jeg håper du snart opplever at en solstråle finner veien inn til deg...

Varm klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21382-tolvon/#findComment-91953
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jente29

*s* ...

punkt 1: Vennligst slutt med å være "flink" pasient... Ellers så går det med deg som med meg... Psykologen din vil hjelpe deg,- - men kan ikke gjøre det om du ikke sier hvordan du _egentlig_ har det.. Uff jeg vet det er vanskelig... Stresser med det selv også. Man vil jo helst ikke bry noen vet du, man tenker på hvor mange andre som har det vondt osv... Men akkurat NÅ er det DU som er viktig -husk det.

punkt 2: Det med å skrive brev til psyk`n din var en fremragende ide!! :-) (kanskje jeg og skulle begynne med deg...hm..) Bare husk at det ikke nødvendigvis trenger å være en roman.. Det er heller ikke noe du skal få karakter på *hehe* så ikke bekymr deg med å få ordlagt deg riktig.. Av og til kan brokker/stikkord være nok.. Stikkord om noe som opptar deg/noe du sliter med..

punkt 3: LYKKE TIL!!! Du virker sterk.. Jeg håper du snart opplever at en solstråle finner veien inn til deg...

Varm klem fra

Hei igjen! *smiler* Har begynt å forfatte brevet, og skal få sendt det før neste time. Har fortalt psyke'n om at jeg har problemer med å få sagt ting.. og jeg tror ho skjønner mer enn det ho sier. Ikke uten grunn at ho er psykolog liksom. Er vel sterk på enkelte måter, svak på andre.. men er ikke alle sånn? Prøver litt etter hvert å løsne på maska, la NOEN få se under den. Nå skal jeg snart gå hjem.. eller først en tur på kafè.. trenger litt kaffe! Ha en fin ettermiddag! *klem fra meg*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21382-tolvon/#findComment-91961
Del på andre sider

thinkerbell

Hei igjen! *smiler* Har begynt å forfatte brevet, og skal få sendt det før neste time. Har fortalt psyke'n om at jeg har problemer med å få sagt ting.. og jeg tror ho skjønner mer enn det ho sier. Ikke uten grunn at ho er psykolog liksom. Er vel sterk på enkelte måter, svak på andre.. men er ikke alle sånn? Prøver litt etter hvert å løsne på maska, la NOEN få se under den. Nå skal jeg snart gå hjem.. eller først en tur på kafè.. trenger litt kaffe! Ha en fin ettermiddag! *klem fra meg*

Ønsker deg lykke til... nyyyyyt kaffe`n.. Yupp jeg tror hun skjønner endel, faktisk ganske mye..

varm klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21382-tolvon/#findComment-91964
Del på andre sider

Gjest Jente29

Ønsker deg lykke til... nyyyyyt kaffe`n.. Yupp jeg tror hun skjønner endel, faktisk ganske mye..

varm klem

Litt søkt å kalle innlegget tolvon nå kanskje, siden det ikke er det det handler om .. men pyttsann! Kaffeen var god, og kvelden var grei.. men så kom natta... Håper du, thinkerbell, har en super dag!! *stor klem*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21382-tolvon/#findComment-92194
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Behandlingstiden med medikamenter er først og fremst avhengig av hvor mange depressive episoder en har hatt.

Dette er dagens retningslinjer:

1. episode: Minst 9 mnd.

2. episode: 2 år.

3. og senere episoder: vurdere livslang behandling.

False Memory Syndrome er akkurat det du spør om: En mener å huske hendelser som faktisk ikke har hendt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21382-tolvon/#findComment-92324
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...