Gjest gammeldama Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 jeg har lyst til å omskolere meg og vil satse på et gammelt yrke og er åpen for det meste....Unntatt verdens eldste yrke da...... hva er det eldste yrket du vet om ??? Eller for å si det slik er det type gammel produksjonsteknikker mv så meld fra. 0 Siter
Gjest yrker Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Eldste yrket er vel prostitusjon.... Lege, sykepleier, lærer, renholder, omsorgsarbeider. 0 Siter
Goliath Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Eldste yrket er vel prostitusjon.... Lege, sykepleier, lærer, renholder, omsorgsarbeider. Hva med f.eks jeger, bonde og smed? 0 Siter
kaffepiken Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Det finnes sikkert eldre yrker enn disse, men her er noen: Garver, pottemaker, smed, billedhugger, lege, prest. Det ble seks yrker, det. 0 Siter
Gjest yrker Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Hva med f.eks jeger, bonde og smed? Fisker. 0 Siter
red Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 De eldste yrkene må være ting som: -Søm og tekstil -Slakter -Fisker -Kurvmaker -bonde -bildehugger -Pottemaker 0 Siter
red Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Hva med f.eks jeger, bonde og smed? smed kan jo ikke være så gammelt, de hadde jo ikke mye jærn å smi med ? 0 Siter
Goliath Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Fisker. Håndtverkere av ymse slag var nok også svært tidlige yrker - og av de finnes det jo en rekke ulike varianter. 0 Siter
Goliath Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 smed kan jo ikke være så gammelt, de hadde jo ikke mye jærn å smi med ? Det har du rett i. Jernalderen startet rundt 500 f.kr. Men du har jo bronsealderen fra 1.500 f.kr - og det fantes smeder da også:-) Men det er nok ikke blant de aller tidligste yrker nei. 0 Siter
flisa Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Stukkatør! Urmaker Børsemaker tønnemaker lefsebaker 0 Siter
oslogutt Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Yrke må vel forstås som noe annet enn primærnæringene jeger, sanker og fisker. Man lager noe som man så bytter til seg mat etc for. Dette går jo tilbake til tida før man begynte jordbruk, altså 8-10 tusen år siden. I denne tida fantes det lite behov og overskudd til spesialisering utover de daglige gjøremålene. Mulige spesialiserte yrker var f.eks. sjaman (medisinmann) Med jordbruk fikk man et overskudd i produksjonen og nå fikk man bydannelser og handel. Nå kunne spesialiseringen begynne: Verktøymaker (den første smeden), pottemaker, klesprodusent, krigere, o.l Tror jeg stemmer på pottemaker som det eldste tradisjonelle "yrke" 0 Siter
Gjest gammelt, nobelt etc Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Rart ingen har skrevet prostituert... Nei, jeg foreslår ikke at du skal bli det! *S* 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Yrke må vel forstås som noe annet enn primærnæringene jeger, sanker og fisker. Man lager noe som man så bytter til seg mat etc for. Dette går jo tilbake til tida før man begynte jordbruk, altså 8-10 tusen år siden. I denne tida fantes det lite behov og overskudd til spesialisering utover de daglige gjøremålene. Mulige spesialiserte yrker var f.eks. sjaman (medisinmann) Med jordbruk fikk man et overskudd i produksjonen og nå fikk man bydannelser og handel. Nå kunne spesialiseringen begynne: Verktøymaker (den første smeden), pottemaker, klesprodusent, krigere, o.l Tror jeg stemmer på pottemaker som det eldste tradisjonelle "yrke" Allerede da menneskene kun drev med jakt og sanking, må det ha vært noen som lagde våpnene. En flintskjærer eller noe sånt. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Rart ingen har skrevet prostituert... Nei, jeg foreslår ikke at du skal bli det! *S* "Unntatt verdens eldste yrke da......" Derfor har ingen skrevet det. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Allerede da menneskene kun drev med jakt og sanking, må det ha vært noen som lagde våpnene. En flintskjærer eller noe sånt. Sannsynligvis lagde hver enkelt de verktøyene han trengte. Det var neppe en person som satt og laget spydspisser mens de andre gikk på jakt. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Det er sikkert foreslått flere ganger allerede, men det eldste yrket jeg vet om må være prostituert. 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Sannsynligvis lagde hver enkelt de verktøyene han trengte. Det var neppe en person som satt og laget spydspisser mens de andre gikk på jakt. Tja, det tror jeg ikke vi vet så mye om. De hadde forholdvis avanserte flintredskaper allerede for titusener av år siden, så det er ikke umulig at noen var flinkere enn andre til å lage dette, og at noen spesialiserte seg på det. Men det er vanskelig å si. 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Hva med snekker eller skredder? Eventuelt kokk, eller kanskje rådgiver? Detter er sikkert svært gamle yrker... men om de er de eldste, vet jeg nå ikke... Kanskje bonde...? M.v.h. 0 Siter
Gjest balibali Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 filosofer holdt på for leeenge siden hvertfall... og bønder har vel alltid funnets.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.