Gå til innhold

hvilke er de 5 eldste yrker du vet om ?

Anbefalte innlegg

Gjest gammeldama
Skrevet

jeg har lyst til å omskolere meg og vil satse på et gammelt yrke og er åpen for det meste....Unntatt verdens eldste yrke da......

hva er det eldste yrket du vet om ???

Eller for å si det slik er det type gammel produksjonsteknikker mv så meld fra.

Fortsetter under...

Skrevet

Eldste yrket er vel prostitusjon....

Lege, sykepleier, lærer, renholder, omsorgsarbeider.

Skrevet

Eldste yrket er vel prostitusjon....

Lege, sykepleier, lærer, renholder, omsorgsarbeider.

Hva med f.eks jeger, bonde og smed?

Skrevet

Det finnes sikkert eldre yrker enn disse, men her er noen:

Garver, pottemaker, smed, billedhugger, lege, prest.

Det ble seks yrker, det.

Skrevet

De eldste yrkene må være ting som:

-Søm og tekstil

-Slakter

-Fisker

-Kurvmaker

-bonde

-bildehugger

-Pottemaker

Annonse

Skrevet

Hva med f.eks jeger, bonde og smed?

smed kan jo ikke være så gammelt, de hadde jo ikke mye jærn å smi med ?

Skrevet

Fisker.

Håndtverkere av ymse slag var nok også svært tidlige yrker - og av de finnes det jo en rekke ulike varianter.

Skrevet

smed kan jo ikke være så gammelt, de hadde jo ikke mye jærn å smi med ?

Det har du rett i. Jernalderen startet rundt 500 f.kr. Men du har jo bronsealderen fra 1.500 f.kr - og det fantes smeder da også:-)

Men det er nok ikke blant de aller tidligste yrker nei.

Skrevet

Stukkatør!

Urmaker

Børsemaker

tønnemaker

lefsebaker

Skrevet

Yrke må vel forstås som noe annet enn primærnæringene jeger, sanker og fisker. Man lager noe som man så bytter til seg mat etc for.

Dette går jo tilbake til tida før man begynte jordbruk, altså 8-10 tusen år siden. I denne tida fantes det lite behov og overskudd til spesialisering utover de daglige gjøremålene.

Mulige spesialiserte yrker var f.eks. sjaman (medisinmann)

Med jordbruk fikk man et overskudd i produksjonen og nå fikk man bydannelser og handel. Nå kunne spesialiseringen begynne: Verktøymaker (den første smeden), pottemaker, klesprodusent, krigere, o.l

Tror jeg stemmer på pottemaker som det eldste tradisjonelle "yrke"

Gjest gammelt, nobelt etc
Skrevet

Rart ingen har skrevet prostituert...

Nei, jeg foreslår ikke at du skal bli det! *S*

Annonse

Skrevet

Yrke må vel forstås som noe annet enn primærnæringene jeger, sanker og fisker. Man lager noe som man så bytter til seg mat etc for.

Dette går jo tilbake til tida før man begynte jordbruk, altså 8-10 tusen år siden. I denne tida fantes det lite behov og overskudd til spesialisering utover de daglige gjøremålene.

Mulige spesialiserte yrker var f.eks. sjaman (medisinmann)

Med jordbruk fikk man et overskudd i produksjonen og nå fikk man bydannelser og handel. Nå kunne spesialiseringen begynne: Verktøymaker (den første smeden), pottemaker, klesprodusent, krigere, o.l

Tror jeg stemmer på pottemaker som det eldste tradisjonelle "yrke"

Allerede da menneskene kun drev med jakt og sanking, må det ha vært noen som lagde våpnene. En flintskjærer eller noe sånt.

Skrevet

Rart ingen har skrevet prostituert...

Nei, jeg foreslår ikke at du skal bli det! *S*

"Unntatt verdens eldste yrke da......"

Derfor har ingen skrevet det.

Skrevet

Allerede da menneskene kun drev med jakt og sanking, må det ha vært noen som lagde våpnene. En flintskjærer eller noe sånt.

Sannsynligvis lagde hver enkelt de verktøyene han trengte. Det var neppe en person som satt og laget spydspisser mens de andre gikk på jakt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er sikkert foreslått flere ganger allerede, men det eldste yrket jeg vet om må være prostituert.

Skrevet

Sannsynligvis lagde hver enkelt de verktøyene han trengte. Det var neppe en person som satt og laget spydspisser mens de andre gikk på jakt.

Tja, det tror jeg ikke vi vet så mye om. De hadde forholdvis avanserte flintredskaper allerede for titusener av år siden, så det er ikke umulig at noen var flinkere enn andre til å lage dette, og at noen spesialiserte seg på det. Men det er vanskelig å si.

Gjest girasol
Skrevet

Hva med snekker eller skredder? Eventuelt kokk, eller kanskje rådgiver?

Detter er sikkert svært gamle yrker... men om de er de eldste, vet jeg nå ikke... Kanskje bonde...?

M.v.h.

Gjest balibali
Skrevet

filosofer holdt på for leeenge siden hvertfall...

og bønder har vel alltid funnets..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...