Gå til innhold

Er Oslo er dårlig by å bo i for en ungdom som vil flytte dit?

Anbefalte innlegg

Gjest Litt engstelig mor
Skrevet

Er fra nordnorge og datteren min på 18 vil flytte dit. Hun har noen venninner som også skal gjøre det samme. Hun sluttet/avbrøt på skolen før jul og skal søke seg jobb i Oslo. Jeg synes ikke det er noen god ide, og hun har hatt en del psykiske problemer knyttet til å ikke finne seg selv. Hun har også en del ugubre venner som røyker hasj. Hun sier selv at hun ikke rører slikt, men hvorfor har hun slike venner da? Og er Oslo en god by å bo i egentlig for slike unge som er litt naive.

Skrevet

Oslo er sikkert ikke verken bedre eller verre enn andre steder.

Skrevet

Generellt sett er vel ikke Oslo noe værre enn de fleste andre steder. Imidlertid er det jo større enn alle andre steder/byer, og man finner derfor naturlig nok mer av både den man vil ha, og det man ikke vil ha. Det er også av stor betydning hvor i Oslo man bor eller oppholder seg.

"............................................"

Gjest hjelp_meg_å_finne_nick
Skrevet

"Hun har også en del ugubre venner som røyker hasj. Hun sier selv at hun ikke rører slikt, men hvorfor har hun slike venner da?"

jeg har mange venner som bruker narkotika. Det går mest i hasj, noe kokain. Selv er det sterkeste jeg har prøvd alkohol.

Jeg har ikke noe behov for å drive med det bare fordi noen av vennene mine gjør det. Det har heller aldri vært noe problem for hverken meg eller vennene mine at vi har et helt forskjellig syn på narkotika.

De får gjøre som de vil. så gjør jeg som jeg vil.

Når jointen går på rundgang, vet de at den skal holdes langt unna meg.

Alle mennesker har mange sider, både på godt og vondt.

Hvorfor i alle dager skulle ikke de være vennene mine fordi de gjør noe jeg ikke setter pris på? Jeg har sikkert noen sider de ikke setter pris på... Det er vel det som er poenget med at vi er forskjellige og at man må godta hverandre for den de er...

Hadde en av vennene mine derimot prøvd å få meg til å prøve, vært spydif fordi jeg ikke vil prøve, lurt i meg noe greier ol. Hadde det vært en helt annen sak. Da respekterer de ikke mine meninger..

Jeg er 20 år, bor i Oslo, stortrives.

Skrevet

Det er vel ikke noe problem å skaffe seg hasj og andre stoffer uansett hvor man bor i landet. Det er et større problem at hun vil mangle et nettverk rundt seg, familie/venner som hun har på hjemstedet blir jo ganske langt borte når hun flytter. Men hun har jo noen venninner med seg, og det er jo bare å sette seg på et fly hjem igjen om det ikke går så bra.

Skrevet

Oslo passer best for ungdom som har vokst opp her og kjenner lusa på gangen. Det er viktig å kjenne codexen så man ikke kommer feil ut.

Jeg har sett ungdommer som sliter fordi de kommer fra småsteder.

Skrevet

Tja, er kanskje flere jobber i Oslo da. Vet ikke hvordan jobbmarkedet er der dere bor nå.

I hennes situasjon tror jeg leddiggang er det værste som kan skje.

Gjest Persille
Skrevet

Oslo er vel ikke noe verre enn andre steder vil jeg tro?

Men generelt er ikke 18-åringer uten fullført videregående de mest attraktive arbeidstakerne...

Skrevet

Neppe noen god ide å la henne flytte til Oslo.

Hun skal ha rimelig mye flaks for å finne seg en jobb først og fremst - at hun har bekjente fra uheldige miljøer gjør ikke saken noe bedre.

Veldig lett å ende opp som en del av en eller annen statistikk fra Sosialetaten med de forutsetninger du beskriver hun har.

For min del høres det ut som en flukt fra din datters side - håper du greier å finne ut hvorfor hun har dette fluktbehovet; tror det kan være av vesentlig betydning.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Oslo passer best for ungdom som har vokst opp her og kjenner lusa på gangen. Det er viktig å kjenne codexen så man ikke kommer feil ut.

Jeg har sett ungdommer som sliter fordi de kommer fra småsteder.

Næmen Dorthe da, Fyyyy!

Jeg kom hit som 20-åring, og jeg har da greid meg fint jeg;)

Skrevet

Næmen Dorthe da, Fyyyy!

Jeg kom hit som 20-åring, og jeg har da greid meg fint jeg;)

Mulig, men du har havna på feil side av by'n. ;)

Skrevet

Jeg er selv ung og tror det er veldig lett at hun kan rote seg opp i en god del problemer hvis hun flytter til en så stor by, så langt hjemmefra, for å "jobbe" sammen med hasjvennene sine.

På en annen side, så har hun hvertfall ikke noe godt av å bli tvangsholdt hjemme.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hæ?

Jeg skulle nok ha greid meg bra uansett side.

Da jeg kom hit som 20-åring, bodde jeg på andre siden. Ikke langt unna Dorthe faktisk;)Litt lenger opp.

Skrevet

Hæ?

Jeg skulle nok ha greid meg bra uansett side.

Da jeg kom hit som 20-åring, bodde jeg på andre siden. Ikke langt unna Dorthe faktisk;)Litt lenger opp.

DET er på riktig side. ;)

Skrevet

Oslo er sikkert ikke verken bedre eller verre enn andre steder.

Tror ikke jeg heller.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

DET er på riktig side. ;)

I det siste har vi faktisk snakket litt om det, at vi egentlig burde ha bodd på andre siden.

Jeg tror vi hadde blitt kjent med litt flere avslappede og jordnære folk der.

Det bor da noen hyggelige folk her også, men det er ikke til å komme bort i fra at det er del ting som gjør meg litt kvalm faktisk.

Skrevet

...og hva er feil side av byen da?

Nord, nordøst, øst, sørøst, sør, sørvest, vest eller nordvest?

Skrevet

...og hva er feil side av byen da?

Nord, nordøst, øst, sørøst, sør, sørvest, vest eller nordvest?

Alt med vest. ;)

Skrevet

Alt med vest. ;)

Ah - bor trygt og godt plassert i nordøst jeg da *s*

Skrevet

Ah - bor trygt og godt plassert i nordøst jeg da *s*

Bra for deg. *s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...