Åsemor Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Bare et skikkelig idiotisk spørsmål fra ei kjerring uten peiling på bil. Hvordan vet bilen hvor fort den kjører? På sykkelen min har jeg en greie som måler hastighet, og der har jeg plottet inn diameter (eller noe?) på hjulet, så måler den hvor ofte den sensoren går forbi en dings, så regner den ut. Så da ville det jo blitt feil hvis jeg satt på mindre hjul. På bilen er det jo forskjellig størrelse på vinterdekk og sommerdekk, så da må det vel funke på en annen måte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugazi Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jeg har egentlig minimal peiling på bil, men det første som slår meg er at hastighetsmåleren på bilen ikke kan vite eksakt hastighet, men den kan vite hastigheten på drivverket som drar hjulene rundt. Forskjellen i dekkdiameter er sikkert en av årsakene til at speedometer i de fleste tilfellene ikke viser korrekt hastighet for hvordan bilen beveger seg i forhold til terrenget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1566082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 På gamle biler hadde man speedometre som brukte en roterende kabel, og som måtte ta diameteren på hjulene (og en del andre faktorer, som differensialen) i betraktning. Slike bruker man fortsatt på tråsykler. I biler bruker man nå en avstandssensor som måler antall rotasjoner, noe som gjør detlettere å gjøre presise målinger, selv om det også er gjenstand for variasjoner p.g.a diameteren på hjulene. Hvorfor imidlertid biler godkjennes med en feilvisning på opp til 10-15 km for mye har jeg alltid lurt på. I tillegg lurer jeg på, men har aldri forsøkt å finne ut, hvorfor feilvisningen på et speedometer er progressivt; d.v.s at den viser mer feil jo fortere man kjører. F.eks så vet jeg folk som fikk en Kawazaki ZX12R opp i 340km/t på speedometeret (på Autobahn), mens lasermålingen viste rundt 290km/t. Den samme sykkelen kjørte ikke i 10km/t når speedometeret viste 60km/t. Matematisk sett er et speedometer en mekanisk integrator, mens en turteller er en mekanisk derivator. DET var vel nyttig å vite, vel? :-) ".........................................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1566152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 På gamle biler hadde man speedometre som brukte en roterende kabel, og som måtte ta diameteren på hjulene (og en del andre faktorer, som differensialen) i betraktning. Slike bruker man fortsatt på tråsykler. I biler bruker man nå en avstandssensor som måler antall rotasjoner, noe som gjør detlettere å gjøre presise målinger, selv om det også er gjenstand for variasjoner p.g.a diameteren på hjulene. Hvorfor imidlertid biler godkjennes med en feilvisning på opp til 10-15 km for mye har jeg alltid lurt på. I tillegg lurer jeg på, men har aldri forsøkt å finne ut, hvorfor feilvisningen på et speedometer er progressivt; d.v.s at den viser mer feil jo fortere man kjører. F.eks så vet jeg folk som fikk en Kawazaki ZX12R opp i 340km/t på speedometeret (på Autobahn), mens lasermålingen viste rundt 290km/t. Den samme sykkelen kjørte ikke i 10km/t når speedometeret viste 60km/t. Matematisk sett er et speedometer en mekanisk integrator, mens en turteller er en mekanisk derivator. DET var vel nyttig å vite, vel? :-) ".........................................." Takk... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1566162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Takk... Ok, du hørtes ikke særlig begeistret ut, så jeg skal ikke forsøke å forklare mer. Se heller her: http://auto.howstuffworks.com/odometer.htm ".................................................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1566170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Ok, du hørtes ikke særlig begeistret ut, så jeg skal ikke forsøke å forklare mer. Se heller her: http://auto.howstuffworks.com/odometer.htm ".................................................." Sjitt, its ån inglisj! Vel, jeg skjønte ikke bæret, men det regnet jeg egentlig ikke med at jeg skulle gjøre heller. Men takk for innsatsen iallefall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1566180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Sjitt, its ån inglisj! Vel, jeg skjønte ikke bæret, men det regnet jeg egentlig ikke med at jeg skulle gjøre heller. Men takk for innsatsen iallefall. Ok - jeg blir litt fascinert når voksne folk ikke kan engelsk - sikkert fordi det har vært mitt andre språk i 20 år :-) "............................................" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1566186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Ok - jeg blir litt fascinert når voksne folk ikke kan engelsk - sikkert fordi det har vært mitt andre språk i 20 år :-) "............................................" Jeg kan engelsk, men orker ikke å lese så mye av gangen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1566203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jeg kan engelsk, men orker ikke å lese så mye av gangen. Ok - du kan det ikke like godt som norsk, da :-) "........................................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1566208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Ok - du kan det ikke like godt som norsk, da :-) "........................................." Nei, så absolutt ikke. Men ble forbauset imponert over meg selv da vi hadde amerikansk familie på besøk som jeg snakket veldig mye med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1566213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 På gamle biler hadde man speedometre som brukte en roterende kabel, og som måtte ta diameteren på hjulene (og en del andre faktorer, som differensialen) i betraktning. Slike bruker man fortsatt på tråsykler. I biler bruker man nå en avstandssensor som måler antall rotasjoner, noe som gjør detlettere å gjøre presise målinger, selv om det også er gjenstand for variasjoner p.g.a diameteren på hjulene. Hvorfor imidlertid biler godkjennes med en feilvisning på opp til 10-15 km for mye har jeg alltid lurt på. I tillegg lurer jeg på, men har aldri forsøkt å finne ut, hvorfor feilvisningen på et speedometer er progressivt; d.v.s at den viser mer feil jo fortere man kjører. F.eks så vet jeg folk som fikk en Kawazaki ZX12R opp i 340km/t på speedometeret (på Autobahn), mens lasermålingen viste rundt 290km/t. Den samme sykkelen kjørte ikke i 10km/t når speedometeret viste 60km/t. Matematisk sett er et speedometer en mekanisk integrator, mens en turteller er en mekanisk derivator. DET var vel nyttig å vite, vel? :-) ".........................................." En av årsakene til at en motorsykkel får større feilvisning (for den er ikke lineær) når den passerer ca 250km/t og videre oppover, er at bakhjulet begynner å slippe litt - slik at det faktisk "spinner" (dog blir begrepet "spinne" litt overdrevet). Kjører du bak så ser du faktisk at sykkelen legger igjen en svak mørk stripe på asfalten, og dekkslitasjen er svært høy. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1566747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 En av årsakene til at en motorsykkel får større feilvisning (for den er ikke lineær) når den passerer ca 250km/t og videre oppover, er at bakhjulet begynner å slippe litt - slik at det faktisk "spinner" (dog blir begrepet "spinne" litt overdrevet). Kjører du bak så ser du faktisk at sykkelen legger igjen en svak mørk stripe på asfalten, og dekkslitasjen er svært høy. Må være på grunn av vekten, da - at det slipper opp. Men det er jo logisk. "............................................" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1567246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Må være på grunn av vekten, da - at det slipper opp. Men det er jo logisk. "............................................" Det er en kombinasjon av lav vekt, høy luftmotstand (ikke så aerodynamisk som en bil) og et bakdekk som etterhvert blir meget varmt - noe som igjen medfører en form for "tyggummi-effekt" på det ytre gummilaget på dekket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1567669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Det er en kombinasjon av lav vekt, høy luftmotstand (ikke så aerodynamisk som en bil) og et bakdekk som etterhvert blir meget varmt - noe som igjen medfører en form for "tyggummi-effekt" på det ytre gummilaget på dekket. Ah, men hvis man har en mekanisk hastighetsmåler, så får det ikke blitt noe som helst annet enn hjulets hastighet man er avhengig. Og da blir det jo kun veigrepet og det evt. spinnet som skaper feilvisningen. "............................................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1567859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Ah, men hvis man har en mekanisk hastighetsmåler, så får det ikke blitt noe som helst annet enn hjulets hastighet man er avhengig. Og da blir det jo kun veigrepet og det evt. spinnet som skaper feilvisningen. "............................................." Du får kjøpt en såkalt "yellow box" som kan monteres mellom giveren (som på de fleste moderne sykler vanligvis sitter på et av drevene) og instrumentene. Med denne kan du justere hastighetsangivelsen slik at den viser tilnærmet 100% korrekt - i hastigheter opp til i overkant av 200 km/t. Den kan f.eks kalibreres vha en GPS. Men når du når en hastighet som gjør at bakhjulet begynner å slippe, så blir det feilvisning uansett. Så det eneste som kan vise korrekt hastighet over hele skalaen er en måler som baserer seg på en GPS mottaker. Så vidt meg bekjent finnes denne løsningen så langt ikke på noen biler eller motorsykler - enda. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1570814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gripp Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Du får kjøpt en såkalt "yellow box" som kan monteres mellom giveren (som på de fleste moderne sykler vanligvis sitter på et av drevene) og instrumentene. Med denne kan du justere hastighetsangivelsen slik at den viser tilnærmet 100% korrekt - i hastigheter opp til i overkant av 200 km/t. Den kan f.eks kalibreres vha en GPS. Men når du når en hastighet som gjør at bakhjulet begynner å slippe, så blir det feilvisning uansett. Så det eneste som kan vise korrekt hastighet over hele skalaen er en måler som baserer seg på en GPS mottaker. Så vidt meg bekjent finnes denne løsningen så langt ikke på noen biler eller motorsykler - enda. Det er i alle fall et helvete med denne misvisningen på fartsmålerne. Spesielt om vinteren når folk har mindre dimensjoner på dekk. En feil på opp til 10% blir da enda verre, og folk luser rundt i etparogførti i 50-soner, og 65 i 80. Man blir jo forbannet selvsagt, og er lykkelig for at man har maskin til å dra forbi fanskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1570826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Det er i alle fall et helvete med denne misvisningen på fartsmålerne. Spesielt om vinteren når folk har mindre dimensjoner på dekk. En feil på opp til 10% blir da enda verre, og folk luser rundt i etparogførti i 50-soner, og 65 i 80. Man blir jo forbannet selvsagt, og er lykkelig for at man har maskin til å dra forbi fanskapet. Svært mange mener at kraftige motorer er fullstendig unødvendig i Norge med de fartsgrensene vi her har kombinert med mye svingete veier. Men de har jo missforstått fullstendig. Det er jo nettopp ved forbikjøringer man trenger litt motor - først og fremst for økt sikkerhet. Man skal selvfølgelig ikke underslå at det også innebærer en viss grad av gode følelser. Men når er det negativt - bortsett fra i SVs partiprogram, der alt som er morro skal forbys eller kraftig avgiftsbelegges? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1570841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gripp Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Svært mange mener at kraftige motorer er fullstendig unødvendig i Norge med de fartsgrensene vi her har kombinert med mye svingete veier. Men de har jo missforstått fullstendig. Det er jo nettopp ved forbikjøringer man trenger litt motor - først og fremst for økt sikkerhet. Man skal selvfølgelig ikke underslå at det også innebærer en viss grad av gode følelser. Men når er det negativt - bortsett fra i SVs partiprogram, der alt som er morro skal forbys eller kraftig avgiftsbelegges? Hvis man skal bruke fartsgrenser som mål for hvilken bil man trenger, kan man like godt kjøre Trabant eller trimmet moped. Alle biler går jo dobbelt av vanlig fartsgrense. Skikkelig med krefter gir i tillegg til trygge forbikjøringer, også en mer avslappet kjørestil vil jeg hevde...til gunst for sikkerhet og trivsel. Vi har jo i dag en jævli progressiv avgift på motorkraft, kubikk og vekt. Regjeringen Tufte truer med å forjævlisere dette enda mer. Sosialister vil jo gjerne ha hele folket i Suzuki Baleno eller hva det heter..eller aller helst buss naturligvis. Vi som kjøper fet bil uansett, er glade for at SV gjør alt for å holde fattigfolk borte fra veiene. Bedre plass for oss, bedre miljø. ... Hvorfor sosialister skal avgiftsbelegge alt som er morro, vet jeg faktisk ikke. SV'er blir man jo først når man har råd til det, og jeg antar de gjerne vil nyte visse privilegier uten å måtte dele dem med kreti og pleti.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1570853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Hvis man skal bruke fartsgrenser som mål for hvilken bil man trenger, kan man like godt kjøre Trabant eller trimmet moped. Alle biler går jo dobbelt av vanlig fartsgrense. Skikkelig med krefter gir i tillegg til trygge forbikjøringer, også en mer avslappet kjørestil vil jeg hevde...til gunst for sikkerhet og trivsel. Vi har jo i dag en jævli progressiv avgift på motorkraft, kubikk og vekt. Regjeringen Tufte truer med å forjævlisere dette enda mer. Sosialister vil jo gjerne ha hele folket i Suzuki Baleno eller hva det heter..eller aller helst buss naturligvis. Vi som kjøper fet bil uansett, er glade for at SV gjør alt for å holde fattigfolk borte fra veiene. Bedre plass for oss, bedre miljø. ... Hvorfor sosialister skal avgiftsbelegge alt som er morro, vet jeg faktisk ikke. SV'er blir man jo først når man har råd til det, og jeg antar de gjerne vil nyte visse privilegier uten å måtte dele dem med kreti og pleti.. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1570898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Du får kjøpt en såkalt "yellow box" som kan monteres mellom giveren (som på de fleste moderne sykler vanligvis sitter på et av drevene) og instrumentene. Med denne kan du justere hastighetsangivelsen slik at den viser tilnærmet 100% korrekt - i hastigheter opp til i overkant av 200 km/t. Den kan f.eks kalibreres vha en GPS. Men når du når en hastighet som gjør at bakhjulet begynner å slippe, så blir det feilvisning uansett. Så det eneste som kan vise korrekt hastighet over hele skalaen er en måler som baserer seg på en GPS mottaker. Så vidt meg bekjent finnes denne løsningen så langt ikke på noen biler eller motorsykler - enda. "Men når du når en hastighet som gjør at bakhjulet begynner å slippe, så blir det feilvisning uansett." Selvfølgelig. Men med en teknologisk solid måling, så vil også dette være den eneste feilkilden. "............................................" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/#findComment-1571270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.