Gå til innhold

Hastighetsmåling i bil


Anbefalte innlegg

Bare et skikkelig idiotisk spørsmål fra ei kjerring uten peiling på bil.

Hvordan vet bilen hvor fort den kjører?

På sykkelen min har jeg en greie som måler hastighet, og der har jeg plottet inn diameter (eller noe?) på hjulet, så måler den hvor ofte den sensoren går forbi en dings, så regner den ut. Så da ville det jo blitt feil hvis jeg satt på mindre hjul.

På bilen er det jo forskjellig størrelse på vinterdekk og sommerdekk, så da må det vel funke på en annen måte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213862-hastighetsm%C3%A5ling-i-bil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har egentlig minimal peiling på bil, men det første som slår meg er at hastighetsmåleren på bilen ikke kan vite eksakt hastighet, men den kan vite hastigheten på drivverket som drar hjulene rundt. Forskjellen i dekkdiameter er sikkert en av årsakene til at speedometer i de fleste tilfellene ikke viser korrekt hastighet for hvordan bilen beveger seg i forhold til terrenget.

På gamle biler hadde man speedometre som brukte en roterende kabel, og som måtte ta diameteren på hjulene (og en del andre faktorer, som differensialen) i betraktning. Slike bruker man fortsatt på tråsykler. I biler bruker man nå en avstandssensor som måler antall rotasjoner, noe som gjør detlettere å gjøre presise målinger, selv om det også er gjenstand for variasjoner p.g.a diameteren på hjulene.

Hvorfor imidlertid biler godkjennes med en feilvisning på opp til 10-15 km for mye har jeg alltid lurt på. I tillegg lurer jeg på, men har aldri forsøkt å finne ut, hvorfor feilvisningen på et speedometer er progressivt; d.v.s at den viser mer feil jo fortere man kjører. F.eks så vet jeg folk som fikk en Kawazaki ZX12R opp i 340km/t på speedometeret (på Autobahn), mens lasermålingen viste rundt 290km/t. Den samme sykkelen kjørte ikke i 10km/t når speedometeret viste 60km/t.

Matematisk sett er et speedometer en mekanisk integrator, mens en turteller er en mekanisk derivator. DET var vel nyttig å vite, vel? :-)

".........................................."

På gamle biler hadde man speedometre som brukte en roterende kabel, og som måtte ta diameteren på hjulene (og en del andre faktorer, som differensialen) i betraktning. Slike bruker man fortsatt på tråsykler. I biler bruker man nå en avstandssensor som måler antall rotasjoner, noe som gjør detlettere å gjøre presise målinger, selv om det også er gjenstand for variasjoner p.g.a diameteren på hjulene.

Hvorfor imidlertid biler godkjennes med en feilvisning på opp til 10-15 km for mye har jeg alltid lurt på. I tillegg lurer jeg på, men har aldri forsøkt å finne ut, hvorfor feilvisningen på et speedometer er progressivt; d.v.s at den viser mer feil jo fortere man kjører. F.eks så vet jeg folk som fikk en Kawazaki ZX12R opp i 340km/t på speedometeret (på Autobahn), mens lasermålingen viste rundt 290km/t. Den samme sykkelen kjørte ikke i 10km/t når speedometeret viste 60km/t.

Matematisk sett er et speedometer en mekanisk integrator, mens en turteller er en mekanisk derivator. DET var vel nyttig å vite, vel? :-)

".........................................."

Takk...

Ok, du hørtes ikke særlig begeistret ut, så jeg skal ikke forsøke å forklare mer. Se heller her:

http://auto.howstuffworks.com/odometer.htm

".................................................."

Sjitt, its ån inglisj!

Vel, jeg skjønte ikke bæret, men det regnet jeg egentlig ikke med at jeg skulle gjøre heller. ;)

Men takk for innsatsen iallefall.

Annonse

Sjitt, its ån inglisj!

Vel, jeg skjønte ikke bæret, men det regnet jeg egentlig ikke med at jeg skulle gjøre heller. ;)

Men takk for innsatsen iallefall.

Ok - jeg blir litt fascinert når voksne folk ikke kan engelsk - sikkert fordi det har vært mitt andre språk i 20 år :-)

"............................................"

På gamle biler hadde man speedometre som brukte en roterende kabel, og som måtte ta diameteren på hjulene (og en del andre faktorer, som differensialen) i betraktning. Slike bruker man fortsatt på tråsykler. I biler bruker man nå en avstandssensor som måler antall rotasjoner, noe som gjør detlettere å gjøre presise målinger, selv om det også er gjenstand for variasjoner p.g.a diameteren på hjulene.

Hvorfor imidlertid biler godkjennes med en feilvisning på opp til 10-15 km for mye har jeg alltid lurt på. I tillegg lurer jeg på, men har aldri forsøkt å finne ut, hvorfor feilvisningen på et speedometer er progressivt; d.v.s at den viser mer feil jo fortere man kjører. F.eks så vet jeg folk som fikk en Kawazaki ZX12R opp i 340km/t på speedometeret (på Autobahn), mens lasermålingen viste rundt 290km/t. Den samme sykkelen kjørte ikke i 10km/t når speedometeret viste 60km/t.

Matematisk sett er et speedometer en mekanisk integrator, mens en turteller er en mekanisk derivator. DET var vel nyttig å vite, vel? :-)

".........................................."

En av årsakene til at en motorsykkel får større feilvisning (for den er ikke lineær) når den passerer ca 250km/t og videre oppover, er at bakhjulet begynner å slippe litt - slik at det faktisk "spinner" (dog blir begrepet "spinne" litt overdrevet).

Kjører du bak så ser du faktisk at sykkelen legger igjen en svak mørk stripe på asfalten, og dekkslitasjen er svært høy.

En av årsakene til at en motorsykkel får større feilvisning (for den er ikke lineær) når den passerer ca 250km/t og videre oppover, er at bakhjulet begynner å slippe litt - slik at det faktisk "spinner" (dog blir begrepet "spinne" litt overdrevet).

Kjører du bak så ser du faktisk at sykkelen legger igjen en svak mørk stripe på asfalten, og dekkslitasjen er svært høy.

Må være på grunn av vekten, da - at det slipper opp. Men det er jo logisk.

"............................................"

Må være på grunn av vekten, da - at det slipper opp. Men det er jo logisk.

"............................................"

Det er en kombinasjon av lav vekt, høy luftmotstand (ikke så aerodynamisk som en bil) og et bakdekk som etterhvert blir meget varmt - noe som igjen medfører en form for "tyggummi-effekt" på det ytre gummilaget på dekket.

Annonse

Det er en kombinasjon av lav vekt, høy luftmotstand (ikke så aerodynamisk som en bil) og et bakdekk som etterhvert blir meget varmt - noe som igjen medfører en form for "tyggummi-effekt" på det ytre gummilaget på dekket.

Ah, men hvis man har en mekanisk hastighetsmåler, så får det ikke blitt noe som helst annet enn hjulets hastighet man er avhengig. Og da blir det jo kun veigrepet og det evt. spinnet som skaper feilvisningen.

"............................................."

Ah, men hvis man har en mekanisk hastighetsmåler, så får det ikke blitt noe som helst annet enn hjulets hastighet man er avhengig. Og da blir det jo kun veigrepet og det evt. spinnet som skaper feilvisningen.

"............................................."

Du får kjøpt en såkalt "yellow box" som kan monteres mellom giveren (som på de fleste moderne sykler vanligvis sitter på et av drevene) og instrumentene.

Med denne kan du justere hastighetsangivelsen slik at den viser tilnærmet 100% korrekt - i hastigheter opp til i overkant av 200 km/t. Den kan f.eks kalibreres vha en GPS.

Men når du når en hastighet som gjør at bakhjulet begynner å slippe, så blir det feilvisning uansett.

Så det eneste som kan vise korrekt hastighet over hele skalaen er en måler som baserer seg på en GPS mottaker.

Så vidt meg bekjent finnes denne løsningen så langt ikke på noen biler eller motorsykler - enda.

Du får kjøpt en såkalt "yellow box" som kan monteres mellom giveren (som på de fleste moderne sykler vanligvis sitter på et av drevene) og instrumentene.

Med denne kan du justere hastighetsangivelsen slik at den viser tilnærmet 100% korrekt - i hastigheter opp til i overkant av 200 km/t. Den kan f.eks kalibreres vha en GPS.

Men når du når en hastighet som gjør at bakhjulet begynner å slippe, så blir det feilvisning uansett.

Så det eneste som kan vise korrekt hastighet over hele skalaen er en måler som baserer seg på en GPS mottaker.

Så vidt meg bekjent finnes denne løsningen så langt ikke på noen biler eller motorsykler - enda.

Det er i alle fall et helvete med denne misvisningen på fartsmålerne. Spesielt om vinteren når folk har mindre dimensjoner på dekk. En feil på opp til 10% blir da enda verre, og folk luser rundt i etparogførti i 50-soner, og 65 i 80.

Man blir jo forbannet selvsagt, og er lykkelig for at man har maskin til å dra forbi fanskapet.

Det er i alle fall et helvete med denne misvisningen på fartsmålerne. Spesielt om vinteren når folk har mindre dimensjoner på dekk. En feil på opp til 10% blir da enda verre, og folk luser rundt i etparogførti i 50-soner, og 65 i 80.

Man blir jo forbannet selvsagt, og er lykkelig for at man har maskin til å dra forbi fanskapet.

Svært mange mener at kraftige motorer er fullstendig unødvendig i Norge med de fartsgrensene vi her har kombinert med mye svingete veier.

Men de har jo missforstått fullstendig. Det er jo nettopp ved forbikjøringer man trenger litt motor - først og fremst for økt sikkerhet.

Man skal selvfølgelig ikke underslå at det også innebærer en viss grad av gode følelser. Men når er det negativt - bortsett fra i SVs partiprogram, der alt som er morro skal forbys eller kraftig avgiftsbelegges?

Svært mange mener at kraftige motorer er fullstendig unødvendig i Norge med de fartsgrensene vi her har kombinert med mye svingete veier.

Men de har jo missforstått fullstendig. Det er jo nettopp ved forbikjøringer man trenger litt motor - først og fremst for økt sikkerhet.

Man skal selvfølgelig ikke underslå at det også innebærer en viss grad av gode følelser. Men når er det negativt - bortsett fra i SVs partiprogram, der alt som er morro skal forbys eller kraftig avgiftsbelegges?

Hvis man skal bruke fartsgrenser som mål for hvilken bil man trenger, kan man like godt kjøre Trabant eller trimmet moped. Alle biler går jo dobbelt av vanlig fartsgrense.

Skikkelig med krefter gir i tillegg til trygge forbikjøringer, også en mer avslappet kjørestil vil jeg hevde...til gunst for sikkerhet og trivsel.

Vi har jo i dag en jævli progressiv avgift på motorkraft, kubikk og vekt. Regjeringen Tufte truer med å forjævlisere dette enda mer. Sosialister vil jo gjerne ha hele folket i Suzuki Baleno eller hva det heter..eller aller helst buss naturligvis.

Vi som kjøper fet bil uansett, er glade for at SV gjør alt for å holde fattigfolk borte fra veiene. Bedre plass for oss, bedre miljø.

...

Hvorfor sosialister skal avgiftsbelegge alt som er morro, vet jeg faktisk ikke. SV'er blir man jo først når man har råd til det, og jeg antar de gjerne vil nyte visse privilegier uten å måtte dele dem med kreti og pleti..

Hvis man skal bruke fartsgrenser som mål for hvilken bil man trenger, kan man like godt kjøre Trabant eller trimmet moped. Alle biler går jo dobbelt av vanlig fartsgrense.

Skikkelig med krefter gir i tillegg til trygge forbikjøringer, også en mer avslappet kjørestil vil jeg hevde...til gunst for sikkerhet og trivsel.

Vi har jo i dag en jævli progressiv avgift på motorkraft, kubikk og vekt. Regjeringen Tufte truer med å forjævlisere dette enda mer. Sosialister vil jo gjerne ha hele folket i Suzuki Baleno eller hva det heter..eller aller helst buss naturligvis.

Vi som kjøper fet bil uansett, er glade for at SV gjør alt for å holde fattigfolk borte fra veiene. Bedre plass for oss, bedre miljø.

...

Hvorfor sosialister skal avgiftsbelegge alt som er morro, vet jeg faktisk ikke. SV'er blir man jo først når man har råd til det, og jeg antar de gjerne vil nyte visse privilegier uten å måtte dele dem med kreti og pleti..

:-)

Du får kjøpt en såkalt "yellow box" som kan monteres mellom giveren (som på de fleste moderne sykler vanligvis sitter på et av drevene) og instrumentene.

Med denne kan du justere hastighetsangivelsen slik at den viser tilnærmet 100% korrekt - i hastigheter opp til i overkant av 200 km/t. Den kan f.eks kalibreres vha en GPS.

Men når du når en hastighet som gjør at bakhjulet begynner å slippe, så blir det feilvisning uansett.

Så det eneste som kan vise korrekt hastighet over hele skalaen er en måler som baserer seg på en GPS mottaker.

Så vidt meg bekjent finnes denne løsningen så langt ikke på noen biler eller motorsykler - enda.

"Men når du når en hastighet som gjør at bakhjulet begynner å slippe, så blir det feilvisning uansett."

Selvfølgelig. Men med en teknologisk solid måling, så vil også dette være den eneste feilkilden.

"............................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...