Gå til innhold

Begynner på skolen- velge klasse?

Anbefalte innlegg

Gjest ine cecilie

Sønnen min begynner på skolen til høsten. I hans kull er det ca 60 unger som blir fordelt i 3 klasser. Er det tilfeldig hvem som havner i samme klasse? Eller blir klassene satt sammen f.eks. etter hvem som har gått i samme barnehage?

Sønnen min er omgjengelig og leker greit med de fleste. Men det er noen han leker mer med en andre. Går det an å ønske seg inn i samme klasse som disse?

Går det an å ønske at han IKKE kommer i samme klasse som et annet barn? Vi har nemlig hatt kjempemye problemer med en nabogutt på samme alder. Denne gutten kommer hit, stjeler vennene fra sønnen min, og lar ikke sønnen min få være med på leken. (Han fryser sønnen min ut, og snakker ikke til han i det hele tatt). Ikke nytter det å snakke med denne gutten heller, og foreldrene hans skjønner ikke problemet. De er med andre ord av samme ulla selv.

Vi vil ikke at sønnen vår kommer i samme klasse som denne gutten. Er dette noe vi kan be om at skolen tar hensyn til?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213878-begynner-p%C3%A5-skolen-velge-klasse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest collett

Dette er ulikt fra skole til skoel. Du kan jo ringe og spørre om du kan få komme med et ønske?

En del skoler setter sammen klassene etter hvor elevene bor. I så tilfelle vil gutten din komme i klasse med nabobarna. Har aldri hørt om en skole som tar hensyn til hvilken barnehage ungene har gått i.

Vet ikke om det er likt over hele landet da, men før sønnen min skulle begynne på skolen fikk vi informasjon om at dersom vi hadde spesielle ønsker m.h.t. klassesammensetning så skulle vi skrive brev til skolen og de skulle prøve å etterkomme ønskene så langt det lot seg gjøre. Det var en gutt vi ikke ønsket skulle komme i klasse med sønnen min, og det skrev vi i brev til skolen. De kom ikke i samme klasse!

Ellers tror jeg de setter sammen klasser litt etter bosted, hvem som har gått i samme barnehage osv. Du kan jo ta kontakt med skolen og høre.

Vi kunne velge om det var noen vi ville at poden skulle gå sammen med, men det ble selvfølgelig ikke garantert at det ble sånn. Men det ble det. :o)

Jeg tviler sterkt på at dere kan velge bort et barn, hva om alle velger bort det samme barnet? De kan jo ikke lage en egen gruppe bare for det barnet heller.

Hvis det er en stor skolekrets rent geografisk, tar de ofte hensyn til hvem som bor i nærheten av hverandre. Det er ikke gunstig hvis nesten alle i en klasse bor langt fra hverandre. Men de må også ta hensyn til f.eks. at det skal være brukbar kjønnsfordeling.

Hvem som kommer fra hvilken barnehage tror jeg ikke det er vanlig at de ser på.

Noen steder åpnes det for at man kan ønske seg sammen med en man kjenner. Andre steder, f.eks. i vår egen skolekrets, settes gruppene opp i relativt god tid, og man får tilsendt en navneliste for ens egen gruppe. Så må man selv evt. søke om å bytte.

Vet ikke om det er likt over hele landet da, men før sønnen min skulle begynne på skolen fikk vi informasjon om at dersom vi hadde spesielle ønsker m.h.t. klassesammensetning så skulle vi skrive brev til skolen og de skulle prøve å etterkomme ønskene så langt det lot seg gjøre. Det var en gutt vi ikke ønsket skulle komme i klasse med sønnen min, og det skrev vi i brev til skolen. De kom ikke i samme klasse!

Ellers tror jeg de setter sammen klasser litt etter bosted, hvem som har gått i samme barnehage osv. Du kan jo ta kontakt med skolen og høre.

Er det virkelig sånn at foreldrenes kan velges bort barn? Da håper jeg virkelig det er snakk om _alvorlig_ sterke årsaker til det. Men jeg kan ikke tenke meg til hva det skulle kunne være.

Har aldri tenkt tanken en gang. Barn har etter mitt syn godt av å ha flest mulig forskjellige mennesker rundt seg. Dette øker toleransen overfor alle som ikke er som en selv.

Tenk om min gutt blir "valgt bort" fordi noen ikke liker ham?

Annonse

Jeg synes det virker litt på kanten å be om å få slippe å ha et barn i klassen for at sønnen din skal unngå problemer. Det vil alltid være ett eller annet problem med ett eller annet barn, vi kan ikke velge det bort. Det beste vi kan gjøre er å lære våre egne barn til å takle alle typer mennesker. Jeg ville heller satset på at hvis de kom i samme klasse å få skolen med på å jobbe med adferden til begge barna slik at de kunne omgås hverandre på en normal måte.

Vår skole hadde et skjema som vi måtte fylle ut. Der skrev vi ønsker om hvem han absolutt ville være i klasse med, og også om det var noen barnet absolutt ikke burde være i klasse med - samt andre relevante opplysninger.

Skolen forsøkte å følge ønskene så godt som mulig, men selvsagt var/er det umulig å gjøre alle til lags. Vår pode var veldig heldig med sin klasse, og alle våre kommentarer ble tatt til følge :-)

Er det virkelig sånn at foreldrenes kan velges bort barn? Da håper jeg virkelig det er snakk om _alvorlig_ sterke årsaker til det. Men jeg kan ikke tenke meg til hva det skulle kunne være.

Har aldri tenkt tanken en gang. Barn har etter mitt syn godt av å ha flest mulig forskjellige mennesker rundt seg. Dette øker toleransen overfor alle som ikke er som en selv.

Vi "valgte bort" to unger som poden hadde gått i barnehagen med. Dette fordi det har vært _alvorlige_ episoder i barnehagen, der disse to guttene har plukket seg ut vår gutt som "offer" mht utfrysing og plaging. Det var faktisk ped. leder i barnehagen som sa det at vi BURDE be om at poden ikke kom i klasse med disse to, fordi det ikke ville fungere.

Poden kom i en annen klasse, men går på samme SFO. Der har vi hatt flere alvorlige episoder som har involvert spes. den ene av disse to guttene - inkludert slag, spark i magen, bli revet ned i søla og sittet på etc. Dette har vi jobbet MYE med i høst, og skolen og SFO har tatt skikkelig grep om problemet, så det er blitt bedre.

Men skulle han gått rundt og følt seg uttrygg i klassesituasjonen pga av disse to guttene, ja, så hadde det vært helt for jævlig!

Så det må nok mer til enn at man ikke "liker" noen.

Foreldrene velger ikke bort barn, men de kan komme med ønsker. Det er klart at klassesammensetningen har mye å si for hvordan en klasse fungerer. Hvis du f.eks. har 3 store bråkmakere i samme klasse, så er det store sjanser for at dette blir en klasse som ikke vil fungere særlig bra og dette vil ødelegge for mange av de andre elevene.

Det er ikke noe mer alvorlig enn det.

Foreldrene velger ikke bort barn, men de kan komme med ønsker. Det er klart at klassesammensetningen har mye å si for hvordan en klasse fungerer. Hvis du f.eks. har 3 store bråkmakere i samme klasse, så er det store sjanser for at dette blir en klasse som ikke vil fungere særlig bra og dette vil ødelegge for mange av de andre elevene.

Det er ikke noe mer alvorlig enn det.

Hvordan definerer man hvem som er "bråkmakere" blant femåringer? Er det sånn at om noen er "bråkmakere" i barnehagen så blir de det "for alltid"?

(Ikke kritikk, bare uvitenhet!)

Etter å ha lest innleggene her så blir jeg litt bekymret: Jeg og poden flyttet til en ny bydel i fjor vår. Siden han bare hadde ett drøyt år igjen i barnehagen valgte jeg å la ham fortsette der.

Nå lurer jeg på om jeg skulle ha forsøkt å få byttet barnehage før høsten. Han kjenner nesten ingen som han kommer til å begynne på skolen sammen med i nærområdet. Og hvis det er sånn at de som kjenner noen fra før deltar i "klassekabalen" slik som det skisseres her, vil han vel bli dømt til å gå sammen med de ingen andre vil gå sammen med - "bråkmakerne".

Jeg synes egentlig at man burde "begynne på nytt" på skolen, for barna har ulik bakgrunn før den tid (hjemme, dagmamma, barnehage osv, mange flytter også rett før barna begynner på skole). Om "klikkene" er dannet allerede før man begynner på skolen (med foreldrenes hjelp) så er det noe som er alvorlig galt, synes jeg.

Annonse

Etter å ha lest innleggene her så blir jeg litt bekymret: Jeg og poden flyttet til en ny bydel i fjor vår. Siden han bare hadde ett drøyt år igjen i barnehagen valgte jeg å la ham fortsette der.

Nå lurer jeg på om jeg skulle ha forsøkt å få byttet barnehage før høsten. Han kjenner nesten ingen som han kommer til å begynne på skolen sammen med i nærområdet. Og hvis det er sånn at de som kjenner noen fra før deltar i "klassekabalen" slik som det skisseres her, vil han vel bli dømt til å gå sammen med de ingen andre vil gå sammen med - "bråkmakerne".

Jeg synes egentlig at man burde "begynne på nytt" på skolen, for barna har ulik bakgrunn før den tid (hjemme, dagmamma, barnehage osv, mange flytter også rett før barna begynner på skole). Om "klikkene" er dannet allerede før man begynner på skolen (med foreldrenes hjelp) så er det noe som er alvorlig galt, synes jeg.

Tror du ikke han (med litt hjelp?) kommer til å bli kjent med noen når det blir vår og sommer? Har du sjekket om det er noen fritidsaktivitet som mange i nærmiljøet er med på?

Jeg tror "bortvelgingen" overdrives under her i forhold til hva som skjer i praksis. Min erfaring er at geografi teller mye (stor skole og stor skolekrets). Og er det en liten skole og en liten skolekrets, er det vel heller ikke så mange førsteklassinger at det er så mange muligheter.

Lærerne er neppe spesielt interessert i å samle alle potensielle problembarn i samme gruppe. Men de _kan_ være interessert i å løse opp konflikter som har pågått i årevis. Tror ikke det er spesielt vanlig ved skolestart, men

mer aktuelt ved overgang til ungdomsskolen - har noen gått sammen i 7 år og vært i tottene på hverandre hele tiden, kan det være gunstig for alle parter å splitte dem.

Tror ikke det er sånn det fungerer i praksis. Det er langt flere elementer som spiller inn: Spesielle behov, geografi, balanse i fht. gutter/jenter.

På vår skole er det ikke slik at alle fra en barnehage f.eks kommer i samme klasse, de blir blandet. Det var heller ikke sånn at vi kunne "bestille" hvem som skulle være i klassen eller ikke, men ønske to-tre stykker. Da forsøkte de at man i alle fall fikk være i klasse med en av dem.

Men dersom du er usikker, så ring skolekontoret i din kommune/event. ret til skolen, og hør hvordan det gjøres i praksis hos dere.

Poden vår går i en klasse på 26 elever, hvorav han kjente tre fra før. Det har gått bare bra :-)

Tror ikke du kommer langt med å velge bort bråkmakere fra din sønn.

Det som kan skrives på skjemaet er om han har noen faste lekekamerater så er det skolen som velger klasse å de tar ikke alltid hensyn til ønskene for da vil nok ikke "kabalen" gå opp.

Du må huske at skolen kan ikke sette alle de du definerer som bråkmakere i samme klasse.

Stort sett alle klasser har elever med "problem" noen med adferd,noen med språk,noen med motorikk osv..

Tror du ikke han (med litt hjelp?) kommer til å bli kjent med noen når det blir vår og sommer? Har du sjekket om det er noen fritidsaktivitet som mange i nærmiljøet er med på?

Jeg tror "bortvelgingen" overdrives under her i forhold til hva som skjer i praksis. Min erfaring er at geografi teller mye (stor skole og stor skolekrets). Og er det en liten skole og en liten skolekrets, er det vel heller ikke så mange førsteklassinger at det er så mange muligheter.

Lærerne er neppe spesielt interessert i å samle alle potensielle problembarn i samme gruppe. Men de _kan_ være interessert i å løse opp konflikter som har pågått i årevis. Tror ikke det er spesielt vanlig ved skolestart, men

mer aktuelt ved overgang til ungdomsskolen - har noen gått sammen i 7 år og vært i tottene på hverandre hele tiden, kan det være gunstig for alle parter å splitte dem.

Det kan godt hende, men hvis ikke, hva da?

Ved overgang til ungdomsskolen har jeg bedre forståelse for litt "siling", dvs løse opp negative grupperinger, men at femåringer stemples som "bråkmakere" før de er ferdige med barnehagen???

Synes det er skremmende! Hadde bare ingen anelse om at dette var en praksis, jeg gikk ut fra at skolen bestemte klassene og så ferdig med det.

Det kan godt hende, men hvis ikke, hva da?

Ved overgang til ungdomsskolen har jeg bedre forståelse for litt "siling", dvs løse opp negative grupperinger, men at femåringer stemples som "bråkmakere" før de er ferdige med barnehagen???

Synes det er skremmende! Hadde bare ingen anelse om at dette var en praksis, jeg gikk ut fra at skolen bestemte klassene og så ferdig med det.

Jeg har heller ikke inntrykk av at dette er vanlig praksis. Men jeg har bare erfaring fra en enkelt, stor skolekrets med mange barn.

Hvordan definerer man hvem som er "bråkmakere" blant femåringer? Er det sånn at om noen er "bråkmakere" i barnehagen så blir de det "for alltid"?

(Ikke kritikk, bare uvitenhet!)

Ikke for alltid, men om X har vært bråkmaker i alle de årene ungen din har gått sammen med X i barnehagen, så ser man som forelder helst at ungen din IKKE kommer i klasse med bråkmakeren X enn at ungen din gjør det. See? X kommer jo uansett i klasse med noen da.

Og når man får brev fra skolen med beskjed om at man må melde fra skriftlig dersom man har spesielle ønsker m.h.t. klassesammensetningen, så gjør man gjerne det hvis man har spesielle ønsker. Er ikke sikkert vi ville tenkt over det hvis vi ikke hadde fått brevet fra skolen.

den opprinnelige m&m

Vi skrev uoppfordret til skolen og ba om at guttene våre kunne gå sammen med helt spesielle, og de fikk det. Vi skrev det som et ønske, og sa vi håpet det gikk i orden.

Jeg synes godt du kan skrive og si at NN og din sønn har dårlig kjemi og har hatt mange konflikter gjennom lang tid, og at de derfor ikke bør komme i samme klasse. Hvis din sønn er redd denne gutten bør du opplyse om det. Det handler jo ikke om å velge bort et barn, dette barnet havner jo i en klasse uansett og vil aldri få noen følelse av at han er uønsket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...