Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann. Lurer på hva som har gått galt i forholdet vårt da sexen gradvis e blitt borte, er snart gått 1 år siden sist, og vel så det. Vi har vært sammen i 3 år, og sexen vi hadde i starten av forholdet vår var noe av det beste vi begge har opplevd. Vi har begge hatt flere sexpartnere tidligere, og vet hva vi vil ha. Vi er enna ikke passert 30, og burde egentlig vært veldig aktive denne fronten. Føler problemene begynte i en fase da kjærsten min ikke orket noe fysisk kontakt eller sexhint, noe som gjorde at jeg gradvis trakk meg unna. Han sliter med en del lettere psykiske problem. Men får hjelp til å håndtere disse. Er dette overhode normalt? Føler sexlysten min fortsatt er tilstede, og tenner på han enna, men vil liksom ikke tilnærme meg han i frykt for å bli avvist. Føler på en måte vi må presse oss til å starte igjen, for å komme i gang igjen. Føler at når sexlivet uteblir, så mangler vi noe av intimiteten i forholdet vårt, det noe dypere samholdet...båndet. Vi er fortsatt like glad i hvernadre, og koser på mange andre måter, men uten noen form for seksuelle tilnærmelser. Har du noen råd, hvordan kan ting ha blitt som det er idag? Åssen kan en mann ikke ha lyst på sex, det skjønner ikke jeg! Det må da ligge i hans natur? E det noe jeg gjør feil? Vi er begge to attraktive personer, som egentlig kan velge og vrake i partnere,,,,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213896-sexliv-i-dvale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke normalt at et par som har vært sammen i 3 år ikke har hatt sex det siste året... Overhode ikke. At man ikke har sex i perioder av ulike årsaker så, men ett år må jo regnes som total avholdenhet.

Får han hjelp for sine psykiske problemer? Hvis han tar antidepressiva kan vel disse gå ut over potensen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213896-sexliv-i-dvale/#findComment-1566530
Del på andre sider

Gro Isachsen, Sexolog

Hei blomsten!

Det høres ut til at dere har opplevd en helt vanlig skjevutvikling som ofte skjer når den ene av en eller annen grunn mister lysten på sex. Da hender det ofte at signalene om ønske om sex forsvinner et sted på veien. Så tør ikke den med mest lyst å ta kontakt fordi den er redd den vonde følelsen både for å bli avvist og for å utøve press.

En årsak til skjevutviklingen kan være bruk av medikamenter? "Lykkepillen" er ofte den største tenningsdreperen som finnes i tillegg til at mange får problemer med å få orgasme. Depresjoner kan også i seg selv utløse manglende tenning og problemer med å få til å konsentrere seg om sin egen nytelse.

Mange kan ha godt av å prøve å få til en ny start når selivet har gått på skjeve. Dersom dere bor i nærheten av en sexolog, anbefaler jeg at dere prøver å få profesjonell hjelp i oppstartperioden. Det du antageligvis da vil bli møtt med er sensitivitetstrening, eller sensualitetstrening som noen også kaller det. Søk på et av disse ordene, så vil du ganske sikkert finne en metode dere kan bruke for å nærme dere hverandre fysisk, om dere ikke har sexlolog i nærheten.

En annen ting som må snus før dere begynner å ha sex igjen er det negative bildet begge kanskje sitter igjen med siden problemene har kjørt seg fast. Prøv å ta tak i tidlere gode opplevelser og analyser om noen kan ha godt av å gjentas med suksess.

Dessuten – bestem dere for ikke å ha sex over en periode. Da slipper han å tenke på at nå må han få lyst og ereksjon, noe som slett ikke skjer på kommando, særlig når sex mest forbindes med problemer og noe negativt. Å unngå sex er for øvrig noe som du også vil finne i sensitivitetstreningen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213896-sexliv-i-dvale/#findComment-1577686
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...