Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! jeg er gravid uke 22-23. Jeg har vært veldig trøtt i det siste ukene (mange småting på engang). De siste dagene jeg måtte få sykmeldig fra legen og jeg holde på å nesten kaste opp så trøtt jeg er. Hva kan skjer med babyen hvis det fortsette sånn? Selføgelig jeg prøver den beste jeg kan for å unngå å være så trøtt men det har vært vanskelig (har barn fra før som er blitt 1 år nå og mann jobber i en andre byen 3 dager i uke).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213908-tr%C3%B8tthet-ved-gradviteten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt hvordan du har det.

Babyen har det godt den. Babyen tar alle de næringsstoffene og den energien den trenger. Og så er det vi mødre som får svi.

Prøv å slappe av så fort du har mulighet. Jeg regner med at 1-åringen sover 1 dupp på dagen - da MÅ du sove også.

I tillegg må du passe på å spise skikkelig mat. Det er lett å ty til noe sukkerholdig når man er sliten og trøtt. Prøv å ikke gjøre det. Spis mat med mye proteiner (kjøtt, fisk, egg, linser) og grønnsaker. Det gir mer energi på lengre sikt.

Drikk nok vann!

Gjest Satsuma

Fosteret har det utmerket selv om du er trøtt. Ikke vær bekymret, men gjør som jubalong sier; få deg søvn så fort du ser ditt snitt til det. Det er ekstra slitsomt å være gravid og ha en 1-åring å passe på. Bruk nettverket ditt, få deg "barnevakt" og skaff deg den søvnen du føler du trenger. Det er helt normalt og helt rimelig å være kjempetrøtt nå. Ingen grunn til bekymring.

Håper du skjønner at du må ta vare på deg selv i denne tiden. Ta deg tid til å nyte istedetfor å bekymre deg. Det har du mer igjen for i neste runde. Og framforalt: skriv dagbok og pass godt på den. En dagbok er flott å ha i ettertid.

Trine Endsjø, jordmor

Tretthet i svangerskapet er en veldig vanlig plage, ikke minst de første 16-17 ukene. Endel er plaget gjennom hele svangerskapet, selvsagt avhengig av hvor mye man får anledning til å sove. En god natts søvn på 8 timer bør alle unne seg. En gravid kvinne bør også få anledning til å ta en liten hvil på ettermiddagen, kanskje ikke mer en 45 min. så det ikke går utover nattesøvnen. Har man små barn, må man ofte opp om natta og slike avbrudd kan virke negativt på den totale søvnkvaliteten. Ser du at du trenger mye mer søvn enn jeg her skisserer, bør du muligens utredes med tanke på anemi/lav hb, evt. mangel på andre vitaminer m.m. Snakk med din lege hvis du tror det ligger noe her.

Barnet tar helt klart ikke skade av at du er trett og muligens ikke får nok søvn. Det viktigste for fosteret/barnet er at du har får forsynt den med nok næringsstoffer og surstoff og det merker du ved at du vokser i magen, kjenner liv nå og etterhvert daglig aktivitet.

Jeg vil anbefale deg å spise sunt og regelmessig,samt minst mulig søtsaker, siden man ofte blir dorsk og slapp av dette. Prøv å få deg daglige lufteturer, det våkner man gjerne av. I tillegg må du selvsagt få anledning til å legge deg nedpå. Jeg tror at du nå er inne i en periode som sannsynligvis vil avløses av en med mer energi etterhvert.

Du sier at du er mye alene med barnet ditt. Kanskje du må få litt avlastning en gang i blant så du får sovet ordentlig ut.

Jeg ønsker deg lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...