Gå til innhold

Ville du foretrekt arbeidsklær i en pleiesituasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil være nøye
Skrevet

Jobber på en avd med svært pleietrengende mennesker. Dette krever mye stell og pleie der pasienten både har avføring og urinavgang i bleier. Hoste/slim er også dagligdags. Burde ikke personale ha egne arbeidsklær egnet til dette. Jeg reagerer på at de går i egne klær som de bruker både hjemme og på jobben. Handler ikke dette om hygiene og smitteforebygging? Det har iallefall jeg lært på skolen, men i praksis er det ikke slik her jeg jobber nå. Synes selv dett er uhygenisk.

Skrevet

Synes også dette virker uhygenisk, ikke minst hadde jeg fått fnatt om jeg skulle brukt de samme klærne hjemme også. Jeg vasker aldri vanlige klær på mer enn 40 grader... Jeg føler nå at slike klær trenger kokvask...

Gjest der jeg er
Skrevet

Jeg har kjøpt arbeidsskjorter selv som jeg bruker. De har billig på sparkjøp! Jeg skulle ønske at vi fikk klær på jobben, men slik er det nå ikke. Dessuten ønskes det at personalet også går i vanlige klær for at de eldre på et sykehjem f.eks. ikke skal føle at de er omgitt av pleiere. Det er litt vanskelig å forklare, men det blir "koseligere" for de eldre når personalet har vanlige klær. Klærne skal kunne vaskes på minst 60 grader har vi fått beskjed om. Det finnes plastforkle som kan brukes ved dusjing osv. + man kan skifte klær når man kommer hjem.

Skrevet

Jeg ville så absolutt foretrukket eget arbeidstøy i en slik situasjon.

Skrevet

Helt enig! Husker hvor skitten jeg følte jeg når jeg jobbet i hjemmesykepleien. Tok av klærne på vaskerommet hjemme før jeg gjorde noe annet.

Nå jobber jeg også på institusjon med da med ungdommer uten stell og da blir det selvfølgelig noe helt annet.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Jeg ville ha foretrukket at det ble brukt arbeidstøy. Uten tvil.

Skrevet

Mange institusjoner har innført at personalet skal gå i privattøy "fordi det skal være mer hjemlig for beboerne"..

Det høres jo fint og flott ut. Jeg mistenker at den egentlige årsaken er at institusjonene vil spare penger. Det er jo mye billigere for institusjoner å la personalet slite på sitt eget tøy, og så gir man dem en symbolsk klesgodtgjørelse på max 200,- per år. Tenk hvor mye en institusjon må ut med for å holde klær til alle ansatte, vask og vedlikehold, her er det store penger å spare.

Jeg ville også foretrukket at institusjonen stilte med klær til meg.

Gjest der jeg er
Skrevet

Mange institusjoner har innført at personalet skal gå i privattøy "fordi det skal være mer hjemlig for beboerne"..

Det høres jo fint og flott ut. Jeg mistenker at den egentlige årsaken er at institusjonene vil spare penger. Det er jo mye billigere for institusjoner å la personalet slite på sitt eget tøy, og så gir man dem en symbolsk klesgodtgjørelse på max 200,- per år. Tenk hvor mye en institusjon må ut med for å holde klær til alle ansatte, vask og vedlikehold, her er det store penger å spare.

Økonomi har helt klart noe å si!

Gjest tidligere ansatt
Skrevet

Det er vel det samme hvordan de klærne de bruker på jobben SER ut, men det viktige er at de ikke blir brukt utenom avdelingen, pga smittefare.

Vi holdt også arbeidstøy selv, men måtte skifte til noe annet enn det vi brukte på avdelingen bare vi skulle bort på apoteket eller butikken en tur.

En KAN jo lure på hvordan våre helseinstitusjoner skal takle en supersmittsom fulgeinluensa hvis den skulle komme!!! Det du forteller er jo bare helt horribelt. Kjekk måte å spre smitte på.

Gjest sirikat
Skrevet

Som ansatt ville nok de fleste foretrekke arbeidsklær.

Men beboere på feks et eldrehjem mener nok ikke det samme. (I should know, har fått høre dette maaange ganger).

fei1365380229
Skrevet

Helt enig med deg her, tror nok ofte økonomien kan være avgjørende. Det er jo greit for besøkende også å vite hvem som er tilsatt der, det finnes dessuten masse fine pleieklær i andre farger enn hvitt.

Gjest vilikkesidetakkuratnå
Skrevet

Jeg jobber i hjemmesykepleien, og frem til i fjor vår måtte vi bruke egne klær i jobben. Utrolig ekkelt... er veldig glad for at vi har fått uniformer (bukse/t-skjorte/genser/jakke/sekk) som vi skal bruke i stedet! Da har man i alle fall klær som brukes bare til det ene formålet.

Samtidig er det mye lettere for brukerne å se hvem vi faktisk er også, at det ikke er "hvem-som-helst" som kommer inn i hjemmet deres..

Gjest tidligere ansatt i hjemmetjenesten
Skrevet

jeg tenker at hvis jeg skulle komme i en situasjon hvor jeg skulle trengte stelle og pleie og hjemmetjenesten kom hjem til meg så ville jeg foretruekket at de hadde arbeidstøy.

Da kunne jeg også vite om de virkelig var ansatt i hjemmetjenesten og ikke bare skulle svindle folk, (har hendt der jeg bor at det har skjedd)

For det andre så hadde jeg vel også følt meg vel med at de hadde arbeidstøy for det er et symbol på at de er i tjeneste, og at stellet og pleien er en jobb, og at det ikke var venninna mi som var innom og gjorde arbeide

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...