Gå til innhold

Advarselen - slik gikk det...

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Du vet at, når det gjelder slike ting, så må det tre skiftlige advarsler (eller noe sånt) til, før man kan sparke folk på det grunnlaget? Eller er det kanskje enklere?

"............................................."

H*n ble avskjediget på dagen pga manglende inlevert politiattest.

Det motsatte h*n seg, og jeg tilbød subsidiært en oppsigelse basert på manglende utførelse av pålagte arbeidsoppgaver, uansvarlig opptreden og generelt dårlig tilpassningsevne.

Vi hadde hatt tre møter i forkant (med referater) hvor alt hadde blitt tatt opp, snakket om, forklart, veiledning ble gitt, instrukser ble gitt og forklart osv - men ingen bedring.

Etter tre purringer på innlevering (de signerer på å levere innen to uker i ansettelseskontrakten) fant jeg ut at det fikk være nok.

Jeg kan ikke ha en ansatt uten politiattest, det har jeg ikke lov til.

Men; siden avskjed er kjipt å ha på seg tilbød jeg oppsigelse i stedet.

H*n ville ikke ha noen av delene, og stevnet meg for retten.

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• flisa

2

• cecily

2

• Goliath

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille
Skrevet

Og vet du forresten også at personlighetsspalting overhodet ikke har noe med schizofreni å gjøre? :-)

".........................................."

Ja - egentlig, det er mer er slang-uttrykk for min del :)

Og ja, jeg vet det ikke er pent å tulle med sånt...

Skrevet

H*n ble avskjediget på dagen pga manglende inlevert politiattest.

Det motsatte h*n seg, og jeg tilbød subsidiært en oppsigelse basert på manglende utførelse av pålagte arbeidsoppgaver, uansvarlig opptreden og generelt dårlig tilpassningsevne.

Vi hadde hatt tre møter i forkant (med referater) hvor alt hadde blitt tatt opp, snakket om, forklart, veiledning ble gitt, instrukser ble gitt og forklart osv - men ingen bedring.

Etter tre purringer på innlevering (de signerer på å levere innen to uker i ansettelseskontrakten) fant jeg ut at det fikk være nok.

Jeg kan ikke ha en ansatt uten politiattest, det har jeg ikke lov til.

Men; siden avskjed er kjipt å ha på seg tilbød jeg oppsigelse i stedet.

H*n ville ikke ha noen av delene, og stevnet meg for retten.

Jeg tenkte ikke på tilfellet med rettsaken nå - den har jeg fått med meg - jeg tenkte på akkurat dette tilfellet. Man _kan_ si opp folk p.g.a at de ikke gjør jobben sin, men det krever tre (tror jeg) advarsler.

"............................................"

Skrevet

Ja - egentlig, det er mer er slang-uttrykk for min del :)

Og ja, jeg vet det ikke er pent å tulle med sånt...

"Og ja, jeg vet det ikke er pent å tulle med sånt..."

Tull - man kan tulle med alt, så lenge det ikke gjøres på en nedsettende måte. Og det gjorde du ikke her :-)

Gjest Persille
Skrevet

Jeg tenkte ikke på tilfellet med rettsaken nå - den har jeg fått med meg - jeg tenkte på akkurat dette tilfellet. Man _kan_ si opp folk p.g.a at de ikke gjør jobben sin, men det krever tre (tror jeg) advarsler.

Åh - jada, det krever tre advarsler, diverse møter, muligheter for andre oppgaver, og at de har litt selvinnsikt.

Mest det siste kanskje - som som kjent er en relativt variabel faktor!

Dermed får man ikke sagt opp folk :)

Skrevet

Åh - jada, det krever tre advarsler, diverse møter, muligheter for andre oppgaver, og at de har litt selvinnsikt.

Mest det siste kanskje - som som kjent er en relativt variabel faktor!

Dermed får man ikke sagt opp folk :)

"Dermed får man ikke sagt opp folk :)"

Man får jo det, så lenge det er ille nok. Men det er ikke nødvendigvis lett hvis noen setter seg til motverge.

Men dette har vi vært gjennom før. Jeg foretrekker et arbeidervern av den typen vi har fremfor det motsatte (f.eks California) :-)

Annonse

Gjest Persille
Skrevet

"Og ja, jeg vet det ikke er pent å tulle med sånt..."

Tull - man kan tulle med alt, så lenge det ikke gjøres på en nedsettende måte. Og det gjorde du ikke her :-)

Jeg har begynt å sikre meg litt - endel folk er så hårsåre :)

Bedre å innrømme at man vet det er stygt med en gang - enn å få kjeft etterpå!

Skrevet

Man kan innrømme at det er "stygt", men likevel morsomt? :-)

Noen vil alltid ta ting ille opp, og det vil alltid være noen som ikke tåler spøking med akkurat _det_ temaet etc. - det betyr ikke at det er feil av den grunn.

"..........................................."

Skrevet

Det minner meg forresten om en kristen vaktmester et sted jeg jobbet, som ville rive ned "Fader Vår, Du Som Er I Datamaskinen" som jeg hadde hengt på kontordøren. Når jeg spurte om ikke den flotte guden hans hadde sans for humor, så hadde han ikke flere argumenter :-)

"..............................................."

Gjest Persille
Skrevet

"Dermed får man ikke sagt opp folk :)"

Man får jo det, så lenge det er ille nok. Men det er ikke nødvendigvis lett hvis noen setter seg til motverge.

Men dette har vi vært gjennom før. Jeg foretrekker et arbeidervern av den typen vi har fremfor det motsatte (f.eks California) :-)

Vi er alltid enige til slutt :)

Men; jeg skulle ønske at det kunne være mulig å stille krav til arbeidstakere på en eller annen måte.

Ref. siste dagers diskusjoner om sykemelding første arbeidsdag, usympatiske sjefer osv.

Vi er så raske til å forvente at alt blir lagt til rette for oss - at vi "glemmer" å tenke på at vi faktisk har et ansvar overfor arbeidsplassen også. Det er jo en grunn til at vi får penger av dem - det er fordi de betaler oss for å gjøre en jobb. Om vi ikke gjøre den jobben, så er det vel naturlig at man ikke skal få betalt heller?

Men; siden jeg både er arbeidstaker og arbeidsgiver - så må jeg innrømme at jeg ikke helt vet hvordan dette skal ordnes til en god løsning for alle...

Skrevet

Vi er alltid enige til slutt :)

Men; jeg skulle ønske at det kunne være mulig å stille krav til arbeidstakere på en eller annen måte.

Ref. siste dagers diskusjoner om sykemelding første arbeidsdag, usympatiske sjefer osv.

Vi er så raske til å forvente at alt blir lagt til rette for oss - at vi "glemmer" å tenke på at vi faktisk har et ansvar overfor arbeidsplassen også. Det er jo en grunn til at vi får penger av dem - det er fordi de betaler oss for å gjøre en jobb. Om vi ikke gjøre den jobben, så er det vel naturlig at man ikke skal få betalt heller?

Men; siden jeg både er arbeidstaker og arbeidsgiver - så må jeg innrømme at jeg ikke helt vet hvordan dette skal ordnes til en god løsning for alle...

Nei, det er ikke lett å få til en perfekt balanse. Noen ting må det gjøres kompromiss ut av.

Gjest Persille
Skrevet

Nei, det er ikke lett å få til en perfekt balanse. Noen ting må det gjøres kompromiss ut av.

Men jeg synes godt at arbeidstakere kan bli stilt litt mer til ansvar for egne handlinger.

Jeg synes det må være greit å si opp folk som ikke møter på jobb, stjeler etc - uten å risikere å bli stevnet for retten av den grunn.

Kanskje det kunne vært en idé at alle må innom forliksrådet dersom de ikke blir enige i forhandlingsmøter - før man kan stevne noen.

Da ville hvertfall en del ting blitt løst raskere og billigere.

Alternativt at man ikke får møte med advokater - men med en nøytral megler som kan arbeidsrett.

Gjest Persille
Skrevet

Det minner meg forresten om en kristen vaktmester et sted jeg jobbet, som ville rive ned "Fader Vår, Du Som Er I Datamaskinen" som jeg hadde hengt på kontordøren. Når jeg spurte om ikke den flotte guden hans hadde sans for humor, så hadde han ikke flere argumenter :-)

*ler*

Der kan du se :)

Annonse

Skrevet

Jeg håper at du i tillegg fortalte henne at du syns hun gjorde en bra jobb ellers.

Skrevet

Men jeg synes godt at arbeidstakere kan bli stilt litt mer til ansvar for egne handlinger.

Jeg synes det må være greit å si opp folk som ikke møter på jobb, stjeler etc - uten å risikere å bli stevnet for retten av den grunn.

Kanskje det kunne vært en idé at alle må innom forliksrådet dersom de ikke blir enige i forhandlingsmøter - før man kan stevne noen.

Da ville hvertfall en del ting blitt løst raskere og billigere.

Alternativt at man ikke får møte med advokater - men med en nøytral megler som kan arbeidsrett.

Ja, det finnes sikkert løsninger.

"........................................."

Gjest Persille
Skrevet

Jeg håper at du i tillegg fortalte henne at du syns hun gjorde en bra jobb ellers.

Ja, selvfølgelig - og det vet hun også, for jeg hadde medarbeidersamtaler for litt over en mnd siden.

Vi snakket om forsovelsene da også :)

Skrevet

Ja, selvfølgelig - og det vet hun også, for jeg hadde medarbeidersamtaler for litt over en mnd siden.

Vi snakket om forsovelsene da også :)

da skal du ikke ha vondt av henne - regner med at hun er ung. Mange unge trenger slikt alvor for å skjønne hva det vil si å ha ansvar for en jobb :) Du har egentlig gjort henne en tjeneste.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Persille - jeg kan ikke si annet enn at jeg forstår deg godt, og synes du har behandlet denne saken profesjonelt, rettferdig og riktig.

Enig! All ære til deg Persille =)

Skrevet

Og vet du forresten også at personlighetsspalting overhodet ikke har noe med schizofreni å gjøre? :-)

*applauderer*

*hoste forsiktig* Jeg lurer på hvor Prozak har fått hørt dette på dol tidligere?

Skrevet

*applauderer*

*hoste forsiktig* Jeg lurer på hvor Prozak har fått hørt dette på dol tidligere?

Faktisk ikke - det har jeg visst så lenge jeg kan huske :-)

"............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...