Gå til innhold

Ble litt lei meg.

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Blir litt stressa av å slites mellom kroniskt sykt barn og jobb. Diagnosen ble satt i 2004, og det har vært en del dager på Riksen til opplæring og oppfølging. Det er 3 forskjellige avdelinger som innkaller oss, og det sier seg selv at det blir en del, selv om han nå er mye friskere enn før diagnosen ble satt.

Det er ikke så lett å føle at man skulle ha vært to steder.

Men jeg er aldri syk selv. Jeg er ikke av den typen som holder meg hjemme, selv om jeg snufser litt.

Og på medarbeidersamtale forrige uke, fikk jeg høre at jeg var samvitighetsfull og pliktoppfyllende. Deilig og høre det, selv om jeg visste det da (he he)

Men så kommer det i posten et tilbud om å være med på kurs i primære immunsviktsykdommer. Jeg tenker - Å nei, en hel uke!!

Men, så er det jo viktig å være med da. Det er en skjelden diagnose og vi vet fint lite, og vi trenger informasjon og utveksle erfaringer med andre.

Jeg informerer på jobb i dag, og så kommer det.- Du tar vel av ferien din da?

Ble helt satt ut jeg. Jeg får jo opplæringspenger.

Er vel ikke meningen jeg skal ta av ferien vel?

Jeg har ikke snakket med personalavdelingen enda, men det er vel ikke slik at dette må tas av ferien?

Skrevet

Heisann!

Trøste klem fra meg!

Du, jeg har ikke så mye peiling på dette. Men da Moren min ble syk og måtte på sykehus, fikk faren min velferdspermisjon i 3 uker, slik at han kunne være på sykehuset sammen med henne. Han måtte ikke ta noe av ferien sin.

Håper alt ordner seg for deg!!

Skrevet

Hvordan gjorde du det når du var på riksen på møter da? Tok fridager? Jeg kan ikke skjønne annet enn at du kan få det dekket. Det må vel finnes en mal på sånt? Hør med trygdekontoret hva slags rettigheter du har.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hvordan gjorde du det når du var på riksen på møter da? Tok fridager? Jeg kan ikke skjønne annet enn at du kan få det dekket. Det må vel finnes en mal på sånt? Hør med trygdekontoret hva slags rettigheter du har.

Jeg fikk opplæringspenger og omsorgspenger.

Skrevet

Jeg fikk opplæringspenger og omsorgspenger.

Ok, da blir det vel opplærinspenger. Men dekker de din lønn også tro? Det skal ikke være nødvendig å ta feriedager når det gjelder barns sykdom... Da får du få deg en sykemelding.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ok, da blir det vel opplærinspenger. Men dekker de din lønn også tro? Det skal ikke være nødvendig å ta feriedager når det gjelder barns sykdom... Da får du få deg en sykemelding.

Nei, jeg får nok ikke både opplæringspenger og lønn.

Regner med at det blir mindre penger enn lønnen, men pytt sann, jeg føler dette er veldig viktig å få med seg.

Men har veldig liten lyst til å bruke opp ferien på dette.

Vi har ikke -så- lang ferie.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er klart at dette ikke skal gå av ferien.

Trygdekontoret gir jo penger, så arbeidsgiver skal vel bare gi "permisjon uten lønn" i slike tilfeller? Tror (håper) bare det var snakk om kunnskapsmangel hos arbeidsgiver i ditt tilfelle.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykt_mrbarn_ssfamilie

Takk for link.

Det var ikke en gang arbeidsgiver som sa det, men en kolega. Hun var vel redd for at det skulle bli ekstra mye på henne da, noe det også gjør.

Gjest Persille
Skrevet

"Da får du få deg en sykemelding"

Da blir det hvertfall _het_ feil!

Da faller det økonomiske ansvaret på arbeidsgiver, og det er på ingen måte riktig. Enten må hun dekke dette selv - eller så må trygdekontoret dekke det. Jeg stemmer for det siste - men arbeidsgiver skal hvertfall ikke dekke det.

Dessuten er det en uting å misbruke sykemeldinger på den måten...

Skrevet

Takk for link.

Det var ikke en gang arbeidsgiver som sa det, men en kolega. Hun var vel redd for at det skulle bli ekstra mye på henne da, noe det også gjør.

At ikke arbeidsgiver skaffer vikar, slik at arbeidsbelastningen blir større på kollegaer, er jo tross alt ikke ditt ansvar...

Du får evt. svare at alternativet er at du ikke kan jobbe i det hele tatt, for å ta deg av ditt syke barn, og dermed belaste trygdeetaten med omsorgslønn eller andre tilskuddsordninger.

Det er helt utrolig at folk kan være så snevre... Kjenner ei som er blind, som møtte utrolig lite forståelse blant visse kollegaer. Dette til tross for at hennes handikap medførte at de måtte jobbe ekstra. Det var kun snakk om veldig små ting hun spurte om hjelp med (i kantina), som de "kicket" på...

Skrevet

Da faller det økonomiske ansvaret på arbeidsgiver, og det er på ingen måte riktig. Enten må hun dekke dette selv - eller så må trygdekontoret dekke det. Jeg stemmer for det siste - men arbeidsgiver skal hvertfall ikke dekke det.

Enig i at sykemelding er feil. Men det at hun skal dekke det selv er også feil. Trygdeetatens regler er helt klare, de betaler opplæringspenger til foreldrene i slike tilfeller.

Gjest Persille
Skrevet

Enig i at sykemelding er feil. Men det at hun skal dekke det selv er også feil. Trygdeetatens regler er helt klare, de betaler opplæringspenger til foreldrene i slike tilfeller.

Jada - og det var det jeg skrev også, at jeg synes Trygdekontoret skulle betale.

Skrevet

Jada - og det var det jeg skrev også, at jeg synes Trygdekontoret skulle betale.

Og jeg pirket litt, fordi jeg synes det ikke er noe alternativ å dekke det selv. :-)

Skrevet

Jeg kaller i allefall ikke dette for misbruk.

(Man kan faktisk få sykemelding pga barns sykdom)

Men det jeg ville frem til er at hun må kunne følge opp sitt syke barn uten at ferie må tas ut.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg kaller i allefall ikke dette for misbruk.

(Man kan faktisk få sykemelding pga barns sykdom)

Men det jeg ville frem til er at hun må kunne følge opp sitt syke barn uten at ferie må tas ut.

Som du skjønner - en liten kampsak for meg :)

Jeg synes det er misbruk når arbeidsgiver må betale for at en ansatt er borte med sykemelding - og ikke er syk.

Det er heller ikke riktig at arbeidsgiver skal finansiere at man følger opp barns sykdom.

Jeg synes egentlig ikke at arbeidsgiver skal finansiere sykdomsfravær i det hele tatt - det får bli opp til folketrygden, som vi tross alt (de fleste av oss) har betalt skatt til nettopp for å ta seg av oss.

Skrevet

Som du skjønner - en liten kampsak for meg :)

Jeg synes det er misbruk når arbeidsgiver må betale for at en ansatt er borte med sykemelding - og ikke er syk.

Det er heller ikke riktig at arbeidsgiver skal finansiere at man følger opp barns sykdom.

Jeg synes egentlig ikke at arbeidsgiver skal finansiere sykdomsfravær i det hele tatt - det får bli opp til folketrygden, som vi tross alt (de fleste av oss) har betalt skatt til nettopp for å ta seg av oss.

Nettopp ja folketrygden må trø til. :) De dekker nok den uka. Vet andre som gav sykemelding til jobben, De sendte krav til trygdekontoret som dekket beløpet.

Men sakens kjerne er vel opplyst i en link trådstarter fikk, det står bare ikke hvor mye de dekker. Jeg er ingen ekspert på området her, så noe 100% kan ikke jeg si nei :)

Skrevet

Dette skal selvfølgelig ikke tas av ferien. Og det håper jeg og regner med at arbeidgiver også tenker.

Tenk heller på at kollegaen din kanskje var litt ubetenksom når hun svarte, eller ikke hadde fått helt med seg hva du skulle være med på. Kanskje hun trodde at det var en slags form for familieferie?

Ikke vet jeg. Men dra på dette med god samvittighet.

har fått moren min til å sykemelde seg også nå, før operasjonen, så nå har jeg blitt ekspert på å be alle tenke på seg selv:)

Skrevet

Du har krav på sykemelding for å være med ungen på kurs,

Gjest svaksterk
Skrevet

En dum kommentar, som sier mer om henne enn om deg.

Hva er viktigst, å kunne være med på noe som kan heve din sønns og din livskvalitet, eller at hun får litt mer å gjøre en ukes tid?

Jeg sier ikke dette for å provosere deg, men for at du kanskje ser det mer klart, at det var helt bak mål å komme med noe sånn.

Dra du, uten å føle på dårlig samvittighet!

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Du har krav på sykemelding for å være med ungen på kurs,

Ihvertfall opplæringspenger. Hadde ikke ventet det av henne. Hun er vanligvis hyggelig, så det kan godt hende det er som Timari sier at hun bare ikke forsto hva det handlet om.

Blir gitt oppgitt. Har hatt en diskusjon på hjemmebane her også nå. Mannen min føler også det blir for mange dager borte fra jobb.

Som han sier så var det ut og inn av hos forskjellige leger FØR diagnosen ble satt. Og når den endelig ble satt og gutten er blitt friskere, så er det søren meg blitt enda flere dager borte fra jobb, når det burde vært motsatt.

Diagnosen ble satt alt for sent.

Det er så mye opp gjennom årene som kunne vært unngått, og nå er han visst lei. Han er bare glad for at han er blitt friskere og trenger ikke mer informasjon, sier han. Men vi er ikke i mål enda.

Så blir det vel bare meg som drar på kurset da.Føler jeg må.Kan ikke bare gi blaffen i sitt eget barn.

Ikke vil jeg slutte å jobbe heller, nå når jeg har endelig ble fast ansatt i denne jobben som jeg trives så godt i, etter flere år som vikar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...