Gå til innhold

Tidlig overgangsalder og graviditet

Anbefalte innlegg

skogfrøstjerne

Hei, har skrevet inn til deg før under denne linken http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showQA:QAEntryId=2582281, hvor du kjapt kan lese om min bakgrunn. Jeg kom altså i overgangsalder som 25 åring, og har akseptert situasjonen. I siste halvdel av oktober gikk jeg tom for trisekvens tabletter, og pga flere omstendigheter fikk jeg ikke kjøpt nye før etter ca to uker. I det jeg skulle til å begynne på et nytt brett følte jeg at det var en hormonproduksjon i gang i kroppen, brystene ble veldig ømme...så jeg utsatte tablettinntaket. 5. november tok jeg en graviditetstest som forventet var negativ, begynte likevel ikke på pillene da jeg hadde veldig ømme bryster. Skulle begynne på nytt brett 14.november, men siden jeg hadde en ekstra graviditetstest liggende ble det til at jeg tok den. Til min store overraskelse var testen positiv. Var på ultralyd i midten av desember, og da ble det konstatert graviditet i 8 1 uke, med fin hjertefrekvens. Første dag i 13.uke begynte jeg desverre å blø, fikk ultralyd og det ble konstatert at fosteret hadde vært dødt ca 1.uke. Fikk utskraping, og har sluttet å blø (3 dager siden utskraping). Fikk beskjed om å begynne på trisekvens. Mine spørsmål er som følgende: 1)Jeg vet at trisekvens ikke skal hindre graviditet, men jeg lurer på om det likevel kan gjøre det? Jeg ble jo gravid når jeg ikke gikk på pillene.Jeg har i tidligere tablettsykluser følt at det enkelte ganger har vært egen østrogenproduksjon fra eggstokkene da brystene har blitt svært ømme, og blødningenge ved mens har vært som i gamle dager, i steden for lite og mest brunt blod.2) Ved resistant ovary syndrome, kan det hende at det er flere egg igjen i eggstokkene?3) Jeg har litt lyst til å vente trisekvensinntaket, i håp om flere eggløsninger. Jeg merker fort når østrogennivået mitt blir for lavt, og tenker at jeg kan begynne på tablettene hvis jeg får slike symptomer. Det er ikke snakk om lang tid, men kanskje denne måneden.. Jeg vet hvor viktig det er for kroppen med østrogen.. Er det dumt av meg å vente litt?4) Vil eggløsningstest kunne hjelpe meg for å finne en evt. eggløsning? Eller vil LH unasett være høyt hos meg?Jeg vet at det var et medisinsk mirakel at jeg ble gravid, og at sjansen for at det skal kunne skje igjen er mikroskopisk.Men med det som har hendt de siste månendene har selvfølgelig det dumme håpet kommet tilbake..Hilsen fjellfrøstjerne

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214016-tidlig-overgangsalder-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg finner dessverre ikke mitt gamle svar (husker du dato, da kan opplyse meg den i vanlig forum). Jeg håper at jeg ga deg et lite håp, for du er ikke den først som har blitt gravid selv om sjansene var små! Det var trist at det gikk som det gikk, men det gir et håp.

1. Til det om Triskevens kan hindre graviditet, så sier vi vanligvis at de ikke kan det, men har du egen hormonproduksjon som harmonerer dårlig med pillesyklus, så kan det i all fall teoretisk være en mulighet. Men som du skjønner har vi ikke stor erfaring.

2. Resitant ovary betyr nettopp at det er egg i eggstokken, men de reagerer ikke på stimulasjon med hypofysehormonene og den følsomheten kan plutselig endre seg.

3. Jeg synes det er en god ide å vente med østrogen og se hvordan det går. Kroppen tåler utmerket lavt østrogen over lengre tid. Kvinner som ammer og ikke har fått menstruasjon tilbake ligger like lavt i østrogennivået. Hvis du føler du trenger østrogen, foreslår jeg at du i en periode tar litt rent østrogen, f.eks Progynova 1 mg daglig eller østrogenplaster 25 mikrog to ganger i uken. Det vil i all fall ikke virke inn på ev eggløsning, det kan gestagen som er i Trisekvens i teorien gjøre. Be din lege utføre en hormontest (FSH, LH og østradiol) ca en måned etter aborten

4. Eggløsningstesten gir utslag på LH og utslag vil ikke si om det er eggløsning eller forhøyet LH fordi eggstokkene ikke reagerer. Hvis du har samleie to ganger i uken behøver du ikke å tenke på eggløsning. Hvis du får ømme bryster kan det være tegn på at du har hatt eggløsning, det kan du da sjekke med måling av progesteron.

Jeg forstår at du håper og jeg tror ikke det er helt urealistisk å bevare håpet. Lykke til, gi beskjed om det skjer noe positivt (du skal slippe å betale om du legger informasjon til meg).

Vennlig hilsen Mette H Moen

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...