Gå til innhold

Utfrysing på jobben

Anbefalte innlegg

Gjest Frosset
Skrevet

Ja hva gjør man. Når man alltid blir holdt utenfor og ikke er typen til å trenge seg på. Når en småsjef på jobben unnlater å gi deg viktig informasjon som går til alle andre. Når man får høre om sosiale samlinger og til og med møter etter de har vært. Når de kun snakker til deg, og da i korte svar, når du stiller direkte spørsmål om noe. Og hvis man prøver "small talk" så blir det en pinlig taushet. Og når man blir sittende uten arbeidsoppgaver mens det blir leid inn vikar. Er dette en vanlig taktikk for å få folk til å slutte av seg selv?

Skrevet

Syns du bør ta en samtale med Tillitsvalg, Verneombud, og til sist en direkte prat med sjefen din, og si hvordan du opplever ting, og spør hvordan han/hun kan hjelpe slik at arbeidsmiljøet blir bedre.

Gjest også frosset
Skrevet

Syns du bør ta en samtale med Tillitsvalg, Verneombud, og til sist en direkte prat med sjefen din, og si hvordan du opplever ting, og spør hvordan han/hun kan hjelpe slik at arbeidsmiljøet blir bedre.

Dette er ikke lett! Er oppe i samme situasjon selv og håper du får mange gode svar!

For min del tar det både energi og nattesøvn...

Skrevet

Jeg hadde blitt forbanna etterhvert som jeg skjønte opplegget, og tatt sak for sak. Vært klar og tydelig. Spurt hvordan de egentlig tenker. Prøvd og fått dem til å bli flaue over seg sjøl.

Og husk: Enkelte ganger, om ikke annet enn for egen sjølrespekts skyld, er det helt på sin plass å be folk om å kjøsse seg i ræva.

Bedre å miste jobben med hodet høyt, enn som en dum idiot.

Gjest bjelken
Skrevet

Aller først ville jeg spurt meg selv om årsaken. Slikt er nesten aldri tilfeldig.

Spør først deg selv om det er noe ved deg og din arbeidsinnsats som kan forklere dette.

Skrevet

Du bør søke hjelp. Dette ligner mistenkelig på mobbing i arbeidslivet.

Har du en voksen person som du har tillit til, og som kan hjelpe deg. Den stigmatiseringen du blir utsatt for nå er hverken sunn eller riktig.

Din arbeidsgiver bør så absolutt bli konfrontert med dagens situasjon. Men, ikke gjør det alene. Du bør rådføre deg med noen fra Arbeidstakerorganisasjonen din. Eller fra Konfliktrådet, lokalt. Søk hjelp, det er mitt råd.

Tillitsvalgt på jobben, har jeg svært dårlig erfaring med, siden de ofte ikke kan/vil være illojal mot sin egen arbeidsgiver.

Du skal ikke gå for lenge å kjenne på den følelsen der, uten at du gjør noe med den. Den er ødeleggende.

Dette er en henstilling til både deg og "også frosset".

-snakker av erfaring-

Skrevet

Aller først ville jeg spurt meg selv om årsaken. Slikt er nesten aldri tilfeldig.

Spør først deg selv om det er noe ved deg og din arbeidsinnsats som kan forklere dette.

Ærlig talt, men ved mobbing - enten det gjelder barn på skolen, eller voksne på arbeidsplassen - er det ikke offeret man skal skylde på, men den som mobber. Selv i de tilfeller der barnet/den voksne oppfører seg underlig, så gir ikke dette de andre rett til å mobbe! Dette vet alle som jobber med mobbing.

Men du er kanskje en mobber selv, siden du så lett legger skylden på offeret?

Gjest bjelken
Skrevet

Ærlig talt, men ved mobbing - enten det gjelder barn på skolen, eller voksne på arbeidsplassen - er det ikke offeret man skal skylde på, men den som mobber. Selv i de tilfeller der barnet/den voksne oppfører seg underlig, så gir ikke dette de andre rett til å mobbe! Dette vet alle som jobber med mobbing.

Skylden for mobbing ligger helt klart på mobberne.

Tross dette er det ofte en forklaring på at noen blir mobbet. Det kan da være mest hensiktsmessig for den mobbede å prøve å få tak i hva dette er og gjøre noe med det. Det er ofte langt enklere enn å endre mobberne.

Om en får tak i hva dette er, er det også forebyggende i forhold til mobbing i nye situasjoner. Personer som blir mobbet har ofte erfaring fra at det gjentar seg fra en arena til en annen.

den opprinnelige m&m
Skrevet

Bestem deg for å ha et liv utenom jobben, og prøv å ikke la jobben slite på deg mentalt på fritiden. Dyrk fritidsinteresser og vennskap utenom jobben så du har noe annet som holder deg oppe.

Gå til sjefen og be om en medarbeidersamtale. Si at du har ledig arbeidskapasitet, og be om flere oppgaver og bedre tilbakemelding på det du gjør. Selv om du ikke er typen som stikker deg fram, så kan du jobbe med den saken og gjøre deg mere synlig. Gi positive tilbakemeldinger til andre når du opplever noe positivt.

Lykke til :-)

Gjest Persille
Skrevet

Det kan jo faktisk hende at vedkommende gjør/ikke gjør noe som kvalifiserer til at h*n burde miste jobben? Imidlertid er det vanskelig å si opp folk i Norge - dermed er utfrysning en "god" taktikk.

Sier ikke at jeg støtter det - sier bare at det er sånn det er.

Gjest Persille
Skrevet

Det er tildels vanlig...

Men; jeg ville gått litt i meg selv først, dersom du er helt sikker på at du har _alt_ ditt på det rene - så er det mobbing.

Uansett hvilket svar du kommer frem til kan du ta det opp - men blir det noe bedre av det? Ønsker du å bli værende der?

Mitt svar ville vært nei på begge...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...