Gå til innhold

Hva betaler man en dagmamma?

Anbefalte innlegg

Gjest mamma i ny situasjon
Skrevet

Vi flytter til en ny kommune, og står uten barnehageplass for vår 2,5-åring. Vi er derfor nødt til å finne en dagmamma (fram til høsten). Har aldri brukt dette før, og aner ikke hva man pleier å betale. Er det vanligst med hvitt eller svart? Hva utgjør forskjellen i pris? Vil jo helst gjøre det hvitt, men er så usikker på alt dette med arbeidsgiveravgift, sykelønn osv - masse papirer å fylle ut, og antakelig mye dyrere blir det.

Trenger litt tips her. En annen ting, er at jeg lurer på om vi har krav på kontantstøtte siden vi ikke har barnehage. Hva er inntektsgrensen for å få dette?

Det er altså mange spørsmål rundt dette som jeg vet lite om, og vil gjerne ha råd/tips.

Gjest svart dagmamma...
Skrevet

med svart dagmamma beholder du iallefall kontantstøtten, betaler 4000 pr, mnd.

Skrevet

med svart dagmamma beholder du iallefall kontantstøtten, betaler 4000 pr, mnd.

Jeg trodde man fikk kontantstøtte uansett svart/hvit dagmamma jeg, så lenge man ikke har barnet i barnehage??

Skrevet

svart: 3500-4500, hvit: 5000. (f.eks via en sånn dagmammaformidling, finner ikke adressa akkurat nå)

Kontantstøtte får du uansett dersom du har barn mellom 1 og 3 år som ikke benytter seg av barnehage med statstilskudd. Får fra måneden etter fylte 1 år til måneden før fylte 3 år. Den er for tiden 3300 kr.

Hvor mye ekstraarbeid det er for en dagmamma å fungere som hvit aner jeg ikke.

Skrevet

Men hva er fordeler/ulemper ved å ha svart eller hvit dagmamma da? Noen erfaringer her?

Skrevet

Men hva er fordeler/ulemper ved å ha svart eller hvit dagmamma da? Noen erfaringer her?

For det første er hvit dagmamma lovlig... Og så får foreldrene til barnet skattefradrag for barnepass, noe de ikke gjør ved svart dagmamma. Kommer ikke på mer i farta.

Skrevet

For det første er hvit dagmamma lovlig... Og så får foreldrene til barnet skattefradrag for barnepass, noe de ikke gjør ved svart dagmamma. Kommer ikke på mer i farta.

Men hvor får jeg tak i riktige skjemaer til å fylle ut, og hvor mye må jeg betale ekstra i arbeidsgiveravgift osv, og hvordan kan jeg sette meg inn i hvordan alt det gjøres?

Skrevet

Men hvor får jeg tak i riktige skjemaer til å fylle ut, og hvor mye må jeg betale ekstra i arbeidsgiveravgift osv, og hvordan kan jeg sette meg inn i hvordan alt det gjøres?

Aner ikke.

...den evige natteravn...
Skrevet

Prisen på dagmamma varierer veldig, avhengig av hvor i landet du bor. Vi har en voksen dame som er dagmamma, der betaler vi kr. 150,- pr dag. Da har barnet med mat og drikke, men det er ikke uvanlig at det blir litt utenom nistepakka. Må legge til at hun er "hvit".

Det vil ikke være noe papirarbeid eller arbeidsavgiver avgift for deg ved å ha "hvit" dagmamma,

men hun får litt papirarbeid, må skriver lønnsoppgave...

Kontantstøtte er ikke relatert til inntekt, men avhengig av hvor stor plass barnet har i barnehage, graderes etter betemte regler.

Ved bruk av dagmamma kan du derfor få full kontantstøtte.

Skrevet

Prisen på dagmamma varierer veldig, avhengig av hvor i landet du bor. Vi har en voksen dame som er dagmamma, der betaler vi kr. 150,- pr dag. Da har barnet med mat og drikke, men det er ikke uvanlig at det blir litt utenom nistepakka. Må legge til at hun er "hvit".

Det vil ikke være noe papirarbeid eller arbeidsavgiver avgift for deg ved å ha "hvit" dagmamma,

men hun får litt papirarbeid, må skriver lønnsoppgave...

Kontantstøtte er ikke relatert til inntekt, men avhengig av hvor stor plass barnet har i barnehage, graderes etter betemte regler.

Ved bruk av dagmamma kan du derfor få full kontantstøtte.

Jeg trodde jeg måtte fylle ut noe arbeidsavgift skjema, jeg?

Og hva med sykepenger da, plikter jeg å betale henne om hun blir syk i opptil to uker?? Selv om jeg da kanskje må betale en annen for samme jobben?

Skrevet

Og hva med sykepenger da, plikter jeg å betale henne om hun blir syk i opptil to uker?? Selv om jeg da kanskje må betale en annen for samme jobben?

Nei, dagmamma-arbeidsgivere skal ikke betale arbeidsgiveravgift, og ikke betale sykepenger.

Du får informasjon og skjemaer på ligningskontoret/skatteetaten.

...den evige natteravn...
Skrevet

Nei, du er ikke anvarlig for sykepenger hvis dagmammaen blir syk.

Men blir barnet sykt, betaler de aller fleste for den/de dagene barnet er borte.

Skrevet

Jeg trodde man fikk kontantstøtte uansett svart/hvit dagmamma jeg, så lenge man ikke har barnet i barnehage??

stemmer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...