Gå til innhold

er det ok å oppgi for lite kompetanse på en CV?

Anbefalte innlegg

Gjest oppgi minst mulig kompetanse?
Skrevet

Enkelte yrkesgrupper har problemer med å få jobb fordi de blir for dyre for arbeidslivet. En lærer som hadde 10 års skoleerfaring + hovedfag i spesialpedagogikk+ to grunnfag ved siden av fikk ikke vikarjobber antakelig fordi hun var for dyr

Dette problemet er det flere som sliter med, at de ikke får jobberfaring fordi de har for mye kompetanse, de blir for dyre

Hvis jeg ikke får jobb når jeg er ferdig utdannet fordi jeg blir for dyr, kan man da unnlate å skrive opp på cv'en den ekstra kompetansen man har? Så man får en fot innenfor yrket, men tjener mindre?

Jeg vet det blir slått hardt ned på å skrive opp kompetanse man ikke har, men hva om man unnlater å skrive det i cv'en. Er det like galt?

Sett at jeg dropper å skrive opp grunnfagene mine og blir derfor ikke adjunkt med opprykk. Kan de ta meg for det?

Alt jeg ønsker meg nå er en jobb....

Skrevet

Tror ikke du skal skrive opp kompetanse du ikke har iallfall. I såfall får du et legitimerings problem, når du skal vise frem cv`n.

Jeg er i samme situasjon som deg. Går bare og gleder meg til å begynne i jobb. I løpet av denne mnd. har jeg fått to jobbtilbud. Nå skal det sies at jeg er fleksibel fra Østlandet til Trøndelag, jeg vet ikke hvordan det ligger an med deg?

Jobbmarkedet er merkelig bra for tiden. Tror det gjorde godt med et Regjeringsskifte;=)

Jeg er omskolert fra læreryrket, til samfunnsfag, og har registrert cv`n min i alle jobbdatabaser som fins. (tror jeg)

Om du ikke greier å få praksis i tråd med utdanningen din, tror jeg det kan være taktisk lurt å ta de jobbene som tilbys. Slik får du praksis, og et "springbrett" til å søke deg videre dit du vil, senere.;)

Gjest oppgi minst mulig kompetanse?
Skrevet

Tror ikke du skal skrive opp kompetanse du ikke har iallfall. I såfall får du et legitimerings problem, når du skal vise frem cv`n.

Jeg er i samme situasjon som deg. Går bare og gleder meg til å begynne i jobb. I løpet av denne mnd. har jeg fått to jobbtilbud. Nå skal det sies at jeg er fleksibel fra Østlandet til Trøndelag, jeg vet ikke hvordan det ligger an med deg?

Jobbmarkedet er merkelig bra for tiden. Tror det gjorde godt med et Regjeringsskifte;=)

Jeg er omskolert fra læreryrket, til samfunnsfag, og har registrert cv`n min i alle jobbdatabaser som fins. (tror jeg)

Om du ikke greier å få praksis i tråd med utdanningen din, tror jeg det kan være taktisk lurt å ta de jobbene som tilbys. Slik får du praksis, og et "springbrett" til å søke deg videre dit du vil, senere.;)

men kan de ta meg på at jeg ikke fører opp ekstra grunnfag på CV'en?

blir det å lyve hvis de ikke spør om det?

Skrevet

men kan de ta meg på at jeg ikke fører opp ekstra grunnfag på CV'en?

blir det å lyve hvis de ikke spør om det?

Nei, det kan de ikke ta deg på. Men det er litt dumt for deg, om du utelater å ta med ting i cv`n din, som arbeidsgiver gjerne skulle visst. Kanskje er det akkurat den tingen du utelater, som gjør at jobben glipper.

Om du har grunnfag, så fører du selvfølgelig opp det.

I et av de jobbtilbudene jeg fikk, var det ikke selve utdanningen min de gikk etter, men erfaring jeg har fra praksis i studiet, og tidligere jobberfaring.

Når du søker jobben forsøker du å skrive søknad så tett opp mot annonseteksten som mulig. Altså skal du også ta med den praksis du har, samt utdanning som er relevant for den jobben du søker.

Var jeg tydligere nå?;)

Gjest nå arbeidsgiver
Skrevet

Å holde tilbake informasjon er ikke direkte å lyve, men... Husk at hull i CV er enda verre og jeg som arbeidsgiver hadde blitt mildt sagt forbannet. Dersom du ikke i slike saker kommer med fakta, hvordan vil du da være som ansatt???

Pass heller på at du i søknaden fremhever de viktige sidene av din undannelse og praksis som er relevante for den spesifikke jobben, det er ikke sikkert alt på CV som blir så nøye lest.

Da jeg for mange år siden slet som nyutdannet, fikk jeg ordne praksisplass for å bli intresann for jobber. Utsatte praksisplassen noe hadde ikke lyst på gjesteopptreden. Ingenting i sikte, ingen respons, alt var dødt. Begynte på praksisplass, 2 uker senere hadde jeg to jobbtilbud.

Lykke til med jobbsøking

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...