Gå til innhold

Hva vil det si å ta opp lån på eget hus?

Anbefalte innlegg

Gjest Dette er jeg flau over å ikke vite
Skrevet

jeg har skremmende lite peiling på økonomi derfor spør jeg her anonymt

altså en pensjonist med dårlig råd tok opp lån på huset for å få bedre råd

hva innebærer det?

hva er forskjellen på å ta opp vanlig lån og ta opp lån på huset?

kan noen forklare

Skrevet

Den som låner ut penger trenger sikkerhet i tilfelle du dør, eller ikke betaler. Derfor tar de huset i "pant" . på den måten at banken finner ut at huset f.eks er verdt 2 mill . og om du da har lånt 1 mill og ikke har noe lån fra før - så er banken HELT sikker på at de vil få tilbake det de har lånt ut - da selger de huset.

see?

Skrevet

Det er mange ulike avtaler du kan inngå med investorer.

En måte er f eks å selge huset til en investor og beholde retten til å bo der så lenge du lever. Du betaler da f eks en indeksregulert leie i stedet. Det blir moro når arvingene oppdager at du ikke eier huset, og har brukt opp penga :-)

Skrevet

Det er mange ulike avtaler du kan inngå med investorer.

En måte er f eks å selge huset til en investor og beholde retten til å bo der så lenge du lever. Du betaler da f eks en indeksregulert leie i stedet. Det blir moro når arvingene oppdager at du ikke eier huset, og har brukt opp penga :-)

Det hadde jeg driti i :o)

Skrevet

Det hadde jeg driti i :o)

Etter meg skal det være minst mulig.

Skrevet

Etter meg skal det være minst mulig.

Men du har jo ikke unger heller da. Bruk opp penga og kos deg. Det sier forresten ungene til meg og det sa jeg til mine også

Gjest Shira12
Skrevet

Men du har jo ikke unger heller da. Bruk opp penga og kos deg. Det sier forresten ungene til meg og det sa jeg til mine også

Det sier jeg til mamma og besteforeldrene mine.

Ha nytte av pengene mens dere lever, og så slipper vi krangelen senere!

Skrevet

Låner du med pant i huset, får du normalt langt lavere renter enn om du tar annet lån.

Også andre kan låne med pant i ditt hus, f.eks. dine barn, selvsagt kun med ditt samtykke.

Skrevet

Du har sannsynligvis vært i den heldige situasjon at du aldri har hatt behov for å ta opp lån, når du ikke kjenner til at bankene krever pant/sikkerhet i eiendom for yte billige lån. Har man ikke sikkerhet for et lån, så får man enten nei, eller til svindyre renter.

Skrevet

Det er vel hvis de allerede har betalt ned huslånet sitt. Så tar de opp et lån på et gjeldsfritt hus som tilsvarer litt av verdien på huset. Så har de litt penger å kose seg med, slik at ikke arvingene får hele verdien av huset når de en gang faller bort :)

Skrevet

Lån på huset er ikke annet enn at det er huset som stilles som sikkerhet for lånet.

Dette kan brukes hvis du f.eks ønsker å kjøpe deg ny bil. Huset er nedbetalt eller at du er skyldig lite så renten på lånene er lavt. I stedenfor å ta opp et billån med relativ høy rente så låner du med pant i huset. Renten på lånet blir raskt et par prosentpoeng lavere.

Gjest Zuleika
Skrevet

Det er vel hvis de allerede har betalt ned huslånet sitt. Så tar de opp et lån på et gjeldsfritt hus som tilsvarer litt av verdien på huset. Så har de litt penger å kose seg med, slik at ikke arvingene får hele verdien av huset når de en gang faller bort :)

De trenger ikke å være gjeldsfrie til å ta opp lån på huset. Det går fint an å ta opp lån med pant i eiendom så lenge den ikke er pantsatt helt opp til pipa;)

Skrevet

Har jeg ikke unger? Hmm.

Nå skal vi se... en døde i spanskesyken, en ble grønnsak i en alder av 3 år og er og er utstilt på botanisk museum, en døde av hoftedysleksi... hvor mange er det igjen da?

Hm.. jeg får stikke bort i barnehagen eller på skolen her for å høre om de har noen til overs på ettermiddagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...