Gå til innhold

Et etisk dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med å betale fyren for å snakke? Alle liker penger.

For øvrig enig med prozac.

*humrer*

Nei. Denne fyren går ikke på sånt. Det eneste som funker er drastiske midler.

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• musikeren

19

• Glimtipper

15

• Prozak

14

• kaffepiken

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er ikke en reell problemstilling i sin helhet - det lar seg rett og slett ikke gjøre. Det kan være en del av en problemstilling, men problemstillingen vil i såfall inneholde så mange ukjente og usikre faktorer at det er helt umulig å abstrahere ett element slik som du gjør her.

Sagt enkelt, så vil du aldri kunne vite at "det eller det er den eneste måten å få vedkommende til å snakke på". Men - du vil selvfølgelig kunne anslå at det sannsynligvis er et effektivt virkemiddel. Men da blir ikke problemstillingen helt slik du fremstiller den her.

"............................................."

Men.... Nå er det altså ikke det om problemstillinga er reell eller ikke som er poenget her:-)

Og fortsetter du å gnage nå, så kan du bare gjøre det for min del.

Skrevet

Men.... Nå er det altså ikke det om problemstillinga er reell eller ikke som er poenget her:-)

Gnager er Prozacs yrkestittel ;)

Skrevet

Gnager er Prozacs yrkestittel ;)

En bever:-)

Skrevet

Ah, men hvorvidt problemstillingen er reell er viktig for mange når det gjelder å svare ordentlig på den. Jeg har selv stått i retten og blitt "grillet" på absurde hypotetiske problemstillinger.

Derfor vil det sannsynligvis være mer effektivt med en mer reell problemstilling, hvis man skal "måle" hva folk mener.

Beklager hvis du har problemer med at jeg "pirker" på det, men det må du bare regne med :-)

Hvis man f.eks endrer det til "Du anslår at den mest effektive metoden, eller den siste idéen din er, å gjøre dette - da vil ihvertfall jeg kunne svare på spørsmålet. Og svaret er: Aner ikke :-)

".........................................."

Skrevet

Nei, vi vil nok ikke det. Neppe noen andre heller.

Men jeg tror som sagt at min egen smerte ved å drepe et barn, måtte sidestilles for alle de andres smerte ved å miste sine.

Å, du kan være ganske sikker på at enkelte innimellom må ta mer eller mindre liknende valg. Vi som ikke har noen slags funksjon som innebærer slikt, vil helst ikke vite om det.

Skrevet

Ah, men hvorvidt problemstillingen er reell er viktig for mange når det gjelder å svare ordentlig på den. Jeg har selv stått i retten og blitt "grillet" på absurde hypotetiske problemstillinger.

Derfor vil det sannsynligvis være mer effektivt med en mer reell problemstilling, hvis man skal "måle" hva folk mener.

Beklager hvis du har problemer med at jeg "pirker" på det, men det må du bare regne med :-)

Hvis man f.eks endrer det til "Du anslår at den mest effektive metoden, eller den siste idéen din er, å gjøre dette - da vil ihvertfall jeg kunne svare på spørsmålet. Og svaret er: Aner ikke :-)

Jaja. Vi lever i en absurd verden:-)

Skrevet

Jeg ser at du har et poeng ang. menneskelighet. At dette er et valg tatt på basis av matte og logikk. Det er kanskje det. Samtidig ser jeg for meg hundretusen sørgende foreldre, i motsetning til en sørgende foreldre. Jeg tror ikke man lider etter døden, så barnet vil ikke få det vondt.

Det er jo faktisk et moralsk spørsmål som ikke kan ha noen fasit, fordi det er pluss og minus ved begge alternativene. Hadde slike moralske spørmål hatt fasiter og/eller enkle løsninger, ville verden sannsynligvis sett ganske annerledes ut :-)

".............................................."

Skrevet

Jaja. Vi lever i en absurd verden:-)

Det gjør vi forsåvidt, ja :-)

"...................................."

Skrevet

*humrer*

Nei. Denne fyren går ikke på sånt. Det eneste som funker er drastiske midler.

Snakk om vanskelig type da, som ikke vil ha penger engang..

Nei, hvis det var bare disse to alternativene, måtte det vel blitt tortur.

Leste et sted at musikk blir brukt som tortur. Ser for meg at han hadde sprukket som et egg etter et par timer med Shakira på høyt volum!

;o)

Skrevet

Selvfølgelig vil jeg heller redde hundre barn enn ett. At det ene barnet står framfor meg akkurat da må sidestilles. Noe annet kunne jeg ikke ha levd med etterpå. Om jeg kunne ha levd etterpå i det hele tatt.

Men - noe nesten _ingen_ kan vite, er om de ville vært i stand til å gjøre det der og da. Man kan mene hva som er riktig, og tro hva man vil gjøre ut i fra hvordan man kjenner seg selv. Men man _vet_ aldri. Det illustreres f.eks ganske enkelt av at en god del folk som drar på jakt for første gang, og skal skyte sin første rein, elg eller hva det når er, ikke klarer å trekke av når det kommer til stykket. Det er rett og slett noe helt annet når man plutselig har en innsikt i en handling som man aldri har hatt mulighet til å ha tidligere.

"..........................................."

Skrevet

Snakk om vanskelig type da, som ikke vil ha penger engang..

Nei, hvis det var bare disse to alternativene, måtte det vel blitt tortur.

Leste et sted at musikk blir brukt som tortur. Ser for meg at han hadde sprukket som et egg etter et par timer med Shakira på høyt volum!

;o)

Kan tenke meg mer effektiv tortur enn Shakira. Hva med Bjøro Haalands 40 Beste på repeat?

Skrevet

Kan tenke meg mer effektiv tortur enn Shakira. Hva med Bjøro Haalands 40 Beste på repeat?

Ja, enig i at det kan være en annen aktuell kandidat. Eller hva med Rune Rudbergs "Ut mot Havet".. ;o)

Skrevet

Ja, enig i at det kan være en annen aktuell kandidat. Eller hva med Rune Rudbergs "Ut mot Havet".. ;o)

På repeat :-)

Jeg hadde en lydteknikklærer en gang som torturerte klassen med 30 minutter klipping av Nå Skal Vi Skilles Johanne, hvor ett vers og refrenget gikk om og om igjen. Etter ca. 15 min. kjente begynte man å kjenne blodsmaken i munnen.

Skrevet

Du ville klart å trykke på avtrekkeren? Eller mener du bare at du kan forsvare at noen gjør det?

I det tifellet ville jeg greid å trykke på avtrekeren uten særlig nøling.

Skrevet

På repeat :-)

Jeg hadde en lydteknikklærer en gang som torturerte klassen med 30 minutter klipping av Nå Skal Vi Skilles Johanne, hvor ett vers og refrenget gikk om og om igjen. Etter ca. 15 min. kjente begynte man å kjenne blodsmaken i munnen.

Hehe, så du har følt dette på kroppen!

Hva var det dere hadde gjort for å fortjene denslags bestialsk tortur?

Skrevet

Hehe, så du har følt dette på kroppen!

Hva var det dere hadde gjort for å fortjene denslags bestialsk tortur?

Det var i "gamle dager", da de hadde for vane å trekke militærnektere for retten :-)

Skrevet

I det tifellet ville jeg greid å trykke på avtrekeren uten særlig nøling.

Har du skutt/drept noen før? Har du grundig psykologisk trening og/eller forberedelse mht. å drepe? Hvis ikke, så hadde du garantert nølt. Jeg sier ikke at du ikke hadde gjort det, men nølt hadde du garantert gjort. Praksis og ideologi er ikke samme sak når det gjelder slike ekstremiteter.

"............................................"

Skrevet

Har du skutt/drept noen før? Har du grundig psykologisk trening og/eller forberedelse mht. å drepe? Hvis ikke, så hadde du garantert nølt. Jeg sier ikke at du ikke hadde gjort det, men nølt hadde du garantert gjort. Praksis og ideologi er ikke samme sak når det gjelder slike ekstremiteter.

"............................................"

Ja, jeg har slik trening. Har vært og kan komme i situasjoner hvor jeg må velge mellom enkeltpersoners liv og død.

Ja. jeg hadde nølt et sekund eller to, men ikke lenger.

Skrevet

Det var i "gamle dager", da de hadde for vane å trekke militærnektere for retten :-)

Å.. ser for meg settingen, litt sånn G.I Jane-aktig..

Ful guffe med sputnik på repeat, og den første som kaster inn håndkleet får den kjipeste siviltjenesten, f.eks grøftegraving e.l.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...