Gå til innhold

Et etisk dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig med deg.

Ellers får man bruke den vrien de brukte i 24, med å filme "mordet" av barnet og vise frem.

Som egentlig ikke var noe ekte mord:p

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• musikeren

19

• Glimtipper

15

• Prozak

14

• kaffepiken

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Å.. ser for meg settingen, litt sånn G.I Jane-aktig..

Ful guffe med sputnik på repeat, og den første som kaster inn håndkleet får den kjipeste siviltjenesten, f.eks grøftegraving e.l.

Grøftegraving er _ikke_ den kjipeste siviltjenesten - rumpetørking på gamlehjem, jobb i barnehage e.l. er det kjipeste :-)

"............................................."

Skrevet

Ja, jeg har slik trening. Har vært og kan komme i situasjoner hvor jeg må velge mellom enkeltpersoners liv og død.

Ja. jeg hadde nølt et sekund eller to, men ikke lenger.

Du har altså trening som spesialtropp (jeger e.l.), eller anti-terror politi e.l.?

I såfall skal jeg ikke påstå annet enn at du sannsynligvis vil nøle ut i fra det helt åpenbare - at de færreste vil like å gjøre noe slikt.

"............................................."

Gjest filmlise
Skrevet

Enig -. slike problemstillinger er jo ren tortur det også - som "Sophies choise" . en film jeg bare har hørt om og aldri vil se.

hva handler det om?

Skrevet

hva handler det om?

Det er fra en konsentrasjonsleier -hun er jøde og må velge mellom sin lille datter og litt større sønn - hvem av dem som skal leve og hvem de skal gasse...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg mener selvsagt akkurat det samme som deg.

Skrevet

Hva ser du for deg, da?

Vet ikke. Har foreløpig bare tatt grunnkurs i psykologi =p Men jeg sa jo ja til tortur til et sånt formål. Jeg mener bare at man bør være sikker på at alle andre midler er forsøkt først.

Skrevet

Enig med deg.

Ellers får man bruke den vrien de brukte i 24, med å filme "mordet" av barnet og vise frem.

Som egentlig ikke var noe ekte mord:p

Jah... Jeg så den. Fy faen...! Jeg synes det var så jævlig hjerterått! Blei direkte letta da jeg skjønte det bare var bedrag:-)

Skrevet

Men - noe nesten _ingen_ kan vite, er om de ville vært i stand til å gjøre det der og da. Man kan mene hva som er riktig, og tro hva man vil gjøre ut i fra hvordan man kjenner seg selv. Men man _vet_ aldri. Det illustreres f.eks ganske enkelt av at en god del folk som drar på jakt for første gang, og skal skyte sin første rein, elg eller hva det når er, ikke klarer å trekke av når det kommer til stykket. Det er rett og slett noe helt annet når man plutselig har en innsikt i en handling som man aldri har hatt mulighet til å ha tidligere.

"..........................................."

Det kan ikke sammenliknes med elgjakt for selve jaktens del.

Den elgjakt du kan sammenlikne dette dilemmaet med er hvis du hadde ett skudd og du hadde valget mellom å svelte til døde, eller å skyte elgen for å få mat, og dermed leve en stund til.

Den som ikke skjøt elgen hadde ikke livsoppholdelsesdriften intakt, og en kan si at vedkommende hadde vært heldig som hadde levd så lenge.

Skrevet

Det kan ikke sammenliknes med elgjakt for selve jaktens del.

Den elgjakt du kan sammenlikne dette dilemmaet med er hvis du hadde ett skudd og du hadde valget mellom å svelte til døde, eller å skyte elgen for å få mat, og dermed leve en stund til.

Den som ikke skjøt elgen hadde ikke livsoppholdelsesdriften intakt, og en kan si at vedkommende hadde vært heldig som hadde levd så lenge.

Jeg sammenliknet ikke tilfellene; jeg nevnte et eksempel på et tilfelle hvor man faktisk ikke nødvendigvis vet på forhånd hvordan man vil takle det.

Når du står midt oppi det, så kan du fort finne at alt du har av logikk, fornuft og tanker om det beste å gjøre det, ikke er det som er mest fremtredende.

"............................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...