Gjest Timari Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 har lest om denne forskeren på Radiumhospitalet som har fabrikert data , diktet opp navn og dødsdato og kommet med konklusjoner på forskningsdata som det ikke er noe hold i Men de som han har skrevet artikkelen sammen med, er det også medskyldige i dette her? Og hva får en person til å risikere jobb og ære for å bli anerkjent? Og tror dere dette er realtivt vanlig i forskningsmiljøet, bare at denne personen var for dårlig til å skjule falske opplysninger? 0 Siter
citygirl Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 En evig jakt på heder og ære, antagelig. For å ikke snakke om de 70 millionene i pengestøtte. Håper ikke dette er vanlig... 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 En evig jakt på heder og ære, antagelig. For å ikke snakke om de 70 millionene i pengestøtte. Håper ikke dette er vanlig... tenker med skrekk og gru på at 70 prosent av alle forskningdata er fabrikerte. At alt de har kommet frem til av forskning bare er sprøyt hjelp!! 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 En evig jakt på heder og ære, antagelig. For å ikke snakke om de 70 millionene i pengestøtte. Håper ikke dette er vanlig... Men de må jo gå med en stadig redsel for å bli oppdaget? Kan vel ikke føle så stor glede over heder og æren når de vet at de når som helst kan bli oppdaget eller? 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Penger og berømmelse. Det er vel det som driver de fleste framover. Og så forventninger. "Alle" i miljøet vet at du forsker på noe spennenede, da forventer de at du leverer oppsiktsvekkende resultater. 0 Siter
citygirl Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 tenker med skrekk og gru på at 70 prosent av alle forskningdata er fabrikerte. At alt de har kommet frem til av forskning bare er sprøyt hjelp!! Skremmende tanker, ja. Arbeidsgiveren hans omtaler det som en personlig tragedie, må jo ha "bikka over" for ham. Men en litt annen side av samme sak; det er de rike medisinfirmaene som støtter forskning. Det betyr at de med mest penger på en måte avgjør hvilke medisiner som blir godkjent / forsket på... Er det riktig da? 0 Siter
Gjest Zuleika Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Nei jeg tror at dette er uvanlig i forskningsmiljøer og at dette er noe personlig hos denne forskeren. Forskermiljø er preget av store ambisjoner og en seriøs forsker vet hvem risikoen er hvis eller når en blir oppdaget. Denne forskeren er utvist fra alt som heter forskning for ever og alltid. Når arbeidsgiver sier at dette er en personlig tragedie så tolker jeg det slik at dette er et eller annet sykelig hos vedkommende. 0 Siter
Gjest avslørt for lenge siden Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Etter å ha fått barn, og kanskje mer enn noensinne ble sårbar mht hva som er riktig og ikke riktig har jeg skjønt at vi er noen rene forsøkskaniner. Fra førstemann ble født til sistemann ankom, på bare noen år, altså, forandret de mening om hva som var riktig flere ganger. Det gjaldt mat, liggestilling osv. Det er vel slik at treffer de, så blir det heder og ære, og treffer de ikke så er de jo glemt. Han nevnte hadde vel gått litt langt i sin iver etter ære og berømmelse. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Nei jeg tror at dette er uvanlig i forskningsmiljøer og at dette er noe personlig hos denne forskeren. Forskermiljø er preget av store ambisjoner og en seriøs forsker vet hvem risikoen er hvis eller når en blir oppdaget. Denne forskeren er utvist fra alt som heter forskning for ever og alltid. Når arbeidsgiver sier at dette er en personlig tragedie så tolker jeg det slik at dette er et eller annet sykelig hos vedkommende. lurer også på om det kan bli en personlig tragedie i den forstand at denne forskeren ender opp med å ta sitt eget liv. Har mistet all ære og tillitt for alltid 0 Siter
Gjest Zuleika Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 lurer også på om det kan bli en personlig tragedie i den forstand at denne forskeren ender opp med å ta sitt eget liv. Har mistet all ære og tillitt for alltid Dette virker som rop om hjelp på et eller annet vis. Får håpe at han får den. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Etter å ha fått barn, og kanskje mer enn noensinne ble sårbar mht hva som er riktig og ikke riktig har jeg skjønt at vi er noen rene forsøkskaniner. Fra førstemann ble født til sistemann ankom, på bare noen år, altså, forandret de mening om hva som var riktig flere ganger. Det gjaldt mat, liggestilling osv. Det er vel slik at treffer de, så blir det heder og ære, og treffer de ikke så er de jo glemt. Han nevnte hadde vel gått litt langt i sin iver etter ære og berømmelse. kanskje jeg er forsøkskanin i en studie uten at jeg vet om det selv? kanskje de har hentet navnet mitt fra et register og brukt det i forskning får håpe det aldri har forekommet men tenker med skrekk og gru på at det kan skje 0 Siter
Gjest avslørt for lenge siden Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 kanskje jeg er forsøkskanin i en studie uten at jeg vet om det selv? kanskje de har hentet navnet mitt fra et register og brukt det i forskning får håpe det aldri har forekommet men tenker med skrekk og gru på at det kan skje Ble akkurat ringt opp av et meningsmålingsbyrå. Vanskeligere er det ikke! 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Dette virker som rop om hjelp på et eller annet vis. Får håpe at han får den. Nå vet jo alle hvem denne legen er. leste i dagbladet og det tok meg 30 sekunder og noen internettsøk for å finne ut hvem han var han er jo ikke anonym lenger En personlig tragedie er det og blir det også 0 Siter
keinstein Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Hadde du sett hvor opphisset enkelte blir over små detaljer som avviker fra lærebøkene, så hadde du nok forstått tenkemåten, og hvorfor de lett blir avslørt. Det mest kjente tilfellet av juks, som ikke er med vilje, er et tilfelle med et fransk laboratorium. De påsto at de kunne bevise at teorien om homeopati var riktig. At vann kunne "huske" stoffer det hadde vært utsatt for og virking av stoffet kunne spores selv etter at vannet var tynnet ut til det ekstreme. Etter at forsøkene var blitt gjentatt med doble blindtester, viste det seg at det ikke var riktig, og at forskerne bare "ønsket" at det var slik, og påvirket resultatet underbevisst. 0 Siter
Prozak Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Skremmende tanker, ja. Arbeidsgiveren hans omtaler det som en personlig tragedie, må jo ha "bikka over" for ham. Men en litt annen side av samme sak; det er de rike medisinfirmaene som støtter forskning. Det betyr at de med mest penger på en måte avgjør hvilke medisiner som blir godkjent / forsket på... Er det riktig da? Selvfølgelig er det riktig at det er de store medisinprodusentene som mer eller mindre bestemmer hva som blir brukt, hvilken forskning som kommer hva/hvem til gode etc. Hvorfor tror du f.eks at SSRI-medikamenter skrives ut av leger som drops for tiden? Av leger som ikke vet annet om medisinene enn det produsentene forteller dem. Det er nok en sjeldenhet at f.eks disse selskapene skjuler viktige data, eller forfalsker i stor stil. Men at de unnlater å rapportere en god del ting er hevet over enhver tvil. F.eks i tilfellet SSRI, så er det få (leger eller andre fagfolk) som later til å vite at hele grunnlaget for hvordan medisinene fungerer og hva de gjør, aldri har blitt påvist på noen som helst måte, og kun er en teori. Ja - de som sitter på pengene har makten. "........................................." 0 Siter
nhd Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 tenker med skrekk og gru på at 70 prosent av alle forskningdata er fabrikerte. At alt de har kommet frem til av forskning bare er sprøyt hjelp!! Hvor i all verden har du tallet 70% fra? 0 Siter
Gjest måfinneuthvordanlagenick Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Hva kunne gjort fusk fristende? Jo, finansiering får forskere ved å vise til publikasjoner. Og publikasjoner får forskere ved å ha resulteter til å skrive publikajson på... Reduseres eller opphører publikasjonsraten får finansiell støtte ned... MEN nei, jeg tror ikke det er vanlig å fuske blant forskere. Konsekvensen av det er ødelagt tillit og fremtidig karriere. ALTFOR risikabelt! Hvem vil frivillig være villig til å ta sjanse på å ødelegge hele sin fremtidige karriere??? Jeg tror absolutt dette er en av få enkeltstående hendelser med fusk. Og jeg tror det må være skikkelig tragedie og fortvilelse bak... 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Hva kunne gjort fusk fristende? Jo, finansiering får forskere ved å vise til publikasjoner. Og publikasjoner får forskere ved å ha resulteter til å skrive publikajson på... Reduseres eller opphører publikasjonsraten får finansiell støtte ned... MEN nei, jeg tror ikke det er vanlig å fuske blant forskere. Konsekvensen av det er ødelagt tillit og fremtidig karriere. ALTFOR risikabelt! Hvem vil frivillig være villig til å ta sjanse på å ødelegge hele sin fremtidige karriere??? Jeg tror absolutt dette er en av få enkeltstående hendelser med fusk. Og jeg tror det må være skikkelig tragedie og fortvilelse bak... jeg kan forstå at man blir fristet. Jeg har selv skrevet oppgaver på masternivå og tenkt på hvor lettvint det hadde vært om jeg hadde tatt noen argumenter fra en annen forfatter og latt dem bli mine Eller skrive hovedfagsoppgave og pynte litt på resultatene så det stemte med problemstillingen Men så er det jo forskjell på fantasi og virkelighet da. Hadde aldri tatt sjansen på å gjøre noe sånt Men tviler ikke på at noen forskere pynter litt på resultatene sine 0 Siter
ikke fast nick Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Jeg er også skremt over at disse forskningsresultatene kanskje brukes som grunnlag for å utvikle nye medisiner og ny behandling av sykdommer. Og ikke minst hvilke konsekvenser dette kan få for oss som får den medisinske behandlingen. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Hvor i all verden har du tallet 70% fra? det var noe jeg fabrikerte her og nå 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.