Gå til innhold

hva får forskere til å fabrikere data?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

jeg kan forstå at man blir fristet. Jeg har selv skrevet oppgaver på masternivå og tenkt på hvor lettvint det hadde vært om jeg hadde tatt noen argumenter fra en annen forfatter og latt dem bli mine

Eller skrive hovedfagsoppgave og pynte litt på resultatene så det stemte med problemstillingen

Men så er det jo forskjell på fantasi og virkelighet da.

Hadde aldri tatt sjansen på å gjøre noe sånt

Men tviler ikke på at noen forskere pynter litt på resultatene sine

Først- nå har jeg fått til å lage nick...

Pynte litt på resultater? Men man skal kunne vise til orginaldata... Og orginaldata tas vare på. Så om "noen" vil kontrollere det så er det mulig. Da vil "pyntingen" bli oppdaget.

I forskning- som i de fleste andre sektorer- fins det sikkert _enkelte_ som gjør noe galt. Men jeg tror fremdeles ikke det er _vanlig_ med fusk eller pynting.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis det er søskensjalusi så ville han vel ikke innvolvert broren sin i undersøkelsen? Da ville han vel fokusert på å utgi en helt uavhengig forskningsrapport uavhengig av broren

eller?

Å være førsteforfatter er noe helt eget :-)

Skrevet

Jeg er også skremt over at disse forskningsresultatene kanskje brukes som grunnlag for å utvikle nye medisiner og ny behandling av sykdommer. Og ikke minst hvilke konsekvenser dette kan få for oss som får den medisinske behandlingen.

"Jeg er også skremt over at disse forskningsresultatene kanskje brukes som grunnlag for å utvikle nye medisiner og ny behandling av sykdommer."

Øh...det er avslørt. Man bruker ikke data som er avslørt som falske.

"..........................................."

Skrevet

Først- nå har jeg fått til å lage nick...

Pynte litt på resultater? Men man skal kunne vise til orginaldata... Og orginaldata tas vare på. Så om "noen" vil kontrollere det så er det mulig. Da vil "pyntingen" bli oppdaget.

I forskning- som i de fleste andre sektorer- fins det sikkert _enkelte_ som gjør noe galt. Men jeg tror fremdeles ikke det er _vanlig_ med fusk eller pynting.

Man må jo i såfall pynte på dokumentasjonen av originaldataene.

"............................................"

Skrevet

det var noe jeg fabrikerte her og nå:)

Du jukser, altså? :-)

"....................................."

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Man må jo i såfall pynte på dokumentasjonen av originaldataene.

"............................................"

Huff, ja. Men jeg har STORE problemer med å se for meg at forskere vil gjøre DET. Enkelte forskere JA, men flesteparten NEI.

Skrevet

Huff, ja. Men jeg har STORE problemer med å se for meg at forskere vil gjøre DET. Enkelte forskere JA, men flesteparten NEI.

Ikke engang forskerne som jobbet for Phillip Morris Co. forfalsket dataene om skadevirkninger ved tobakkrøyking - de bare destruerte dem :-)

".............................................."

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ikke engang forskerne som jobbet for Phillip Morris Co. forfalsket dataene om skadevirkninger ved tobakkrøyking - de bare destruerte dem :-)

".............................................."

Får gåsehud!

ikke fast nick
Skrevet

"Jeg er også skremt over at disse forskningsresultatene kanskje brukes som grunnlag for å utvikle nye medisiner og ny behandling av sykdommer."

Øh...det er avslørt. Man bruker ikke data som er avslørt som falske.

Du legger nå vrangvilja til også, da! Jeg mente selvfølgelig ikke forskning som alt er avslørt som juks, men forfalsket forskning som ennå ikke er avslørt.

Se forøvrig her:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1906876.ece

Skrevet

Du legger nå vrangvilja til også, da! Jeg mente selvfølgelig ikke forskning som alt er avslørt som juks, men forfalsket forskning som ennå ikke er avslørt.

Se forøvrig her:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1906876.ece

Ingen vrangvilje her. Når du tilsynelatende kommenterte akkurat dette tilfellet, så kommenterte jeg også det. Du presiserer jo nå at du ikke mente dette tilfellet, men det var ikke mulig å se ut i fra det første du skrev. Jeg er selvfølgelig enig i at det er my "skummelt" innenfor medisinsk forskning.

Gjest dropper nicket her
Skrevet

Kanskje søsken-sjalusi?

Hva gjør en ikke for å være like bra som tvillingbror?

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article607028.ece

Litt sleivete kommentar, synes du ikke? (sånn sett i lys av at du ikke bare er en vanlig DOL'er...)

Kjenner disse brødrene fra før, og synes det er trist å se dem brettet ut med bilde og navn i aviser :(

Så ergjerrig som denne mannen er, må det være et utrolig press for ham. Håper det går bra.

Skrevet

Litt sleivete kommentar, synes du ikke? (sånn sett i lys av at du ikke bare er en vanlig DOL'er...)

Kjenner disse brødrene fra før, og synes det er trist å se dem brettet ut med bilde og navn i aviser :(

Så ergjerrig som denne mannen er, må det være et utrolig press for ham. Håper det går bra.

Når jeg for en sjelden gangs skyld graver frem litt psykodynamisk tankegods fra sedimentene i min personlighet, blir jeg anklaget for å være sleivete :-(

:-)

Gjest dropper nicket her
Skrevet

Når jeg for en sjelden gangs skyld graver frem litt psykodynamisk tankegods fra sedimentene i min personlighet, blir jeg anklaget for å være sleivete :-(

Vel, om jeg ikke hadde kjent dem personlig, hadde jeg nok ikke reagert.

Skrevet

Det er kanskje en grunn til at det ikke var der du valgte å ha din kariere?

;-)

Ellers er jeg ikke i stand til å få linken til å virke, selv etter å ha prøvd i at par dager.

Skrevet

..og hva tror du motivet er?

Ditt syn er interessant siden du kjenner dem.

Gjest dropper nicket her
Skrevet

..og hva tror du motivet er?

Ditt syn er interessant siden du kjenner dem.

Vel, jeg kjenner dem ikke i de senere årene,- jeg kjente dem fra ungdomsårene,- så motivet aner jeg ikke noe om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...