Gå til innhold

Reisefeber

Anbefalte innlegg

amerikafareren
Skrevet

Jeg drar i morgen;) Koffertene er pakket og klare. Har snakket med/møtt alle venner i løpet av de siste dagene for å si hadet. Har kost meg med kaffekoppen og avisen den siste søndagmorgenen hjemme. Skal ordne noen småting i løpet av dagen og lage en skikkelig god middag til barna mine. Kvelden skal vi ha sammen.

I morgen drar jeg til det ukjente. Skal overnatte hos en venninne de første nettene og siden finne meg et rom/hybel. Må ta eksamen i løpet av de neste ukene som avgjør en del av opplegget. Første forelesninger på onsdag. Jeg gleder meg skikkelig til studenttilværelsen, kunne konsentrere meg om bøkene, lese og skrive og høre på andre snakke om fengende og spennende ting. Bare kunne tenke på meg selv, spise når jeg vil og sove når det passer meg;)

Jo jeg har skikkelig sug i magen. Jeg våkner om natta og engster meg. Jeg har tatt permisjon i noen år fra en fast jobb som jeg har hatt i åresvis hvor lønna kom innpå kontoen hver måned. Jeg har penger for vårsemestret, lenger har jeg ikke oversikt. Jeg får bare tro at det ordner seg;)

Fortsetter under...

Skrevet

bare litt nysgjerrig:)

hvor lenge skal du være borte? Skal barna være hjemme?

og hvordan er det med finansieringsmuligheter fra Lånekassa når det gjelder studier i USA?

vurderer å ta en del av masteren min i USA

amerikafareren
Skrevet

og hvordan er det med finansieringsmuligheter fra Lånekassa når det gjelder studier i USA?

Jeg blir der vårsemesteret. Kommer tilbake midten av mai. Jeg har voksne barn, den ene bor i leiligheten min. H*n studerer på universitetet, den andre går på videregående og skal bo hos sin far og hans samboer (hun deler likevel på å bo hos oss).

Du får lån og stipend får opphold og skolepenger når du studerer i USA. Stipend til skolepenger får du etter det første året (freshman year) og helt til du fullfører mastergrad. Etter fullført mastergrad går det an å få lån for skolepenger, men de fleste har da stipend. Jeg anbefaler på det varmeste å ta en del av utdannelsen i USA. De har verdens beste universiteter og det gir ekstra kompetanse å studere på engelsk.

amerikafareren
Skrevet

Glemte å si at jeg blir fire måneder foreløpig. Planlegger å bli der neste skoleår også. Begynner på tre års program.

Skrevet

Jeg blir der vårsemesteret. Kommer tilbake midten av mai. Jeg har voksne barn, den ene bor i leiligheten min. H*n studerer på universitetet, den andre går på videregående og skal bo hos sin far og hans samboer (hun deler likevel på å bo hos oss).

Du får lån og stipend får opphold og skolepenger når du studerer i USA. Stipend til skolepenger får du etter det første året (freshman year) og helt til du fullfører mastergrad. Etter fullført mastergrad går det an å få lån for skolepenger, men de fleste har da stipend. Jeg anbefaler på det varmeste å ta en del av utdannelsen i USA. De har verdens beste universiteter og det gir ekstra kompetanse å studere på engelsk.

jeg trodde at det ga ekstra kompetanse å studere på et annet språk enn engelsk, siden det er et språk "alle" kan

Hvis jeg husker riktig så mener jeg at man fikk mere støtte hvis man valgte å studere på tysk, fransk, eller spansk siden det var større etterspørsel etter språkkunnskaper her

amerikafareren
Skrevet

jeg trodde at det ga ekstra kompetanse å studere på et annet språk enn engelsk, siden det er et språk "alle" kan

Hvis jeg husker riktig så mener jeg at man fikk mere støtte hvis man valgte å studere på tysk, fransk, eller spansk siden det var større etterspørsel etter språkkunnskaper her

Det kan godt hende at du kan få ekstra stipend til å studere de språkene du nevner. Jeg kjenner ikke til det. "alle" kan ikke godt engelsk i fagmiljøer rundt omkring i Norge. Det er et språk alle eller de fleste klarer seg på, men når jeg leter etter fagbøker på Blindern på engelsk så finner jeg nesten ingenting. Jeg har ofte hjulpet til med oversettelse der og har vært overrasket over at det oversettes bøker som brukes på masternivå.

Annonse

Skrevet

Så bra at alt ordnet seg for deg. Kos deg. Lykke til, håper du får en flott tid i New York.

*vinker*

Skrevet

Så bra at alt ordnet seg for deg. Kos deg. Lykke til, håper du får en flott tid i New York.

*vinker*

amerikafareren
Skrevet

*vinker*

Tusen takk. Det kribler i magen, men jeg gleder meg. Endelig starter jeg å realisere en drøm jeg har hatt i åresvis;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...