Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan!

Er nå på min andre pergo-kur. Har pco og diabetes. Første kuren ble det ikke påvist eggløsning. Tar en tablett pr. dag, i fem dager.

1. Er det noen sjanse for å få eggløsning nå da, siden dosen fortsatt er den samme som første gang?

2. Kan jo nevne at jeg etter den første kuren har begynt med Metformin, kan dette gjøre meg mer fruktbar?

3.Har ikke merket noen symptomer denne kuren, er nå på tablett dag nr fem. Kan kuren likevel virke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21424-pergotime-og-eggl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Er det noen sjanse for å få eggløsning nå da, siden dosen fortsatt er den samme som

første gang?

Sjanse er det, men vanlig dose er 2 tabletter dagl, og man øker hvis det ikke har vært effekt.

2. Kan jo nevne at jeg etter den første kuren har begynt med Metformin, kan dette gjøre

meg mer fruktbar?

Det ser ut som metformin øker fruktbarheten

3.Har ikke merket noen symptomer denne kuren, er nå på tablett dag nr fem. Kan kuren

likevel virke?

Man merker ikke noe så lenge man bruker pergotime, det er først etterpå at det kan komme eggløsning.

Lykke til.

Bare et spørsmål,håper du vil svare:-)Hva er METFORMIN??

Hilsen nyskjerrig Beate

Heisan Beate!

Mange med Pco har diabetes 2. (De lærde strides om akkurat dette, enkelte leger påstår at ALLE med Pco har diabetes). Diabetesen kan føre til vanskeligheter med å bli befruktet, og Metformin er et medikament som pasienter med diabetes 2 bruker (for å øke insulinfølsomheten). Legen min mener at hvis jeg får diabetesen under kontroll, kan det hende jeg får tilbake eggløsningen. Håper du ble litt klokere nå : )

Klem fra

Gjest (Anonymous)

Jeg har også pco. Gikk på metformin i ett år for å stabilisere menstruasjon/gå ned i vekt. Tok så en kur med pergotime.Det viste seg at jeg hadde eggløsning en uke etter hva legen hadde regnet ut.

Resultat: har nå en nydelig sønn på 4 mnd. Det går an. Ikke mist motet.

Lykke til!

Jeg har også pco. Gikk på metformin i ett år for å stabilisere menstruasjon/gå ned i vekt. Tok så en kur med pergotime.Det viste seg at jeg hadde eggløsning en uke etter hva legen hadde regnet ut.

Resultat: har nå en nydelig sønn på 4 mnd. Det går an. Ikke mist motet.

Lykke til!

Heisan!

Ville bare si tusen takk for svaret, ble skikkelig oppmuntret : )

Det er godt å høre at det er håp i hengende snøre!

Lurer bare på en ting ang. det du skreiv om at du hadde eggløsning en uke etter det legen hadde regnet ut. Var dette etter pergo-kuren, og ble du gravid etter en kur?

Gikk du foressten ned i vek da du gikk på metformin?

Kjempe takknemlig klem fra

Annonse

Gjest (Anonymous)

Heisan!

Ville bare si tusen takk for svaret, ble skikkelig oppmuntret : )

Det er godt å høre at det er håp i hengende snøre!

Lurer bare på en ting ang. det du skreiv om at du hadde eggløsning en uke etter det legen hadde regnet ut. Var dette etter pergo-kuren, og ble du gravid etter en kur?

Gikk du foressten ned i vek da du gikk på metformin?

Kjempe takknemlig klem fra

Hei!

Jeg ble gravid etter første pergotimekur. Tok kuren slik foreskrevet. Legen tok så blodprøve etter noen dager for å sjekke om jeg hadde hatt eggløsning. Negativ.

Tok så på eget initiativ ny blodprøve en uke etterpå. =positiv!!

Ja jeg gikk ned 20 kg. Hadde det ikke vært for metforminen ville jeg sikkert ikke gått ned. Forandret ikke kostholdet så veldig mye i denne perioden.

Jeg gleder meg til å begynne på metformin igjen etter at jeg er ferdig med å amme.

Håper du lykkes snart.

mvh

M

• 1 år senere...
Mette Moen, Gynekolog

Jeg har fått besked fra spesialist at jeg har pcos.

Har nå begynnt på pergotime og lurer på om det tar lang tid før jeg kan bli gravid?

Når har jeg eggløsning? jeg har ingen mens for tiden.

Hvis du får eggløsning tar det omtrent som for 'normale' å oppnå graviditet. Ca 50% blir gravide etter 6 måneder (6 eggløsninger), 85% etter ett år. (Noe avhenger av din alder.) Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...