Gå til innhold

27 - Kan man si tjuesyv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Reagerer litt på folk som sier "tjuesyv". Det må da være feil?

Enten sier man vel syvogtyve, tjuesju, eller sjuogtjue?

Regner med at for de fleste høres f eks tyvesju helt feil ut, og da må det jo være like galt å si tjuesyv?

Kanskje ikke av de store språkspørsmålene i verden, men dog...;)

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

4

• DarkPink

4

• morsan

3

• Åsemor

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest "Nicket" du ønsker å benytte
Skrevet

hehe... har aldri tenkt over det... men jeg tror jeg sier tjuesyv noen ganger... men mest tjuesju

Gjest staedtler
Skrevet

Det der er interessant. Det tilhører sjeldenhetene at det ligger åpne, politiske prosesser bak offisielle endringer av uttale eller "lesemåte". Men nettopp det skjedde den gang det ennå fantes noe som kunne kalles språkpolitikk i Norge - "ovenfra og ned"-strategi på sitt beste/verste. Resultatet ser vi blant annet i det du beskriver. Oi, så rart, språklig forvirring etter en reform uten noe ordentlig rotfeste i befolkninga..

Skrevet

Om det er "lov" eller ikke vet jeg ikke, men her i Bergen sier vel en del av oss tjuesyv.

laguna1365380434
Skrevet

Enig med deg.. Jeg aksepterer alle tre nevnte..Og ikke tjuesyv.. Selv sier jeg syvog tyve.

:-)

Skrevet

Jeg syns iallefall at sjuogtjue hørtes helt spinnvillt ut.

Jeg sier gjerne tjuesyv.

Annonse

Skrevet

Jeg sier gjerne tjuesyv.

Da er jeg spinnvill ;-)

Sjuogtjue sies iallefall på min dialekt. Gubben (østlending) sier syvogtyve :-)

Skrevet

Da er jeg spinnvill ;-)

Sjuogtjue sies iallefall på min dialekt. Gubben (østlending) sier syvogtyve :-)

Hehe, vet du? Når jeg skal prøve å si sjuogtjue så klarer jeg det faktisk ikke, det blir sjuogsjue, og det er det som høres spinnvilt ut.

Skrevet

Hehe, vet du? Når jeg skal prøve å si sjuogtjue så klarer jeg det faktisk ikke, det blir sjuogsjue, og det er det som høres spinnvilt ut.

Hehe, da kan jeg skjønne det, ja. Tunga slår krøll på seg ;-)

Skrevet

Jeg sier gjerne tjuesyv.

Sjuogtjue sies over store deler av vestlandet.

Skrevet

Jeg sier "tjuesju" eller "sju-og-tjue"

Hverken "syv" eller "tyve" hører ikke hjemme i min dialekt, men skal de brukes, så må det bli "syv-og-tyve" -men det er jo dansk!

Skrevet

kjenner en utlending som sier tyvesyv. Det høres jo også rimelig dumt.

tror faktisk jeg kan si både tjuesju og tjuesyv om hverandre, men det første er nok hyppigst brukt hos meg

Annonse

Skrevet

Sjuogtjue sies over store deler av vestlandet.

De fleste nålevende har vel lært ay man skal si tjuesju/tjuesyv og ikke sju/syv og tjue.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg sier tjuesju. Noe annet høres rart ut :P

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg sier gjerne tjuesyv.

Enig.. Syvogtyve er det bare gamlinger som sier ;)

*knis*

Skrevet

jeg sier tjuesyv. eventuelt syvogtjue. Det føles unaturlig for meg å si "sju". Kanskje pga stavanger dialekt. Selv om det nok finnes mange siddiser som sier sju. Tyve er også litt feil for meg. Men det hender jeg bruker det når jeg skal snakke om f.eks. dato "tyvende" istedet for tjuende, som lett kan høres ut som sjuende (jeg sier aldri det, da, siden jeg sier syvende)

Skrevet

Jeg sier tjuesyv, og det er ganske vanlig her i Bergen å si det. Husker da jeg gikk på barneskolen fikk vi beskjed om at nå var det ikke lov å si det lenger, vi skulle si tjuesju, men gammel vane er vond å vende.....

Skrevet

Sier du sjosk og sjino også?;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...