Gå til innhold

27 - Kan man si tjuesyv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sier du sjosk og sjino også?;)

Nei, absolutt ikke. Har ingen problemer med kylling, kjøtt og kino heller. Teskjekjerringa derimot blir problematisk for meg.

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

4

• DarkPink

4

• morsan

3

• Åsemor

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hehe, da kan jeg skjønne det, ja. Tunga slår krøll på seg ;-)

Evt at krølla slår tung på seg! ;-)

Skrevet

De fleste nålevende har vel lært ay man skal si tjuesju/tjuesyv og ikke sju/syv og tjue.

De fleste nålevende, du...

Hrmpf.

Vel, jeg vet jo at normen sier f.eks. førtifem, men femogførti sitter godt innarbeidet i mitt hode, og som regel sier jeg det på gamlemåten.

NTNU heter f.eks. også NTH i mitt hjem.

Skrevet

Det er nok ikke korrekt, høres det ut som, men selv blåser jeg en lang marsj i korrekt språk både skriftlig og muntlig så lenge jeg forstår hva folk sier/skriver. Privat altså, dvs også DOL. Men journalister, forfattere og lærere kan godt være litt mer proffe. Noen forbilder skal vi jo ha! hehe...

Skrevet

Jeg tror jeg sier tjuesyv, nå ble jeg litt usikker her ettersom jeg har lest hele tråden, men jeg syns uansett at det er fullt mulig.

Skrevet

Jeg tror jeg sier tjuesyv, nå ble jeg litt usikker her ettersom jeg har lest hele tråden, men jeg syns uansett at det er fullt mulig.

Men hører ikke "syv" og "tyve" sammen, på samme måte som "sju" og "tjue" hører sammen?

Annonse

Skrevet

Etter tellereformen i 1951 ble de normerte formene tjue og sju. Men i 2005 fant man ut at vi ikke liker å si sju, så nå er syv også lov, mens tyve fortsatt ikke er lov. Dermed er det vel "lov" å si tjuesyv.

Syvogtjue er derimot ikke lov etter normen fordi tierne skal kommer foran enerne.

Gjest Persille
Skrevet

Enig.. Syvogtyve er det bare gamlinger som sier ;)

*knis*

Og jeg :)

Skrevet

Men hører ikke "syv" og "tyve" sammen, på samme måte som "sju" og "tjue" hører sammen?

Det høres jo logisk ut, og jeg kan ikke hardnakket påstå hva som er rett. Dette er kanskje en sak for språkteigen?

Skrevet

De fleste nålevende har vel lært ay man skal si tjuesju/tjuesyv og ikke sju/syv og tjue.

Ja, gud, for alle de gamle på Vestlandet som ble født og oppvokst med at det hette sjuogtjue, burde få bot for at de ikke retter seg etter de nye pratelovene. Fysj asså!

Gjest skrift og tale
Skrevet

Man kan si det meste og kalle det dialekt eller idiolekt(tror jeg det het) Ei kyr for eksempel, låter helt feil i mine ører. Og det er ikke rett å skrive det,(håper jeg) men spør du min mann hevder han hardnakket sin rett til å si ei kyr.

Så man sier vel egentlig så mye rart som man vil, så lenge man ikke tar det inn i skriftspråket:o)

Skrevet

jeg sier enten tjuesju eller syvogtyve - sier nok mest tjuesju :) Tjuesyv høres uvant ut i grunn

Skrevet

Man kan si det meste og kalle det dialekt eller idiolekt(tror jeg det het) Ei kyr for eksempel, låter helt feil i mine ører. Og det er ikke rett å skrive det,(håper jeg) men spør du min mann hevder han hardnakket sin rett til å si ei kyr.

Så man sier vel egentlig så mye rart som man vil, så lenge man ikke tar det inn i skriftspråket:o)

Jeg syntes også det var rart å si ei kyr, men etter sterk påvirkning fra min kjære (fra Vestlandet), så høres det helt naturlig ut. jeg sier det faktisk selv også, selv om jeg egentlig sier ei ku.

Annonse

Skrevet

Jeg sier tjuesyv. Tror det er vanlig her i Kristiansand. Jeg sier også syvogtyve, selv om jeg vet at det ikke er rett.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er faktisk usikker på hva jeg sier. Forstår nå at jeg bruker ordet 27 alt for lite, noe jeg skal forsøke å gjøre noe med.

Men både syvogtjue, tjuesyv og tjuesju, høres ut som noe jeg kan finne på å si.

Skrevet

Eller tyvesyv!

Kødd? Folk går vel ikke rundt og sier "tyvesyv", som den naturligste ting av verden????

Skrevet

Kødd? Folk går vel ikke rundt og sier "tyvesyv", som den naturligste ting av verden????

Nei, jeg vil tro at for de som sier hundrede og som vågner og drugner, er det mer naturlig å si syvogtyve.

Men det var egentlig disse jeg tenkte på.

Jeg husker spesielt en lege som var med i Jeopardy for en del år siden, som konsekvent sa femhundrede, trehundrede osv.

Skrevet

Nei, jeg vil tro at for de som sier hundrede og som vågner og drugner, er det mer naturlig å si syvogtyve.

Men det var egentlig disse jeg tenkte på.

Jeg husker spesielt en lege som var med i Jeopardy for en del år siden, som konsekvent sa femhundrede, trehundrede osv.

De folkene sier vel "nu" og "efter" også, kanskje?

Skrevet

De folkene sier vel "nu" og "efter" også, kanskje?

Ja, det vil jeg tro.

En av våre kongelige sier f. eks. kold og Spanien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...