Gå til innhold

27 - Kan man si tjuesyv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste nålevende har vel lært ay man skal si tjuesju/tjuesyv og ikke sju/syv og tjue.

LÆRT ja. Men ikke vokst opp med. Og når jeg sier at store deler av vestlandet fremdeles sier det av gammel vane, så gjør de det, selv om du åpenbart er veldig stolt av at du har fått med deg en norskregel.

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

4

• DarkPink

4

• morsan

3

• Åsemor

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, det vil jeg tro.

En av våre kongelige sier f. eks. kold og Spanien.

Hun er konsekevnt på det, gitt! Har hørt henne si både Skandinavien og Belgien. det er jo litt komisk, da!

Skrevet

De fleste nålevende har vel lært ay man skal si tjuesju/tjuesyv og ikke sju/syv og tjue.

Hm.. av en eller annen grunn kom svaret ditt to ganger, så jeg trodde du gjentok deg selv, og svarte en gang til.

Skrevet

Sjuogtjue, syvogtyve og sånne tall er det faktisk lenge siden ble forsøkt fjernet fra det norske språk. I radio og tv har de f.eks ikke lov til å si det.

Jeg mener jeg sier både tjuesju og tjuesyv, men aldre sjuogtyve eller syvogtjue, det er så tungt å si. Treogtjue er f.eks mye lettere.

Skrevet

Folk sier vel forskjellig.

På min dialekt sier vi tjuesju, eller sjuåtjue

Skrevet

Ja, det vil jeg tro.

En av våre kongelige sier f. eks. kold og Spanien.

Ja, Sonja er faktisk den minst folkelige i Kongefamilien.

Annonse

Skrevet

Hun er konsekevnt på det, gitt! Har hørt henne si både Skandinavien og Belgien. det er jo litt komisk, da!

Hehe, ikke bare litt. Hun får jo Kåre Willoch til å høres ut som en moderne språkaktivist.

Skrevet

Hehe, ikke bare litt. Hun får jo Kåre Willoch til å høres ut som en moderne språkaktivist.

he he, morsom sammenligning.

Nå hjar ikke jeg inngående kjennskap til oppvekstmiljøet på Smestad i 40-årene, men snakket virkelig folk slik den gangen???

Og uansett: De aller fleste folk blir jo litt påvriket av utviklingen - det var nok bare å sammenligne gamle opptak av Rolf Kirkvaag med dem han gjorde i sine siste leveår, så hørte man jo at det var en viss utvikling! :-)

Skrevet

Evt at krølla slår tung på seg! ;-)

Hehe, kanskje det ja ;-)

Gjest Eller en gjess
Skrevet

Jeg syntes også det var rart å si ei kyr, men etter sterk påvirkning fra min kjære (fra Vestlandet), så høres det helt naturlig ut. jeg sier det faktisk selv også, selv om jeg egentlig sier ei ku.

Det er jo bare helt gramatisk feil da. Blir som å si en hester.

Skrevet

Det er jo bare helt gramatisk feil da. Blir som å si en hester.

Det mente jeg også. Men på Voss (der mannen min kommer fra) har de faktisk ikke noe annet entallsord på det dyret enn KYR). KU det sier de i Bergen, og det er veldig byfint og liksom litt overlegent å si.

Ei kyr og ei kvige - det er det de kaller hodyra der :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...