Gå til innhold

Bør jeg være åpen om at jeg er en distre person

Anbefalte innlegg

Gjest Distre person
Skrevet

Helt fra jeg var liten så har jeg alltid vært distre. Det har vært vanskelig å få med seg beskjeder som har blitt gitt og jeg må ofte spørre om igjen. Det skjer ikke sjeldent at jeg føler meg rimelig dum fordi informasjon har gått over hodet på meg.

Nå er jeg student og engasjerer meg i foreninger og liknende. Det jeg lurer på er om jeg skal være helt åpen om at jeg er rotete og distre, eller om jeg skal la det være?

Jeg har vært undersøkt nevropsykologisk med tanke på ADHD, men det kan ta et halvt år før de resultatene kommer. Uansett utfall så er oppmerksomhet og konsentrasjon noe jeg sliter med.

Jeg tenker at hvis jeg sier at jeg er veldig distre og rotete så vil alle mennesker jeg kommer i kontakt kunne bruke det mot meg. Kanskje jeg blir fratatt oppgaver etc pga dette, oppgaver som jeg kunne ha klart hvis jeg konsentrerte meg ekstra

Samtidig tenker jeg at det ville vært en lettelse å være åpen om mine problemer med å få med meg ting. Men samtidig vil jeg ikke at de skal tenke at det er noe seriøst "gærent"med meg heller. Har opplevd at folk har pratet med overdrevne munnbevegelser fordi de har trodd at jeg var tunghørt.

Hva tenker dere? Kan jeg være et godt bidrag i en forening selv om jeg er distre og må minnes på ting og tang?

Hva synes dere jeg skal gjøre?

Fortsetter under...

Gjest terriner
Skrevet

Jeg ville nok ikke sagt noe,men jobbet litt med meg selv.

Jeg ville straks skrevet ned alle beskjeder i en bok jeg alltid ar med meg i vesken.Benyttet faste plasser og jobbet mye med rutiner

Gjest staedtler
Skrevet

I utgangspunktet tenkte jeg at du kunne si dette med en liten fjert, jeg mener glimt, i øyet, men etter å ha lest videre, blei jeg neimen ikke sikker. Hvis du har faktiske problemer, så vil det trolig merkes, og om du fleiper det vekk, kan du kanskje risikere å bli stempla som "useriøs". Samtidig drøfter du det hele godt sjøl, synes jeg. I en god og åpen organisasjon (hvor stor er den, og hvordan er strukturen? Evt. hvilket verv har du? Har du markert deg på noen måte? Dette må sies å være relevant), bør du kunne verdsettes på andre måter.

I to år irriterte jeg meg grønn over ei jente som kom konstant for seint til møter (noe jeg sjøl har en tendens til, men ikke 20 min. hver bidige gang), men når hun først fikk slått seg til ro, tørka svetta av panna og tatt en slurk Farris, hadde hun jævlig mye bra å bidra med. Dessuten lagde hun fantastisk god eplekake. (Men hennes førstnevnte positive egenskap var viktigst, altså.)

Gjest Distre person
Skrevet

Jeg ville nok ikke sagt noe,men jobbet litt med meg selv.

Jeg ville straks skrevet ned alle beskjeder i en bok jeg alltid ar med meg i vesken.Benyttet faste plasser og jobbet mye med rutiner

Det du nevner nå er det jeg holder på med hele hverdagen. Men allikevel er det vanskelig å få med seg. spesielt når det skjer kontrabeskjeder

Jeg kan skrive ned noe som noen sider, så blir jeg forstyrret, og jeg husker ikke lenger hva som var avtalt.

Eller jeg skriver det opp på feil sted i boka.

Uansett dette tar så ernormt mye krefter å holde styr på ting, at det er ikke bare så enkelt som å "Jobbe med seg selv"

Gjest Distre person
Skrevet

I utgangspunktet tenkte jeg at du kunne si dette med en liten fjert, jeg mener glimt, i øyet, men etter å ha lest videre, blei jeg neimen ikke sikker. Hvis du har faktiske problemer, så vil det trolig merkes, og om du fleiper det vekk, kan du kanskje risikere å bli stempla som "useriøs". Samtidig drøfter du det hele godt sjøl, synes jeg. I en god og åpen organisasjon (hvor stor er den, og hvordan er strukturen? Evt. hvilket verv har du? Har du markert deg på noen måte? Dette må sies å være relevant), bør du kunne verdsettes på andre måter.

I to år irriterte jeg meg grønn over ei jente som kom konstant for seint til møter (noe jeg sjøl har en tendens til, men ikke 20 min. hver bidige gang), men når hun først fikk slått seg til ro, tørka svetta av panna og tatt en slurk Farris, hadde hun jævlig mye bra å bidra med. Dessuten lagde hun fantastisk god eplekake. (Men hennes førstnevnte positive egenskap var viktigst, altså.)

nei, jeg kommer i hvertfall aldri for sent. Det har jeg alltid vært påpasselig med. Men det er et problem at det avtales fra gang til gang hvor og når vi skal møtes. Hvis vi hadde faste tider hadde det vært greiere. Da slapp jeg å sende sms til lederen å spørre om det var riktig at vi skulle møtes på Mandag, noe det ikke var, men på Tirsdag

Jeg har ikke noen problemer med å utføre arbeidsoppgaver,og har stor arbeidsvilje men holder ikke alltid styr på hva vi har blitt enige om.

Skrevet

Jeg tror at du hvis du forteller det til folk, litt sånn i forbifarten og med et smil, uten å lage et kjempeproblem ut av det, vil det være helt allreit og ingen vil tenke at du er "gal" av den grunn. Det å være distre er faktisk et nokså vanlig problem.

Du kan jo si at jeg har vansker med å huske avtaler så vær så snill ikke bli irritert hvis det skjer, men heller hjelp meg ved å minne meg på ting.

Du kan jo alltids innlede med et smil og si: Vel, ikke alle er perfekte, men selv om jeg selv ligger svært nært opp til det, så har jeg faktisk EN vanskelig feil: (osv).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...