Gå til innhold

Fysikalsk medisiner-hva er det?

Anbefalte innlegg

Gjest Går det?
Skrevet

Hva er/gjør en fysikalsk medisiner?

Jeg har et par skuldre som ble operert for inneklemming/trange forhold for snart 2 år siden men som ikke blir bra. Etter et attføringsforsøk på skole er det bare blitt verre. Legen min har "gitt meg opp", det er ikke mer han kan gjøre for meg annet enn å henvise meg til fysioterapi (for n'te gang) sier han. Det ble tatt ny MR av den ene skulderen, men de fant ikke noe galt.

Det er fryktelig deprimerende å gå rundt og verke i disse skuldrene. Kan det være at en fysikalsk medisiner kan være til noe hjelp? Og vet noen om det finnes en oversikt et sted hvor jeg kan finne ut om det er en slik i nærheten?

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke så mye om en slik en, men jeg har vært hos en. De er medisinsk utdannet, altså leger som arbeider med kroppen, muskler, ledd, sener, betennelser og sikkert mye mer. Hvor mye de behandler, vet jeg ikke.

For noen år tilbake var det kun fysikalske medisinere som kunne gi meg diagnosen kronisk bekkenleddsyndrom. Det finnes ikke så mange av dem, og han jeg traff var en meget opptatt mann, som jeg tror drev med mye diagnostisering. For å være ærlig tror jeg du har mer å hente hos manuell terapeuter, kiropraktere, naprapater og folk som driver med medisinsk treningsterapi.

Kanskje akupunktur.

Men det kunne jo vært verdt et forsøk å komme seg til en fysikalsk medisiner for å få en vurdering. Så har du prøvd det. Han jeg kom til gjorde derimot ikke stort annet enn å sjekke meg litt opp og ellers lese det omfattende arbeidet som var gjort på bekkenet mitt fra ulike behandlere i årevis. Ingen har tid i helsevesenet i dag, for å komme med et hjertesukk. Man sendes rundt og rundt og gies opp som du sier. Du vet nok hva jeg snakker om.

Bare psykiatere som har tid...

VH

Gjest Går det?
Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke så mye om en slik en, men jeg har vært hos en. De er medisinsk utdannet, altså leger som arbeider med kroppen, muskler, ledd, sener, betennelser og sikkert mye mer. Hvor mye de behandler, vet jeg ikke.

For noen år tilbake var det kun fysikalske medisinere som kunne gi meg diagnosen kronisk bekkenleddsyndrom. Det finnes ikke så mange av dem, og han jeg traff var en meget opptatt mann, som jeg tror drev med mye diagnostisering. For å være ærlig tror jeg du har mer å hente hos manuell terapeuter, kiropraktere, naprapater og folk som driver med medisinsk treningsterapi.

Kanskje akupunktur.

Men det kunne jo vært verdt et forsøk å komme seg til en fysikalsk medisiner for å få en vurdering. Så har du prøvd det. Han jeg kom til gjorde derimot ikke stort annet enn å sjekke meg litt opp og ellers lese det omfattende arbeidet som var gjort på bekkenet mitt fra ulike behandlere i årevis. Ingen har tid i helsevesenet i dag, for å komme med et hjertesukk. Man sendes rundt og rundt og gies opp som du sier. Du vet nok hva jeg snakker om.

Bare psykiatere som har tid...

VH

Ja, det var helst en vurdering jeg tenkte på, klarer ikke helt å slå meg til ro med at de ikke vet hvorfor det verker. Behandling får jeg jo både her og der, men ingen ting har hjulpet så langt. Jeg får høre med legen neste gang jeg er der.

Takk for svar! :o)

Skrevet

Jeg tror du vil bli vurdert på fysikalsk medisinsk avd en gang til hvis legen sender henvisning. Men de behandler ikke som bugge-jenta sier, bare diagnosterer.

Gjest Går det?
Skrevet

Jeg tror du vil bli vurdert på fysikalsk medisinsk avd en gang til hvis legen sender henvisning. Men de behandler ikke som bugge-jenta sier, bare diagnosterer.

Jeg har ikke vært til vurdering hos fysikalsk medisiner (fant ut på internett at det var noe som het det), men lurte på om det kunne vært noe siden legen min, ortopeden som opererte skuldrene og de fysioterapeutene jeg har vært hos ikke kan si noe om hvorfor det fremdeles verker og evt hva som kan hjelpe. Jeg får be om en henvisning neste gang hos legen.

Takk for svar :o)

Skrevet

Jeg har ikke vært til vurdering hos fysikalsk medisiner (fant ut på internett at det var noe som het det), men lurte på om det kunne vært noe siden legen min, ortopeden som opererte skuldrene og de fysioterapeutene jeg har vært hos ikke kan si noe om hvorfor det fremdeles verker og evt hva som kan hjelpe. Jeg får be om en henvisning neste gang hos legen.

det er ikke bestandig behandling hjelper på selve skaden, men du kan få større forståelse for hva som er galt evnt. hjelp til selvhjelp med tanke på smerte beherskelse....

Skrevet

Jeg har jobbet på en fysikalsk medisinsk avdeling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...