Gå til innhold

Asossiasjon til 27-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mellom svensker og oss nordmenn blir det visst aldri harmoni når det gjelder hver vår måte å uttrykke tall på.

Ikke så rart, for når en svenske sier at noe koster "fem-og-femti", så mener han kr 5,50, mens vi mener kr 55,-. *ler*

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, og det er bare vi nordmenn som skjønner forskjellen :)

Skrevet

Hehe. Jeg glemmer aldri den gangen vi var på korpstur til Sverige (for maange år siden) og stoppa på Morokulien (grensa ved Kongsvinger).

Der lurte Tor på om han skulle kjøpe seg en caps, og han spurte om prisen. "Ni-og-femti", svarte dame. "Niogfemti kroner!" utbrøt Tor. "Nei, da skal jeg ikke ha en sånn!" :o)

Skrevet

Ja, og det er bare vi nordmenn som skjønner forskjellen :)

En svenske sa til meg en gang at han syns danske tall(halvfems osv) var lettere å forstå enn vår måte å angi et tall på.

Skrevet

De sier i det minste fem _och_ femti. Mulig det kommer av en oppvekst sterkt preget av svensk fjernsyn, men jeg synes det høres ganske annerledes ut enn fem-og-femti.

Om danskene kan man bare si at de er klin sprø.

(Jeg sier femtifem og tjuesyv bare sånn til opplysning)

:)

Skrevet

De sier i det minste fem _och_ femti. Mulig det kommer av en oppvekst sterkt preget av svensk fjernsyn, men jeg synes det høres ganske annerledes ut enn fem-og-femti.

"Om danskene kan man bare si at de er klin sprø."

I så fall, franskmennene også :)

Annonse

Skrevet

Svenskene sier ikke "åkk" i dagligtale, de uttaler "och" som å.

Skrevet

En svenske sa til meg en gang at han syns danske tall(halvfems osv) var lettere å forstå enn vår måte å angi et tall på.

;-)

Det hender seg jeg snakker med en del dansker i jobbsammenheng, og når de skal f eks oppgi et telefonnummer til meg, så er det en del som prøver å "fornorske" dette ved å si "femti" istedenfor "halvtreds" osv.

Det morsomme da er at de ofte sier "toti" når de skal si 20 og "firti" for 40! ;-)

Den eneste nordmannen som jeg kan erindre å ha hørt si "firti" er Juster i sketsjen om den sinna mannen og værmeldingen!

Skrevet

;-)

Det hender seg jeg snakker med en del dansker i jobbsammenheng, og når de skal f eks oppgi et telefonnummer til meg, så er det en del som prøver å "fornorske" dette ved å si "femti" istedenfor "halvtreds" osv.

Det morsomme da er at de ofte sier "toti" når de skal si 20 og "firti" for 40! ;-)

Den eneste nordmannen som jeg kan erindre å ha hørt si "firti" er Juster i sketsjen om den sinna mannen og værmeldingen!

Men de "halvtressene" og "tressene" begynner jo ikke før på femti ...

Skrevet

Men de "halvtressene" og "tressene" begynner jo ikke før på femti ...

Ja nettopp! Men mange dansker tror at vi har ulik tellemåte også under 50! ;-)

Skrevet

Ja nettopp! Men mange dansker tror at vi har ulik tellemåte også under 50! ;-)

Ah! I'm in. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...