Gå til innhold

Forsikring når man har lån

Anbefalte innlegg

Gjest gjeldsslave
Skrevet

Jeg og min samboer har huslån i Nordea på 2,2 millioner. Når vi tegnet lånet tegnet vi også forsikring på hverandre gjennom Nordea i Vesta som vil dekke deler av lånet hvis en av oss dør eller blir ufør.

Er dette en forsikring man bør ha? I verste fall hvis en skulle dø kan vi jo bare selge huset? Forsikringen koster ca 800 kr mnd og det føler jeg er litt mye, noen som vet om det er det? Er det evt billigere forsikringer å få som gjør samme nytten?

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis dere er samboere, er ikke nødvendigvis gjeldsforsikring den beste løsningen.

Hvis dere ikke har skrevet testamente, eller har særkullsbarn, vil jo en gjeldsforsirking bare øke arven - som ikke går til den andre.

Gjensidig livsforsikring er et bedre valg for samboere, men hva det koster vet jeg ikke.

skorpionfisken
Skrevet

Det er lurt å ha forsikring som gir hjelp når man står alene økonomisk. Evt for at barna ikke skal arve gjeld.

Vanlig gjeldsforsikring som sletter lånet ved dødsfall/uførhet er ofte veldig dyr. Gruppelivsforsikringer gjennom arbeidsgiver eller fagforeninger er ofte mye billigere. Ofte betaler arbeidsgiver, sånn at du bare betaler en brøkdel i skatt.

Sjekk med arbeidsgivere (begge sin) og fagforeninger om dere har gruppelivsavtaler. Se hvor mye det dekker, og reduser/fjern gjeldsforsikringa tilsvarende.

Mange er overforsikret på det området fordi de ikke tenker over at de er forsikret også gjennom arbeidsgiver.

Skrevet

Om huset er værdt mer enn gjelda så MÅ man jo ikke ha en slik forsikring. Da kan man jo bare selge huset som du sier. Men jeg tror vel jeg ville hatt en liten forsikring så jeg var sikker på å "overleve" i en overgansfase.

For noen år siden vet jeg også at det var et skjæringspunkt på ca. 35 år på om det lønte seg å tegne denne forsikringen i banken eller via et forsikringsselskap. Om dere er yngre bør dere derfor sjekke via et forsikringsselskap.

Dere skal også være oppmerksom på HVEM som får disse pengene om en dør. Om det dekker gjelda går jo bare halvparten til deg. (Forsikringssum på 2,2 mill fører til at gjelda blir borte, og den gjenlevende eier 1,1 mill. Resten går inn i arven fra den andre.)

Dette var i hvertfall noen tanker rundt dette....

Skrevet

Om huset er værdt mer enn gjelda så MÅ man jo ikke ha en slik forsikring. Da kan man jo bare selge huset som du sier. Men jeg tror vel jeg ville hatt en liten forsikring så jeg var sikker på å "overleve" i en overgansfase.

For noen år siden vet jeg også at det var et skjæringspunkt på ca. 35 år på om det lønte seg å tegne denne forsikringen i banken eller via et forsikringsselskap. Om dere er yngre bør dere derfor sjekke via et forsikringsselskap.

Dere skal også være oppmerksom på HVEM som får disse pengene om en dør. Om det dekker gjelda går jo bare halvparten til deg. (Forsikringssum på 2,2 mill fører til at gjelda blir borte, og den gjenlevende eier 1,1 mill. Resten går inn i arven fra den andre.)

Dette var i hvertfall noen tanker rundt dette....

Nei - om man har forsikret HVERANDRE så får man HELE forsikringen til utbetaling - da inngår den ikke i dødsboet til den som døde.

Skrevet

Hvis dere er samboere, er ikke nødvendigvis gjeldsforsikring den beste løsningen.

Hvis dere ikke har skrevet testamente, eller har særkullsbarn, vil jo en gjeldsforsirking bare øke arven - som ikke går til den andre.

Gjensidig livsforsikring er et bedre valg for samboere, men hva det koster vet jeg ikke.

Det er billigere.

Annonse

Skrevet

Nei - om man har forsikret HVERANDRE så får man HELE forsikringen til utbetaling - da inngår den ikke i dødsboet til den som døde.

Men er ikke det livsforsikring, ikke gjeldsforsikring?

Skrevet

Men er ikke det livsforsikring, ikke gjeldsforsikring?

Jo - jeg leste nok ikke skikkelig før jeg svarte - hehe

Skrevet

Jo - jeg leste nok ikke skikkelig før jeg svarte - hehe

Akkurat det jeg ville påpeke. At det kunne være fornuftig med livsforsikring i stedet for gjeldsforsikring:-) I hvertfall være oppmerksom på forskjellene.

Skrevet

Akkurat det jeg ville påpeke. At det kunne være fornuftig med livsforsikring i stedet for gjeldsforsikring:-) I hvertfall være oppmerksom på forskjellene.

mm- sånn gjorde i alle fall vi det -spesielt viktig med voksne særkullsbarn inne i bildet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...