Gå til innhold

her er jeg for en gangs skyld helt på linje med Dhupedal

Anbefalte innlegg

Skrevet

og mot barneombudet:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=138445

Barnehagene blir redusert til "barnepass" - ja? - er det ikke det i utgangspunktet da? - det er ikke MANGE som velger å bruke barnehage om man ikke må det fordi man skal jobbe.

Mange jobber skift og natt - og noen er jo aleneforeldre -og slik barnehagene er i dag -er de jo kun for de som jobber fra 07.30 til 16.30 omtrent - og det er da slett ikke alle. Mange har problemer med å få kabalen til å gå opp og må bruke tanter, søsken , bestemødre -skaffe to biler etc.

At barnhagen, når den først er et sted å oppbevare ungene også har et pedagogisk tilbud - ser jeg på som et pluss, men jeg tror ikke at det er DET de fleste har barna i barnehagen for. - Det er for at man skal få gått på jobb.

Fortsetter under...

Skrevet

Det har jo alltid vært sosialisters ønske å få satt ungene i forvaring slik at de ikke blir utsatt for uheldig påvirkning fra foreldrenes side. Gjennom slike tiltak på man podet inn i dem de rette holdningene og verdiene som er nødvendige for å fungere godt i et sosialistisk samfunn.

fei1365380229
Skrevet

Jeg er veldig for at barnehagen skal ha et pedagogisk innhold, men det kan hende at behovene til et barn kan være litt annerledes sent på kveld og natt enn midt på dagen så jeg tror ikke det må være "læring" til enhver tid i barnehagen.

Jeg syns døgnåpne barnehager hadde vært fint, men tror ikke vi klarer å få det til når de som jobber i barnehagen ikke klarer å ordne et måltid mat der engang.

Skrevet

For oss er barnehagen et BARNEPASStilbud. Vi jobber, og trenger å ha barna et trygt og godt sted mens vi utøver vår borgerplikt. At barnehagen har et pedagogisk innhold er absolutt av det gode, men for oss er det altså barnepass-delen som er aller viktigst.

At det vil komme barnepasstilbud på kveld/natt/tidlig morgen ser jeg som helt naturlig. Det skulle bare mangle! Og det vil jo ikke bli mulig å ha barnet der døgnet rundt, det vil måtte reguleres gjennom max antall timer i strekk - slik det allerede er.

Jeg SER at noen foreldre nok vil utnytte det til f.eks. barnefri, men der må det inn et regelverk som regulerer bruken.

At det ikke allerede finnes barnehager som har utradisjonelle åpningstider er i grunnen veldig merkelig.

Skrevet

Det har jo alltid vært sosialisters ønske å få satt ungene i forvaring slik at de ikke blir utsatt for uheldig påvirkning fra foreldrenes side. Gjennom slike tiltak på man podet inn i dem de rette holdningene og verdiene som er nødvendige for å fungere godt i et sosialistisk samfunn.

Altså, jeg er ikke sosialist, og jeg har ikke noe problem med å se at det er noen som sliter litt med å få hverdagen til å gå opp når man er alene med barn.

Har feks ei venninne som er alenemor, med en barnefar som rett og slett bryr seg katta. Hun jobber i butikk, og det er KUN fordi hun har foreldre som stiller opp, at hun er i stand til å gjøre det. Butikkene får jo lengre og lengre åpningstider for å tilfredsstille oss kunder, og noen må jo jobbe der. Og det er særdeles vanskelig for henne å hente sønnen i barnehagen, som stenger 16.30, når butikken hun jobber i stenger 19.00....

Dette handler IKKE om oppbevaring av barn, som foreldrene ikke gidder å ta bryet med å passe selv, men å tilpasse åpningstidene til virkelighetns verden.

Man trenger jo heller ikke ha sånne åpningstider i alle barnehagene, det hadde helt sikkert holdt med noen få barnehager - hvor de som hadde slike behov søkte inn sine unger.

Og nei, jeg har ikke behov for utvidede åpningstider, men jeg er heldigvis i stand til å se at ikke alle har samme arbeidsforhold og familieforhold som jeg har...

Hva mener DU er alternativet for aleneforeldre som jobber andre tidspunkt enn det barnehagene har åpent?

Skrevet

Jeg så ikke at denne var postet tidligere. Jeg ble litt overivrig, igjen. Men dette er iallfall mitt syn på saken:

Dagens gledelige nyhet.

Endelig en Kunnskapsminister som greier å tenke lengre enn sin egen nese.

Dette har jeg savnet i alle de år jeg har vært alene om omsorgen til mitt barn.

De som uttaler at tidsklemma er oppskrytt, er stort sett to om barna, og kan sjonglere om å være hjemme, når den andre arbeider. De har vært liten forståelse for at bla. aleneforeldre behøver en annen åpningstid i barnehagen.

"Det straffer seg å få barn" - var det en som sa til meg engang. (I et tidligere arbeidsforhold)

Når man er alene er dette veldig vanskelig. Da jeg ble alene med datteren min måtte jeg si opp jobben min, fordi jeg ikke hadde mulighet til å følge opp min arbeidshverdag. Jeg pendlet med bil, (pga. dårlig kollektivforbindelse) to timer, hver dag. Åpningstidene i barnehager i omegn, var ikke tilpasset min arbeidstid. Det var jeg som måtte tilpasse meg den.

Nær familie var selv i arbeid og kunne ikke påta seg å passe min datter på ettermiddagstid, eller i helgene. Da ville de selv ha fri..

Ikke kunne jeg reise så mye i jobben, siden jobben min innebar mye reisevirksomhet, og en til to overnattinger i uken. Hvem skulle passe datteren min da?

Jeg har visst lenge at familier er missfornøyd med åpningstidene i barnehager. Jeg har selv sittet i Samarbeidsutvalg, der vi fikk presset gjennom vedtak om å endre lukketiden fra 16 - 1645. Et styr uten like, som er en helt annen sak, men det vitner om hvor vanskelig en slik sak er.

Jeg er glad Djupedal nå setter fokus på dette problemet. Det vitner om at den nye Regjeringen tenker andre tanker, som inkluderer andre grupper enn den tradisjonelle småbarnsfamilien, og som ingen Regjering før dem har gjort.

- printa

Annonse

Skrevet

Jeg så ikke at denne var postet tidligere. Jeg ble litt overivrig, igjen. Men dette er iallfall mitt syn på saken:

Dagens gledelige nyhet.

De som uttaler at tidsklemma er oppskrytt, er stort sett to om barna, og kan sjonglere om å være hjemme, når den andre arbeider. De har vært liten forståelse for at bla. aleneforeldre behøver en annen åpningstid i barnehagen.

"Det straffer seg å få barn" - var det en som sa til meg engang. (I et tidligere arbeidsforhold)

Når man er alene er dette veldig vanskelig. Da jeg ble alene med datteren min måtte jeg si opp jobben min, fordi jeg ikke hadde mulighet til å følge opp min arbeidshverdag. Jeg pendlet med bil, (pga. dårlig kollektivforbindelse) to timer, hver dag. Åpningstidene i barnehager i omegn, var ikke tilpasset min arbeidstid. Det var jeg som måtte tilpasse meg den.

Nær familie var selv i arbeid og kunne ikke påta seg å passe min datter på ettermiddagstid, eller i helgene. Da ville de selv ha fri..

Ikke kunne jeg reise så mye i jobben, siden jobben min innebar mye reisevirksomhet, og en til to overnattinger i uken. Hvem skulle passe datteren min da?

Jeg har visst lenge at familier er missfornøyd med åpningstidene i barnehager. Jeg har selv sittet i Samarbeidsutvalg, der vi fikk presset gjennom vedtak om å endre lukketiden fra 16 - 1645. Et styr uten like, som er en helt annen sak, men det vitner om hvor vanskelig en slik sak er.

Jeg er glad Djupedal nå setter fokus på dette problemet. Det vitner om at den nye Regjeringen tenker andre tanker, som inkluderer andre grupper enn den tradisjonelle småbarnsfamilien, og som ingen Regjering før dem har gjort.

- printa

Helt enig med deg! - men Venstre har også tenkt de tankene - bare sånn for å ha sagt det! hehe

Skrevet

Altså, jeg er ikke sosialist, og jeg har ikke noe problem med å se at det er noen som sliter litt med å få hverdagen til å gå opp når man er alene med barn.

Har feks ei venninne som er alenemor, med en barnefar som rett og slett bryr seg katta. Hun jobber i butikk, og det er KUN fordi hun har foreldre som stiller opp, at hun er i stand til å gjøre det. Butikkene får jo lengre og lengre åpningstider for å tilfredsstille oss kunder, og noen må jo jobbe der. Og det er særdeles vanskelig for henne å hente sønnen i barnehagen, som stenger 16.30, når butikken hun jobber i stenger 19.00....

Dette handler IKKE om oppbevaring av barn, som foreldrene ikke gidder å ta bryet med å passe selv, men å tilpasse åpningstidene til virkelighetns verden.

Man trenger jo heller ikke ha sånne åpningstider i alle barnehagene, det hadde helt sikkert holdt med noen få barnehager - hvor de som hadde slike behov søkte inn sine unger.

Og nei, jeg har ikke behov for utvidede åpningstider, men jeg er heldigvis i stand til å se at ikke alle har samme arbeidsforhold og familieforhold som jeg har...

Hva mener DU er alternativet for aleneforeldre som jobber andre tidspunkt enn det barnehagene har åpent?

Jeg innser at samfunnet er slik at det kan være nødvendig med barnepass også om natten.

Så det må gjerne etableres et slikt tilbud, under visse forutsetninger.

Jeg tror barn trenger en annen ramme enn en barnehage når de skal gå til sengs om kvelden.

Hvordan man skal ordne en slik barnehage for å unngå at barn blir kasteballer, vet jeg ikke, men...jaja...du skjønner..

Skrevet

Jeg innser at samfunnet er slik at det kan være nødvendig med barnepass også om natten.

Jeg tror barn trenger en annen ramme enn en barnehage når de skal gå til sengs om kvelden.

Hvordan man skal ordne en slik barnehage for å unngå at barn blir kasteballer, vet jeg ikke, men...jaja...du skjønner..

Jeg skjønner :-)

Jeg mener å huske at det finnes slike nattbarnehager i Sverige. Og det er helt klart at det krever andre lokaliteter enn vanlige barnehager. Sannsynligvis ikke like store krav til utearelaer, for eksempel ;-) Og hvordan det best løses må du ikke spørre meg om. Jeg reagerte bare litt på at du fremstilte det som om det var et politisk behov, og ikke et reelt behov.

At alle barnehager skal ha åpent til alle døgnets tider er en utopi.

Og jeg mener absolutt at det bør være maks oppholdstid i barnehager. På samme måter som det finnes reguleringer mht arbeidstid for oss som har vokst ut av bleiene.

Skrevet

Dette høres ut som en god ide.

Og jeg skjønner ikke at det skulle være verre for et barn å være hjemme om dagen, og i barnehagen om kvelden, enn omvendt. Dermed skjønner jeg heller ikke dette argumentet om "kennel".

Selvsagt er barnehage et barnepasstilbud. Barnehagen er først og fremst til for foreldrene, slik at de kan jobbe og tjene penger. Hovedhensikten med barnehage er ikke at barna skal lære så fantastisk mye der, selv om det selvsagt er et pluss om de lærer noe der.

Men det bør jo være regler om hvor mange timer et barn kan være der i strekk, men det er det vel allerede.

Skrevet

Helt enig med deg! - men Venstre har også tenkt de tankene - bare sånn for å ha sagt det! hehe

Venstre er et godt alternativ til SV *s*

Skrevet

Jeg skjønner :-)

Jeg mener å huske at det finnes slike nattbarnehager i Sverige. Og det er helt klart at det krever andre lokaliteter enn vanlige barnehager. Sannsynligvis ikke like store krav til utearelaer, for eksempel ;-) Og hvordan det best løses må du ikke spørre meg om. Jeg reagerte bare litt på at du fremstilte det som om det var et politisk behov, og ikke et reelt behov.

At alle barnehager skal ha åpent til alle døgnets tider er en utopi.

Og jeg mener absolutt at det bør være maks oppholdstid i barnehager. På samme måter som det finnes reguleringer mht arbeidstid for oss som har vokst ut av bleiene.

Da blir vi vel enige der også...litt mye enighet nå, synes jeg.

Men altså; hvis kaksene skal slenge fra seg jævlungene sine i barnehage full time, og betale seg ut av det..blir det litt for meget. Og når det kommer ut av barnehagen blir de sent til Geilo eller oppover der..det har de allerede begynt med står det i avisen.

Skrevet

Men altså; hvis kaksene skal slenge fra seg jævlungene sine i barnehage full time, og betale seg ut av det..blir det litt for meget. Og når det kommer ut av barnehagen blir de sent til Geilo eller oppover der..det har de allerede begynt med står det i avisen.

Ja litt for mye enige nå, men det er neppe noe å frykte, vi finner heeeelt sikkert noe å være dypt uenige om snart ;-)

Og altså - skal alt sosialistene foreslå bli bra for kaksene da? Først skattelette og så barnehager med enda lengre åpningstider! Hehehe....

Neida. Jeg er i grunnen helt enig i at unger har godt av å se foreldrene sine litt av og til også. Men det er ikke alltid like lett å konkurrere med barnehagen, dessverre. Som Bella (5 år) sa da hun begynte i barnehagen etter jul: Jeg har ikke savnet barnehagen, men alle ungene jeg kan leke med der!

Samfunnet har endret seg kraftig fra da jeg var liten, og det var plenty av unger i gata :-( Og Bella kommer til å gå på SFO til høsten, selv om jeg skal være hjemme i barselpermisjon - fordi det er kjekkest for henne. Men jeg kommer ikke til å være førstemann som leverer og siste som henter.

Annonse

Skrevet

Dagens gledelige nyhet.

- printa

Det har man ihvertfall en forskjell mellom KrF og den nåværende regjeringen: Det er ikke nødvendigvis snakk om å straffe de som ikke er to voksne og to barn.

"............................................."

Skrevet

Det er sant - det bør være "roligere" omgivelser med tv-stue for barnetv og kveldsmat - og hyggelige soverom med bøker og noen som leser fra dem :-)

Skrevet

Venstre er et godt alternativ til SV *s*

Veldig ;)

Skrevet

Du har rett i det :o)

Men barn i barnhage på nattestid sover vanligvis og er ikke mottakelig for propaganda da :-)

Skrevet

Det har man ihvertfall en forskjell mellom KrF og den nåværende regjeringen: Det er ikke nødvendigvis snakk om å straffe de som ikke er to voksne og to barn.

"............................................."

Inkluderende politikk, det er det vi vil ha ;)

Nå skal vi se SV slår til for full kraft igjen, med sine kjærnesaker. Til H store forargelse.

Det gleder meg.

fei1365380229
Skrevet

Inkluderende politikk, det er det vi vil ha ;)

Nå skal vi se SV slår til for full kraft igjen, med sine kjærnesaker. Til H store forargelse.

Det gleder meg.

Det nytter ikke bare å snakke da, man må gjennomføre også :)

fei1365380229
Skrevet

Det som kommer til å skje er vel at de som har behov for det må søke den ene barnehagen i kommunene som har døgnåpent. Det vil jo bli sånn at man kan ikke ha barnet mer enn så og så mange timer i barnehage i uken selvom barnehagen er åpen hele døgnet. Det kan jo ikke bli sånn at hvis mor og far har lyst på en heisatur så slenger de ungen i barnehagen :).

Barnehagene må inneholde noe mer av det et vanlig hus inneholder som tv, sofa, seng osv. Dette fungerer bra i Sverige, men så er jo det et litt mer utbygget sosialt land enn oss også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...