Gå til innhold

Fødselspenger

Anbefalte innlegg

Gjest luremegpå
Skrevet

Hei

Har for tiden utbetalt fødselspenger etter fødsel i sommer. Noen som vet om jeg opparbeider meg rett til arbeidsledighetstrygd etter at fødselspengeperioden er over. Hadde ikke jobb før jeg gikk ut i permisjon men hadde opparbeidet meg rettigheter til å få fødselspenger hver måned.

Skrevet

Hadde du rett på dagpenger før du gikk ut i permisjon så skal du kunne fortsette på den påbegynte perioden nå.

Hvis ikke vil det følge de vanlige reglene om du har rett til dagpenger:

"Du må ha mottatt arbeidsinntekt som arbeidstaker eller fri-lanser tidligere år.

Du må ha fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i siste avsluttede kalenderår (i fjor),

eller minst 3 G i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene.

Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2005 utgjør det kr 60 699)."

Fødselspengene teller ikke som lønn, men dersom du med vanlig arbeidsinntektslønn kommer inn under kravene vil fødselspengene kunne telle med i _hvor mye_ du får utbetalt.

Dersom du bare fortsetter på forrige periode, uten å ha vært i arbeidslivet i mellomtiden, vil du ikke kunne få ny beregning der fødselspengene teller med.

Forvirrende, jepp :) Dette er slik jeg har skjønt det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...