Gå til innhold

Til dere som har flyttet langt med hele familien

Anbefalte innlegg

Gjest Flyttfot
Skrevet

Vi er en familie på 4 (2 voksne, to barn i barnehagealder) som skal flytte - knapt 100 mil.

Far har fått seg jobb på det nye stedet, mor har jobb som hun skal "ta med" (hjemmekontor). Barna har ikke fått barnehageplasser, men det antas å gå i orden når vi finner datoen vi vil flytte.

Fars nye jobb starter 1. mars, og han jobber fullt i den gamle jobben fram til ny jobb starter.

Vi er veldig usikre på hvordan vi best ordner oss i forhold til dette. Altså, hvordan vi går fram i forhold til boplass osv.

Jeg har tenkt meg en løsning der far flytter på hybel i begynnelsen, og at han leter etter hus. (Vi har hus vi skal selge der vi bor i dag, dette er veldig, veldig lettsolgt.) Far liker ikke tanken på å være så langt unna barna (og mor, da), det er ikke mulig å ukependle uten å ruinere familiens økonomi fullstendig.

Far ser heller for seg at hele familien flytter samtidig, til en leid leilighet. Og at vi - sammen - leter etter ny bolig å kjøpe. Mor ser veldig mørkt på dette med å flytte 2 ganger, og i tillegg har man da utfordringen med barna i forhold til barnehage.

Hvordan har dere andre gjort dette?

Skrevet

Jeg hadde nok gått for det siste alternativet. Dere trenger jo ikke å flytte ordentlig ikke i den midlertidige leiligheten? Ta med det viktigste/det som trengs for at dere trives, og la resten stå på f.eks et lager inntil dere har kjøpt hus.

Hvor lenge mente du i tilfelle at mannen din skulle bo på hybel? Og skal du pakke/flytte ut alene av det nåværende huset mens han er 100 mil unna? Jeg hadde nok flyttet i samlet skokk først som sist, ja.

Skrevet

Det finnes ikke tjenesteboliger i tilknytning til din manns, nye jobb da?

Noen har det, og det ville kunne gjort overgangen for dere mye enklere.

Fylkeskommunale eller kommunale boligere, for en periode.

Når det gjelder barnehageplass, ville jeg allerede nå tatt kontakt med den kommunen dere skal flytte til, og forhørt meg om mulighet for plass.

Uff, ja det er mye styr i en sånn overgang.

Jeg har flyttet med et barn, og det er mye praktisk som skal på plass, før man føler at ting ordner seg.

Gjest Flyttfot
Skrevet

Det finnes ikke tjenesteboliger i tilknytning til din manns, nye jobb da?

Noen har det, og det ville kunne gjort overgangen for dere mye enklere.

Fylkeskommunale eller kommunale boligere, for en periode.

Når det gjelder barnehageplass, ville jeg allerede nå tatt kontakt med den kommunen dere skal flytte til, og forhørt meg om mulighet for plass.

Uff, ja det er mye styr i en sånn overgang.

Jeg har flyttet med et barn, og det er mye praktisk som skal på plass, før man føler at ting ordner seg.

Nei, det er ikke boliger til hans jobb.

Barnehageplass ordner seg, vi må bare bestemme oss for hvor vi skal bo.

Takk for svar!

Gjest Flyttfot
Skrevet

Jeg hadde nok gått for det siste alternativet. Dere trenger jo ikke å flytte ordentlig ikke i den midlertidige leiligheten? Ta med det viktigste/det som trengs for at dere trives, og la resten stå på f.eks et lager inntil dere har kjøpt hus.

Hvor lenge mente du i tilfelle at mannen din skulle bo på hybel? Og skal du pakke/flytte ut alene av det nåværende huset mens han er 100 mil unna? Jeg hadde nok flyttet i samlet skokk først som sist, ja.

Jeg så nok for meg at han skulle bo på hybelen til vi hadde et nytt hus på hånda. I min optimistiske verden ville det kanskje ha vært 2-3 måneder, men det vet jeg jo ikke.

Og det med å pakke: Jeg tenkte meg nok kanskje at vi skulle bruke påska til pakke alt som ikke blir brukt ofte, og at et flyttebyrå skulle pakke resten.

Skrevet

Jeg hadde nok fulgt fars idé her også - jeg hadde villet vært med på alle visninger etc. selv også. Man kan vel leie i samme område man kjøper - slik at man ikke behøver å bytte barnhage?

Ring kommunen og hør hvilke barnhager som "tilhører" hvilke bodistrikt, se og let på kart og gjør dere kjent.

Gjest Flyttfot
Skrevet

Jeg hadde nok fulgt fars idé her også - jeg hadde villet vært med på alle visninger etc. selv også. Man kan vel leie i samme område man kjøper - slik at man ikke behøver å bytte barnhage?

Ring kommunen og hør hvilke barnhager som "tilhører" hvilke bodistrikt, se og let på kart og gjør dere kjent.

Men er det ikke i overkant brutalt å flytte først til en bolig, så videre til en annen bolig bare noen små måneder senere?

Hm, skjønner ikke hvorfor det bare er meg som synes det er voldsomt å flytte...:-(

:-)

Skrevet

Men er det ikke i overkant brutalt å flytte først til en bolig, så videre til en annen bolig bare noen små måneder senere?

Hm, skjønner ikke hvorfor det bare er meg som synes det er voldsomt å flytte...:-(

Som sagt: Dere trenger jo ikke flytte helt inn i den midltertidige leiligheten? Trenger ikke fylle opp skuffer og skap bare for noen måneder.

Gjest Flyttfot
Skrevet

Som sagt: Dere trenger jo ikke flytte helt inn i den midltertidige leiligheten? Trenger ikke fylle opp skuffer og skap bare for noen måneder.

Nei akkurat det skjønner jeg jo, jeg tenker mer på dette med å knytte seg til nytt sted/rives opp fra noe.

Skrevet

Neida - ikke om alle instilt på det - vi bodde på et rom og bad mens vi bygde en hel sommer - 2 voksne og 2 barn. Ungene ser på den tiden som vanvittig koselig - vi hadde ikke tv eller telefon eller noe. Vi bare sov og spiste der. Om kvelden satt vi på trappa og kikket på stjernene :) hehe

Skrevet

Nei akkurat det skjønner jeg jo, jeg tenker mer på dette med å knytte seg til nytt sted/rives opp fra noe.

Et HJEM er der hvor foreldrene er:-) såpass har jeg lært av livet!

Gjest Flyttfot
Skrevet

Neida - ikke om alle instilt på det - vi bodde på et rom og bad mens vi bygde en hel sommer - 2 voksne og 2 barn. Ungene ser på den tiden som vanvittig koselig - vi hadde ikke tv eller telefon eller noe. Vi bare sov og spiste der. Om kvelden satt vi på trappa og kikket på stjernene :) hehe

Høres jo riktig så idyllisk ut!

Men vi flytter fra et sted der ungene (og vi) trives fantastisk godt, der vi alle har venner og et kjent miljø. Jeg tenker litt slik at det kanskje er nok belastning bare det å flytte, om man ikke skal flytte 2 ganger på kort tid?

Er jeg bare pinglete?

Gjest Flyttfot
Skrevet

Et HJEM er der hvor foreldrene er:-) såpass har jeg lært av livet!

Klart - men man må jo forholde seg til ytre rammer også, uansett hvor mye man har foreldre der.

Skrevet

Høres jo riktig så idyllisk ut!

Men vi flytter fra et sted der ungene (og vi) trives fantastisk godt, der vi alle har venner og et kjent miljø. Jeg tenker litt slik at det kanskje er nok belastning bare det å flytte, om man ikke skal flytte 2 ganger på kort tid?

Er jeg bare pinglete?

Ja, du er pinglete - unger tåler såpass - når de likevel må flytte! :)

Gjest Flyttfot
Skrevet

Ja, du er pinglete - unger tåler såpass - når de likevel må flytte! :)

Sukk, da må jeg kanskje bare gi meg, da...

Skrevet

Sukk, da må jeg kanskje bare gi meg, da...

Ja, når mann' din og flisa har sagt det - så må du nok det! *s*

Gjest Flyttfot
Skrevet

Ja, når mann' din og flisa har sagt det - så må du nok det! *s*

Ikke sant????!!!

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...