Gå til innhold

IQ-test - hjelp meg noen.

Tante Tea, på tur med en Toller c',)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 9 år kom med en IQ-test som jeg ikke er i stand til å finne ut av. Har grubla og grubla, men nei. Den ligger utafor det jeg fatter.

Hvilket tall mangler her?

24 24 24

33 ?? 33

15 42 15

Dere smarte og flinke og intelligente og...

Hjelp!

Skrevet

6

Javel, tusen takk.

Men hvorfor 6?

Jeg er like lite klok jeg...

Skrevet

Tverrsummen er 6

Ja, selvfølgelig i hvert tall, og hver linje har da tverrsum 18, eller 9 om man summerer den.

Da kan jeg altså putte inn hvasomhelst som gir tverrsum 6, for eksempel 33? 42? 24? 51? 15?

Virker ikke logisk på meg at det har så mange løsninger da.

Gjest BattleClown
Skrevet

Javel, tusen takk.

Men hvorfor 6?

Jeg er like lite klok jeg...

Hvis man legger sammen de tre tallene horisontalt eller vertikalt, så er det meningen at man skal få 72, 6 er derfor det tallet som mangler i midten for å oppnå dette.

Skrevet

Ja, selvfølgelig i hvert tall, og hver linje har da tverrsum 18, eller 9 om man summerer den.

Da kan jeg altså putte inn hvasomhelst som gir tverrsum 6, for eksempel 33? 42? 24? 51? 15?

Virker ikke logisk på meg at det har så mange løsninger da.

Det er faktisk en barneoppgave.

Jeg føler meg lite intelligent nå ja...

Skrevet

Hvis man legger sammen de tre tallene horisontalt eller vertikalt, så er det meningen at man skal få 72, 6 er derfor det tallet som mangler i midten for å oppnå dette.

Tusen takk.

Der kom altså både tallet og forklaringen.

Tenk at der er så lett når noen kan tenke for en.

Føler meg som en idiot her. Det var en oppgave i et barneblad...

Skrevet

Tusen takk.

Og jeg sitter altså på en haug med studiepoeng jo. I realfag!

*skjemmes litt ja*

Kanskje jeg tenkte for komplisert, at det var for enkelt?

*trøster meg selv*

Skrevet

Og jeg sitter altså på en haug med studiepoeng jo. I realfag!

*skjemmes litt ja*

Kanskje jeg tenkte for komplisert, at det var for enkelt?

*trøster meg selv*

Kjenner igjen det der - jeg synes det er mye lettere å klare "middels"-oppgaven som Jola Sigmond presenterer i Dagbladet på lørdager enn "enkel"-oppgaven! ;-)

Skrevet

Det er faktisk en barneoppgave.

Jeg føler meg lite intelligent nå ja...

Etter å ha forklart det for min datter så forstår hun det lett. Hun ler av meg nå....

Mamma, det var jo bare å plusse sammen jo...

Gjest BattleClown
Skrevet

Tusen takk.

Denne type IQ-test er jeg ikke så glad i, og hele cluet er vel å "tenke som en IQ-test". Men det er sjelden jeg møter på problemer i den virkelige verden som krever at jeg finner "det neste tallet" :)

Denne type IQ-test fungerer for eks ikke på folk som lever i stammer i Amazonas osv, for de er vant til å løse problemer i fellesskap.

Folk som skal bli jagerflypiloter pleier visstnok å "pugge" IQ-tester for å bli vant til tenkemåten før de tar viktige prøver.

Det handler mest om å være smart innenfor gitte rammer :)

Skrevet

Denne type IQ-test er jeg ikke så glad i, og hele cluet er vel å "tenke som en IQ-test". Men det er sjelden jeg møter på problemer i den virkelige verden som krever at jeg finner "det neste tallet" :)

Denne type IQ-test fungerer for eks ikke på folk som lever i stammer i Amazonas osv, for de er vant til å løse problemer i fellesskap.

Folk som skal bli jagerflypiloter pleier visstnok å "pugge" IQ-tester for å bli vant til tenkemåten før de tar viktige prøver.

Det handler mest om å være smart innenfor gitte rammer :)

Som vanlig er det bare å pugge metodikken. Mange blir fort kløppere på å løse slike. Det fins hele bøker fulle av slike oppgaver.

Jeg har -ikke- tålmodighet, og finner ingen tilfredsstillelse i slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...