Gå til innhold

Trenger interiør-hjelp! ;-)

Anbefalte innlegg

Gjest står bom fast

Vi har nettopp kjøpt oss hus, der kjøkkenet er helt hvitt, og flisene er helt hvite. Kjøkkenet er pent og vi har ikke tenkt å skifte det ut...MEN vi syns det blir for mye hvitt!

Går det an å male fliser? I såfall, hva maler man dem med?

Og er det noen som har tips til hvilken farge som kunne gjort seg sammen med et hvitt kjøkken?

Kjøkkenet er i litt "gammeldags/romantisk" stil....

Vi elsker alt som er antikk...så stål og iskalde farger er ikke helt oss...

Noen tips? Vi står bom fast....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214418-trenger-interi%C3%B8r-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj - så moro! Her har du masse muligheter!!!

Det første er at du kan ha alt mulig av tilbehør i én farge. Min første tanke er at rødt er kult; du kan ha røde duker, røde tallerkener, røde håndklær, rødt håndtak på bestikket, rød tørkerullholder osv, osv. Men om du liker det som er antikt er kanskje rødt litt for heftig. Blått er også fint, og blå er en sympatisk farge på den måten at man veldig lett kan kombinere ulike nyanser. Dessuten er blå en trivelig farge (og i gamle dager brukte man ofte blått på kjøkkenet for å holde fluene borte). Hvitt kan jo brukes til alt, så brunt eller grønt eller hvilken farge du enn måtte ønske deg kan passe til det!

Hvis flisene dine er keramikkflis som har glasert overflate kan man male mønster på dem, og evt på kjøkkenskapene også. Å male hele flisoverflaten er jeg redd for at ikke vil bli bra, du vil lett få penselstriper eller småbobler i malingen.

Så moro med nytt kjøkken - meg vil også! :D Kos deg! :)

Har hørt det går an å male flser. Vet ikke hva slags maling som brukes, så hør på en fargehandel.

Hmmm, litt av et luksusproblem dette :o) Alle farger går sammen med hvitt, så her er det bare å velge. Personlig ville jeg ha hatt en dempet gul farge.

Gjest eggehvitt

Du kan godt male flisene ja!

Jeg har gjort det selv, med meget bra resultat! Først vasket jeg med salmiakk, deretter med kraftvask. Grunnet med heftgrunn og malte deretter ca tre strøk med blank oljemaling.

Dette er ca fire år siden, og det ser like bra ut enda. Tåler alt av fett og oppvasksprut og skrubbing ved rengjøring.

MEN-jeg valgte å male alt eggehvitt, både vegger, fliser og innredning, og kunne ikke ha tenkt meg noen annen farge enn det. Derfor kan jeg desverre ikke gi deg noen råd ang fargevalg...

Dvs, en kortvegg og tre fliser malte jeg limegrønt:) Og har selvsagt matchende marimekkogardiner og annet stæsj i lime/gult.

Lykke til!

Mvh

Gjest "Nicket" du ønsker å benytte

Male flisene går helt fint!! min mor gjorde det for et par år siden!

viktig å vaske bort ALT fett som er på de.. bruk masse salmiakk. først må du grunne med en slags heft grunn (husker ikke helt hva slags, men det er ikke vanlig. den er grovere tror jeg)

også finnes det en eller annen type maling som passer for fliser. huske rselvfølgelig ikke hva det heter heller, men min mor spurte på jernia og fikk alt hun trengte og resultatet ble kjempebra. Hun malte med hvitt over mønstrede fliser i mørke farger, og det ble kjempe fint.

men om jeg ikke husker feil så skulle denne malingen tørke i 1,5 døgn, så maten måtte vi lage i mikroen en ukes tid, så det ikke skulle bli fettflekker på flisene.

farge kan jeg ikke hjelpe til med, for jeg liker det minimalistisk. har selv hvitt kjøkken med hvite fliser, men benkeplata er lys grå, og det synes jeg er stilig til hvitt.

Gjest "Nicket" du ønsker å benytte

Du kan godt male flisene ja!

Jeg har gjort det selv, med meget bra resultat! Først vasket jeg med salmiakk, deretter med kraftvask. Grunnet med heftgrunn og malte deretter ca tre strøk med blank oljemaling.

Dette er ca fire år siden, og det ser like bra ut enda. Tåler alt av fett og oppvasksprut og skrubbing ved rengjøring.

MEN-jeg valgte å male alt eggehvitt, både vegger, fliser og innredning, og kunne ikke ha tenkt meg noen annen farge enn det. Derfor kan jeg desverre ikke gi deg noen råd ang fargevalg...

Dvs, en kortvegg og tre fliser malte jeg limegrønt:) Og har selvsagt matchende marimekkogardiner og annet stæsj i lime/gult.

Lykke til!

Mvh

ååå det hørtes kult ut med limegrønt på noen fliser!!

jeg har limegrønt som detalj i stua/kjøkkenet jeg og!

Annonse

Jeg har kremfarget kjøkken og flisene er i brunt/grått, det er liksom litt mønster/sjatteringer i dem, jeg syns den fargen er utrolig fin til det hvite. Malte fliser syns jeg ikke høres fint ut, går ut fra det er fliser på vegg det er snakk om, og det er vel ikke så mye som skal til for å skifte dem?

Jeg er tilhenger av at når jeg først skal gjøre noe skal det gjøres skikkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...