Gå til innhold

Wanna-be-kakser! Vennepar som er slitsomme å være sammen med.....

Anbefalte innlegg

Gjest litt lei i dag
Skrevet

Hei,

da jeg var liten vokste jeg opp med ei jente som var ganske lik meg. Vi hadde det topp sammen, og selvom vi kom fra forskjellige kår, så gikk vi svært godt overens.

Jeg er fra det man kan kalle "overklassen" - men er i dag sterkt i mot materialisme og stor rikdom. Jeg er altså blitt ganske annerledes enn det jeg har vokst opp med.

Min venninne var fra helt vanlige kår. I dag derimot, er hun blitt svært opptatt av alt som heter status, dyre biler, klær,hus etc etc....Alt skal være bedre enn det alle andre har, og aller helst dyrest. Hun innrømmer at hun ikke har råd til alle de dyre klærne hun kjøper, og når jeg spør om hvorfor hun har blitt slik så sier hun at det er viktig med kvalitet - men innrømmer at det er et slags press i vennekretsen.

Hun er utdannet førskolelærer, han er snekker. Hun innrømmer oig at hun aller helst ville hatt en mann som var advokat - og at hun selv burde blitt lege.

Jeg og min kjære, som har et avslappet forhold til penger, og som elsker alt av gamle saker og ting og som handler klær like så greit på H&M som dyre merkeklær, syns det er slitsomt å være sammen med disse. Min venninne ig meg har utviklet oss svært forskjellig, men har likevel "noe" som binder oss litt sammen.

Men for å være ærlig holder jeg på å bli sprø! At denne venninnen sitter der og later som hun er en kakse, og gir seg ut for å være en (hun kaller seg selv for en kakse) - til meg, som er vokst opp i det miljøet, det syns jeg bare er latterlig. Jeg pleier ikke si henne i mot, men jeg ler litt når jeg kommer for meg selv.

I sommer spurte hun meg hvor jeg hadde kjøpt den fantastiske kjolen jeg hadde på meg! Joda, den er lekker den...og hun trodde den kostet et par tusen. Jeg likte å se dem få hakeslipp da jeg fortalte at den var kjøpt på Fretex for 150 kroner....

Så, nå er mitt spørsmål...Hva gjør man med slike mennesker som er så opptatte av å fremstå som noe de ikke er? Og hvordan takle dette? Stort sett ler jeg , men jeg har i det siste begynt å irritere meg grenseløst - og særlig fordi min mann holder på å bli galv av det også. De snakker kun om status, penger og hvor flotte de e g e n t l i g er...

Noen råd? Og nei, jeg har ikke lyst å kutte ut en barndomsvenninne....men har fryktelig lyst å få øynene opp på henne.

Forøvrig på slutten her, som en litt morsom greie, må jeg nevne at de kjører rundt i en Renault Laguna - 98 modell - og i følge dem er det slike biler kaksene har.....

Yeah.

Fortsetter under...

Gjest collett
Skrevet

Alle har vel noen slike "venner".... Skjønner godt hva du mener med at dette er vanskelig å forholde seg til.

Synes du skal si det til henne. På en grei måte sier du at du ikke har interesse av å prate om materielle ting hele tiden.

Hvis ikke hun skjerper seg ville jeg faktisk kuttet henne ut gradvis. Livet er for dyrebart til å bruke tid på mennesker som ikke har noe mer verdifullt å komme med.

Skrevet

Herregud!!

For det første.. hun er førskolelærer og han er snekker? Hvor får de alle disse pengene fra da?

Ta henne med på en tur til den verste slummen i Afrika eller Thailand eller noe sånt. Og da mener jeg ikke en sånn tur der man bor på et fancy hotell, og går i gatene og trasker mens man sier "uffda, stakkars" om de prostituerte 10-åringene som reker der.

Gjest litt lei i dag
Skrevet

Snobb!

Så du syns JEG er en snobb altså? Vel, du tar feil, men takk for innspill. Kakse!

Skrevet

Jeg synes dere høres passe tåpelige ut hele hurven.

Annonse

Gjest litt lei i dag
Skrevet

Herregud!!

For det første.. hun er førskolelærer og han er snekker? Hvor får de alle disse pengene fra da?

Ta henne med på en tur til den verste slummen i Afrika eller Thailand eller noe sånt. Og da mener jeg ikke en sånn tur der man bor på et fancy hotell, og går i gatene og trasker mens man sier "uffda, stakkars" om de prostituerte 10-åringene som reker der.

De har lån til oppover ørene...for å se det sånn. Og der får de pengene fra. De "later" derimot som om de tjener ekstremt bra i de yrkene de har....

Helt vanvittig spør du meg ;-)

Gjest litt lei i dag
Skrevet

Jeg synes dere høres passe tåpelige ut hele hurven.

Hehe, ja kanskje det. Godt vi ikke er dine venner, sant..

Skrevet

Hehe, ja kanskje det. Godt vi ikke er dine venner, sant..

Ja, jeg er i grunnen ganske glad for det:-)

Skrevet

Jeg hadde en slik venninne som du har. Folk med forholdsvis lav inntekt og er stormannsgale i tillegg, er en dårlig kombinasjon. Hver gang hun ville snakke om alt det dyre og flotte de skulle kjøpe eller hadde kjøpt, begynte jeg å snakke om noe annet. Men hun tok ikke hintet.

Etter hvert hadde vi mindre og mindre felles, så vennskapet døde av seg selv.

Gjest Snobb i toppen? :P
Skrevet

Du formulerer deg på en merkelig måte. Du nevner mange ganger at det er du som kommer fra pengesterk hjem. det er du som burde være snobb. Hva har det med saken å gjøre? At du dermed kan le av alle andre som er snobb, fordi du kunne vært det, men ikke er det...?

Liker ikke snobber jeg heller da.

Skrevet

Jeg har valgt riktig stil jeg da;)

Meget romslig økonomi, faktisk litt "kaksete", men lever enkelt og holde lav profil.

Trives med det, fordi mine venner har en mer vanlig økonomi.

Gjest "Nicket" du ønsker å benytte
Skrevet

har et vennepar som dine venner.. hvis vi er der å spiser middag MÅ hun nevne i forbifarten at teppet koster 30.000 og cognacen kostet 600kr. og ja vi vet at teppet kostet 30.000... du har sagt det MANGE ganger før. og de har ikke spesielt høylønte yrker de heller.

hvis jeg skal skryte av pris, så er det fordi jeg fikk tingen veldig billig!! synes det er en bragd i dette samfunnet jeg!

men jeg har kuttet gradvis ut, selv om det er en barndomsvenn. men har det veldig hyggelig når vi er sammen nå som det er så sjelden, for da får jeg ikke dette kakse pratet oppi halsen.

kanskje et tips? være sammen sjeldnere, så blir det hyggeligere når dere først er sammen.

Annonse

Skrevet

De har lån til oppover ørene...for å se det sånn. Og der får de pengene fra. De "later" derimot som om de tjener ekstremt bra i de yrkene de har....

Helt vanvittig spør du meg ;-)

Kjenner til det. Broren min var "gift" med en meget fin familie en stund. Alt dreide seg om penger og luksus uten at de egentlig hadde for mye av det (naboimponatoreffekten). Vel der de kjøpte Simo Classic dypvogn til 12.000 (?) måtte vi velge annerledes. Vel, mannen min er tusenkunstner og kan fikse så og si alt. Glemmer ikke jenta vår var liten. Vi hadde dårlig råd og kjøpte en barnevogn på loppings. Den var kjempefin, men manglet et hjul. mammen min fikk et understell gratis og sveisa. Dette var en flott italiensk vogn med nydelig mønster. Glemmer ikke uttrykket til et meget "fint" inngiftet familiemedlem. Gud for en lekker vogn! Hvor har dere kjøpt den? Tror haka skulle dette under knærne da vi fortalte opphavet.

Vel dette var satt litt på spissen, men var ikke et enkelttilfelle. Har mange smileepisoder fra den tiden.

Skrevet

Må si meg litt enig med en under her med at jeg ikke forstår hvor i historien det kreves at det er du som er fra et møblert hjem.

Skrevet

Noen snobber oppover, og noen snobber nedover. Begge deler er igrunn like tåplig.

Skrevet

Noen snobber oppover, og noen snobber nedover. Begge deler er igrunn like tåplig.

riktig gjennom førte kakser det der, iallefall med tanke på bil valg *host*

Skrevet

Det kan lett bli sånn, det har kanskje gnaget på henne opp gjennom årene så nå er hun helt hyper i å gjøre det motsatte.

Ta det opp, kanskje på en forståelsesfull måte - gjerne over en vinflaske - at hun kanskje kan roe iallefall _litt_ ned. Og skulle det ikke hjelpe så er det vel ikke stort annet å gjøre enn å la vennskapet dø hen.

Man vokser ofte fra hverandre.

Gjest litt lei i dag
Skrevet

Må si meg litt enig med en under her med at jeg ikke forstår hvor i historien det kreves at det er du som er fra et møblert hjem.

Joda, skjønner den...

Jeg syns bare folk generelt driter seg ut når de prøver å være noe de ikke er, overfor dem som faktisk ER det, om du skjønner.

I mitt tilfelle er vi relativt pengesterke og kunne så absolutt "kakset" oss, og dette vet jo våre venner. Hvorfor sitter de da og gjør seg til latter på den måten? derfor ville jeg ha frem min bakgrunn - og nåværende situasjon (uten at vi gidder blafre med sedler eller skryte av noe som helst)

Gjest Snobb i toppen?
Skrevet

Joda, skjønner den...

Jeg syns bare folk generelt driter seg ut når de prøver å være noe de ikke er, overfor dem som faktisk ER det, om du skjønner.

I mitt tilfelle er vi relativt pengesterke og kunne så absolutt "kakset" oss, og dette vet jo våre venner. Hvorfor sitter de da og gjør seg til latter på den måten? derfor ville jeg ha frem min bakgrunn - og nåværende situasjon (uten at vi gidder blafre med sedler eller skryte av noe som helst)

For meg virker det mere som at du skryter av hvor mye penger du egentlig har. Ellers hadde det ikke vært noe poeng å nevne det igjen og igjen og igjen, Du er nok litt skapsnobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...