Gå til innhold

Hobby-elektriker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg skulle slå på lyset her på PC-rommet, så kom det et bittelite smell og lyset ble borte. Har skiftet ut alle pærene, men det hjalp ikke.

Har en slik spotsak oppi taket med 3 spotter i.

Hva kan ha skjedd, må jeg ha drevne fagfolk?

Fortsetter under...

Skrevet

Kanskje det var sikringen som gikk?

Nei, har sjekket sikringene også, dessuten virker jo maskina her, og alle lys i andre rom.

Skrevet

Vet du om det er lavspennings-spotter? I såfall kan det ha vært sikringen i transformatoren som gikk. Den får du i såfall neppe fikset uten å bytte den ut, med mindre transformatoren har utskiftbar sikring.

"............................................."

Skrevet

Vet du om det er lavspennings-spotter? I såfall kan det ha vært sikringen i transformatoren som gikk. Den får du i såfall neppe fikset uten å bytte den ut, med mindre transformatoren har utskiftbar sikring.

Oi, dette ble komplisert for en enkel sjel. Hvordan vet jeg om jeg har lavspennings-spotter, og hva er og hvor er transformatoren?

Skrevet

Oi, dette ble komplisert for en enkel sjel. Hvordan vet jeg om jeg har lavspennings-spotter, og hva er og hvor er transformatoren?

Trafoen er mellom spottene og en strømkilde, et eller annet sted. Hvis tilkoblingen til spottene er over takplatene, så tipper jeg at de er lavspent-spotter. Hvis ledningen(e) går fra spottene og rett i en stikkontakt, uten trafo mellom, så er de ikke lavspente.

Eller *slår seg i pannen* : Titt på pærene - det skal stå på dem om de er 230V eller 12/24V.

"..............................................."

Annonse

Skrevet

Trafoen er mellom spottene og en strømkilde, et eller annet sted. Hvis tilkoblingen til spottene er over takplatene, så tipper jeg at de er lavspent-spotter. Hvis ledningen(e) går fra spottene og rett i en stikkontakt, uten trafo mellom, så er de ikke lavspente.

Eller *slår seg i pannen* : Titt på pærene - det skal stå på dem om de er 230V eller 12/24V.

Det er sånt kjæresten min tror alle vet. Jeg er da for f*** ikke elektroingeniør!

Skrevet

Det er sånt kjæresten min tror alle vet. Jeg er da for f*** ikke elektroingeniør!

"Jeg er da for f*** ikke elektroingeniør!"

Det er for f**n ikke jeg heller :-)

Jeg vet jo også at stigbøylen sitter i kneet, selv om jeg ikke er lege...:-)

"........................................."

Skrevet

"Jeg er da for f*** ikke elektroingeniør!"

Det er for f**n ikke jeg heller :-)

Jeg vet jo også at stigbøylen sitter i kneet, selv om jeg ikke er lege...:-)

"........................................."

*Host*

Skrevet

Ledningene er helt usynlig, så jeg aner ikke hvor de går. Strømkilden ligger vel mellom meg og naboen, mellom betongen. Jeg har en dimmebryter på veggen, med usynlige ledninger fra den også.

På pæra står det 230V

Skrevet

Ledningene er helt usynlig, så jeg aner ikke hvor de går. Strømkilden ligger vel mellom meg og naboen, mellom betongen. Jeg har en dimmebryter på veggen, med usynlige ledninger fra den også.

På pæra står det 230V

Ok, da er det ikke lavspent-spotter.

Neste mulighet: Sikringen i dimmeren har gått. Den kan byttes.

Skrevet

*Host*

Eller var det ambolten...? Nei...den er jo i underlivet...hmmm...podagra'n...?

".............................................."

Skrevet

Ok, da er det ikke lavspent-spotter.

Neste mulighet: Sikringen i dimmeren har gått. Den kan byttes.

Javel, takk for hjelpen Nå har jeg skrudd fra hverandre dimmeren, og der ser det ut som det er en sikring ja. Får den ikke ut, selv om det er en liten plastdings som det ser ut som man skal trekke den ut med. Får prøve og ta den ut og ta den med i morgen for å kjøpe en ny. Ser ut som nr på sikringen er F1.25A så jeg kan jo spørre etter det.

Er det farlig og holde på i den dimmebryteren for å dra ut sikringen?

Annonse

Skrevet

Javel, takk for hjelpen Nå har jeg skrudd fra hverandre dimmeren, og der ser det ut som det er en sikring ja. Får den ikke ut, selv om det er en liten plastdings som det ser ut som man skal trekke den ut med. Får prøve og ta den ut og ta den med i morgen for å kjøpe en ny. Ser ut som nr på sikringen er F1.25A så jeg kan jo spørre etter det.

Er det farlig og holde på i den dimmebryteren for å dra ut sikringen?

Så lenge du ikke stikker noe av metall lenger inn enn for å ta ut sikringen, så er det ikke farlig. Den saken du drar ut kan forøvrig sitte ganske godt, så det kan hende du må bruke en tang. Så er det jo bare å se på sikringen om den har gått.

Skrevet

Så lenge du ikke stikker noe av metall lenger inn enn for å ta ut sikringen, så er det ikke farlig. Den saken du drar ut kan forøvrig sitte ganske godt, så det kan hende du må bruke en tang. Så er det jo bare å se på sikringen om den har gått.

Den var god, bare og se på sikringen om den har gått. Bra du har høye tanker om meg...hehe.

Jeg har dratt den ut nå, men for meg er det bare to dingser som ligger i den jeg dro ut som har metall i begge ender.

Jeg får ta de med på en butikk i morgen.

Skrevet

Den var god, bare og se på sikringen om den har gått. Bra du har høye tanker om meg...hehe.

Jeg har dratt den ut nå, men for meg er det bare to dingser som ligger i den jeg dro ut som har metall i begge ender.

Jeg får ta de med på en butikk i morgen.

Inni en glassikring er det en tynn metalltråd som går fra den ene enden til den andre. Hvis denne er røket (altså, hvis det er to tråder) så er sikringen gåen.

Skrevet

Inni en glassikring er det en tynn metalltråd som går fra den ene enden til den andre. Hvis denne er røket (altså, hvis det er to tråder) så er sikringen gåen.

Aha, da var det derfor jeg ikke kunne se, denne er nemlig ikke av glass. Kan ikke se noen tynne tråder, og ikke går det og dra fra hverandre med de metalldingsene heller.

Skrevet

teskje/spiseskje, host,.. hark

ja ja bare det hjelper...

Skrevet

Aha, da var det derfor jeg ikke kunne se, denne er nemlig ikke av glass. Kan ikke se noen tynne tråder, og ikke går det og dra fra hverandre med de metalldingsene heller.

alt har sin forklaring....

Skrevet

det skal ikke gå an å dra de metall endene fra hverandre

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...