Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Perpetum mobile? Nope.

"....................................."

Skrevet

Perpetum mobile? Nope.

"....................................."

Det var det jeg trodde, men mannen min påstod at joooo, det finnes...

:-)

Skrevet

Det var det jeg trodde, men mannen min påstod at joooo, det finnes...

:-)

Det gjør ikke det, i ordets rette forstand. I teorien "finnes" det nok av idéer til "maskiner" som kan gå lenge "av seg selv", men en evighetsmaskin er hinsides all fornuftig tolkning av det vi har av vitenskap :-)

"................................................"

Annonse

Skrevet

Enhver maskin må ha energi i en eller annen form for å gå. Hvis den skal kunne gå evig, må den skape sin egen energi. Men i følge Einsteins teorier, kan ikke energi skapes (mengden av energi i universet er konstant), og dermed kan ikke evighetsmaskinen eksistere.

Skrevet

Enhver maskin må ha energi i en eller annen form for å gå. Hvis den skal kunne gå evig, må den skape sin egen energi. Men i følge Einsteins teorier, kan ikke energi skapes (mengden av energi i universet er konstant), og dermed kan ikke evighetsmaskinen eksistere.

Det var omtrent noe i den duren jeg også trodde :-)

Gjest Evigheeten
Skrevet

På skolen lærte vi at den ikke finnes.

Men denne karen her påstår ihvertfall å ha oppfunnet den, og den har vært vist på Discovery og omtalt i media verden over.

Ikke vet jeg, men du får lese og tro hva du vil! :-)

http://www.galleri-finsrud.no/presse/presse.html

Husker det var et innslag om denne mannen om maskinen på nyhetene for flere år siden. Om den enda går av seg selv etter 5-6 år, må den da være en "evighet"smaskin?

Skrevet

Husker det var et innslag om denne mannen om maskinen på nyhetene for flere år siden. Om den enda går av seg selv etter 5-6 år, må den da være en "evighet"smaskin?

Det er ikke så enkelt.

Noe kan gå "til evig tid" uten at det er en evighetsmaskin som sådan.

For at det skal kunne betegnes som en evighetsmaskin, så må man samtidig utelukke at maskinen tilføres noe som helst av energi for å få den til å fungere.

Herunder er termisk energi (varme) og endringer i termisk energi, sentripetalkraft og endringer i denne samt tyngdekraft og endringer av denne (jordrotasjonen kan bidra her, og månens endring i tiltrekningskraft) osv.

Og det er en av årsakene til at det kan lages maskiner som ser ut til å fungere i all evighet uten tilførsel av energi, selv om det faktisk ikke er korrekt.

Skrevet

Den går hit den går dit

den går rundt en liten bit

och den startar på et kick

det e en makalös manick!

Annonse

Skrevet

Den går hit den går dit

den går rundt en liten bit

och den startar på et kick

det e en makalös manick!

Jaaaa. Dene makalöse maniken,- den skulle jeg gjerne hatt - som videosnutt eller på cd...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...