Gå til innhold

Hjelp! EU-kontroll, avgass!

Anbefalte innlegg

Gjest Wiggolo
Skrevet

1993 Nissan diesel med målt for mye avgass!! Ellers alt ok på kontrollen! veldig avh. av bilen - hvordan og til hvilken pris kan dette fikses så målingen bedres? Har noen peiling og evt tips?

Fortsetter under...

Skrevet

Bør ikke koste all verden. Rart de ikke fikset dette der hvor du tok EU-kontrollen. Det tar ikke så lang tid. Ring et merkeverksted og spør, det er det enkleste.

Skrevet

Når det gjelder bensinbiler, så kan mye by/køkjøring medføre at motoren soter en del ned, og avgassene blir høyere.

Dette kan løses enkelt ved å ta en "langkjøring" (5-6 mil) der du kjører på litt høyt turtall (3-4000 rpm).

Litt usikker på om dette også vil fungere for dieselbiler, men det ville ikke forundre meg.

Det andre alternativet er selvfølgelig å levere bilen inn på et verksted å få de til å justere den der.

Men har du kjørt mye småkjøring uten langkjøring innimellom i det siste, så lønner det seg uansett å ta en liten langtur mtp avgassene.

Gjest Wiggolo
Skrevet

Bør ikke koste all verden. Rart de ikke fikset dette der hvor du tok EU-kontrollen. Det tar ikke så lang tid. Ring et merkeverksted og spør, det er det enkleste.

Ok, takk for raskt svar.. Er litt i beit for kash for øyeblikket... Januar sucks! :)

Gjest Wiggolo
Skrevet

Når det gjelder bensinbiler, så kan mye by/køkjøring medføre at motoren soter en del ned, og avgassene blir høyere.

Dette kan løses enkelt ved å ta en "langkjøring" (5-6 mil) der du kjører på litt høyt turtall (3-4000 rpm).

Litt usikker på om dette også vil fungere for dieselbiler, men det ville ikke forundre meg.

Det andre alternativet er selvfølgelig å levere bilen inn på et verksted å få de til å justere den der.

Men har du kjørt mye småkjøring uten langkjøring innimellom i det siste, så lønner det seg uansett å ta en liten langtur mtp avgassene.

Langkjøring? Tusen takk for hjelpen!! Skal prøves også! :)

Hva skulle vi gjort uten dere på DOL som kan mye om det meste?? :) :)

Skrevet

Hva er dette for slags maskulin mystikk? Mener du det, kjøre langtur for å justere avgass?

Jeg kjører utelukkende knallkorte turer i rykk og napp, så du vil kanskje anbefale etpar lange turer uansett, for bilens velvære så å si?

Altså, dere menn... hvordan får dere greie på sånt som dette? I det hele tatt, hva er det for slags underlig verden dere bor i?

Beklager, det ble mange spørsmål på en gang - og selv om menn 'som kjent' bare fikser en ting om gangen... vil du gjøre et forsøk? ;-)

:-)

Annonse

Skrevet

Hva er dette for slags maskulin mystikk? Mener du det, kjøre langtur for å justere avgass?

Jeg kjører utelukkende knallkorte turer i rykk og napp, så du vil kanskje anbefale etpar lange turer uansett, for bilens velvære så å si?

Altså, dere menn... hvordan får dere greie på sånt som dette? I det hele tatt, hva er det for slags underlig verden dere bor i?

Beklager, det ble mange spørsmål på en gang - og selv om menn 'som kjent' bare fikser en ting om gangen... vil du gjøre et forsøk? ;-)

he-he....motor (først og fremst som en del av en motorsykkel, men også som en del av bilen) har alltid vært av interesse for meg.

Spør ikke om hvorfor, men jeg tror det har med fart og spenning å gjøre (dog utfolder jeg meg på bane, og ikke på veien:-).

En motor som ikke får gått seg ordentlig varm, og ikke får kjørt seg litt ut på turtallet av og til, vil avsette en del avleiringer (sot mm) i ulike deler av motoren.

Dette vil redusere effektiviteten på forbrenningen, som igjen øker de ulike avgassene. Den går rett og slett ikke så rent og effektivt som den kan gjøre, om den er "renere" innvendig.

Ikke noe "hokus pokus" i det - bare ren logikk:-)

Så for bilens velvære har den så absolutt godt av en liten langtur i ny og ne. Da blir du også en "grønnere" billist:-)

Skrevet

Langkjøring? Tusen takk for hjelpen!! Skal prøves også! :)

Hva skulle vi gjort uten dere på DOL som kan mye om det meste?? :) :)

Bare hyggelig:-)

Håper det hjelper. Det hjalp i hvert fall fatter'n da han var i samme situasjon med sin Ford - dog var det en bensinbil.

Men som sagt - jeg ville tro at det samme prinsippet også vil gjelde for dieselbiler, selv om jeg ikke vet om det er like effektivt - ei heller om en dieselmotor faktisk trenger litt hyppigere avgassjustering enn en bensinmotor.

Det er faktisk en av ulempene med dieselmotorer. Selv om de er rimligere på forbruket, så trenger de litt oftere service.

Skrevet

Forholdet mellom mann og maskin er intenst og viktig, nærmest symbiotisk (?). Hvis maskinen ikke går som den skal, blir mannen urolig og utilpass. Sånn er det.

Skrevet

he-he....motor (først og fremst som en del av en motorsykkel, men også som en del av bilen) har alltid vært av interesse for meg.

Spør ikke om hvorfor, men jeg tror det har med fart og spenning å gjøre (dog utfolder jeg meg på bane, og ikke på veien:-).

En motor som ikke får gått seg ordentlig varm, og ikke får kjørt seg litt ut på turtallet av og til, vil avsette en del avleiringer (sot mm) i ulike deler av motoren.

Dette vil redusere effektiviteten på forbrenningen, som igjen øker de ulike avgassene. Den går rett og slett ikke så rent og effektivt som den kan gjøre, om den er "renere" innvendig.

Ikke noe "hokus pokus" i det - bare ren logikk:-)

Så for bilens velvære har den så absolutt godt av en liten langtur i ny og ne. Da blir du også en "grønnere" billist:-)

Hvis du sier det er logisk innenfor et motorisert univers, får jeg bare ta ordene dine til etterretning.

I mitt hode derimot, kan jeg tenke tvert om: At alt mulig rart inni der blir overopphetet på lange turer, og at det derfor er best pleie for bilen å bli kjørt korte, små turer som lunker bilen pent og pyntelig.

Men nå vet jeg altså bedre. Biler er maskuline dyr som har godt av å få svettet skikkelig.

PS: Jeg har ikke rosemalt lakk eller små blondeputer i baksetet.

Skrevet

Hvis du sier det er logisk innenfor et motorisert univers, får jeg bare ta ordene dine til etterretning.

I mitt hode derimot, kan jeg tenke tvert om: At alt mulig rart inni der blir overopphetet på lange turer, og at det derfor er best pleie for bilen å bli kjørt korte, små turer som lunker bilen pent og pyntelig.

Men nå vet jeg altså bedre. Biler er maskuline dyr som har godt av å få svettet skikkelig.

"PS: Jeg har ikke rosemalt lakk eller små blondeputer i baksetet."

Ikke en aldri så liten miniatyrhund i hattehylla heller?

Skrevet

Forholdet mellom mann og maskin er intenst og viktig, nærmest symbiotisk (?). Hvis maskinen ikke går som den skal, blir mannen urolig og utilpass. Sånn er det.

Dette kan uttrykkes på flere og ganske sikkert sublime måter - men jeg er en enkel kvinne og velger å si det som det er:

Når Menn svinger redskaper, skrur litt, kommenterer motorlyd, informerer om teknologi og framkomstmidler, heiser seil, kjøper Viktige Verktøy, treffer andre Menn og slår av en prat om Menns Maskuline Verden... ah...

Skrevet

"PS: Jeg har ikke rosemalt lakk eller små blondeputer i baksetet."

Ikke en aldri så liten miniatyrhund i hattehylla heller?

Ikke i det hele tatt.

Bilen er i det hele tatt svært maskulin, og jeg regner i grunnen med at her ligger grunnen til at den fortsatt går - i ren sympati overfor og en slags tanke om å beskytte en forsvarsløs kvinne.

Annonse

Skrevet

Ikke i det hele tatt.

Bilen er i det hele tatt svært maskulin, og jeg regner i grunnen med at her ligger grunnen til at den fortsatt går - i ren sympati overfor og en slags tanke om å beskytte en forsvarsløs kvinne.

Min bil er overhodet ikke maskulin, så jeg satser på at den glir gjennom morgendagens EU-kontroll i ren søsterlig solidaritet med dens feminine eierienne:)

Skrevet

Min bil er overhodet ikke maskulin, så jeg satser på at den glir gjennom morgendagens EU-kontroll i ren søsterlig solidaritet med dens feminine eierienne:)

Nå leste jeg først 'herskerinne', men slike preferanser har jeg vel ikke hørt om engang, tror jeg.

Lykke til med testen!

Skrevet

Dette kan uttrykkes på flere og ganske sikkert sublime måter - men jeg er en enkel kvinne og velger å si det som det er:

Når Menn svinger redskaper, skrur litt, kommenterer motorlyd, informerer om teknologi og framkomstmidler, heiser seil, kjøper Viktige Verktøy, treffer andre Menn og slår av en prat om Menns Maskuline Verden... ah...

Det er fasinerende med kvinner som til tross for distanse til teknologi og maskin, likevel besitter en intuitiv forståelse for den maskuline sameksistensen som utspilles i slike situasjoner.

Skrevet

Det er fasinerende med kvinner som til tross for distanse til teknologi og maskin, likevel besitter en intuitiv forståelse for den maskuline sameksistensen som utspilles i slike situasjoner.

Det må være veldig praktisk og fornuftig mht til gjensidig forståelse og ditto innsikt i det å ha preferanser for eget kjønn, men guuuud så kjedelig :)

Skrevet

Jeg foretrekker som regel maskuline settinger og samtaler (sålenge det ikke dreier seg om puppe-sikling), framfor interiør og moter :)

Gjest Wiggolo
Skrevet

Bare hyggelig:-)

Håper det hjelper. Det hjalp i hvert fall fatter'n da han var i samme situasjon med sin Ford - dog var det en bensinbil.

Men som sagt - jeg ville tro at det samme prinsippet også vil gjelde for dieselbiler, selv om jeg ikke vet om det er like effektivt - ei heller om en dieselmotor faktisk trenger litt hyppigere avgassjustering enn en bensinmotor.

Det er faktisk en av ulempene med dieselmotorer. Selv om de er rimligere på forbruket, så trenger de litt oftere service.

Verd et forsøk uansett! Takk igjen... Går det ok på kontrollen - selges helv....! ;o)

Skrevet

Der beskrev du det godt - men dog på en kvinnelig måte:-)

Og for så å gi deg litt ytterligere teknisk innsikt så kan jeg da (litt overforenklet) videre informere om at:

En motor skaper mye overskuddsvarme (grunnet forbrenningen i sylinderne, og mekanisk friksjon). Derfor må den bli varm. Og for ikke å få et for stort behov for kjøling (det blir dyrt og tungt), så designes motoren og alle dens komponenter for å fungere best i et visst temperaturområde.

Mekaniske deler utvider seg også i varme, så tilpasningen er designet og produsert med tanke på beste ytelser når arbeidstemperatur er oppnådd.

Motoroljen er også designet for å ha best smøregenskaper og viskositet ("flyteevne") i arbeidstemperaturområdet.

Derfor fungerer motoren absolutt best når det er varm. Da har den høyest effektivitet, og forurenser minst.

Hvis du belaster motoren hardt når den er kald, så vil du slite motoren vesentlig mer enn når den er varm. Derfor skal du aldri presse den før den har blitt varm, og heller aldri ruse den opp i turtall.

For de aller fleste av oss gutter så var vel dette noe vi lærte lenge før vi fikk sertifikatet:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...