Gå til innhold

Hva blir mnd. lønnen?

Anbefalte innlegg

Gjest jobbsøkerinnen
Skrevet

Det står i stillingsannonsen at inntekten er på 275000 i året. Er dette inkl. feriepenger slik at det blir mindre enn 1/12 av dette i mnd? Eller er det for 12 mnd?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er ikke lov å inkludere feriepenger i lønnen. Men du får jo ikke lønn i 12 måneder, men 11, siden du ikke får lønn i ferien. Så du kan antakelig dele på 11.

Skrevet

Det er ikke lov å inkludere feriepenger i lønnen. Men du får jo ikke lønn i 12 måneder, men 11, siden du ikke får lønn i ferien. Så du kan antakelig dele på 11.

Min årslønn deles på 12.

Skrevet

Min årslønn deles på 12.

Får du betalt i ferien da?

Skrevet

Får du betalt i ferien da?

Ja, jeg får jo betalt i ferien,- det er vel feriepenger - blir som regel vanlig lønn uten skatt i mai, og med halv skatt i november? Feriepengene er en komplisert utregning på lønnslippen, som jeg aldri orker å prøve å skjønne ;-)

Skrevet

Normalt får du lønn i 11 måneder (der feriepengene til neste år er fratrukket den månedlige bruttolønnen og settes opp som "feriepengegrunnlag"). Så utbetales feriepenger den 12. måneden (vanligvis i juni eller begynnelsen av juli).

Første året du er i jobb (hvis du f.eks begynner 1. januar), så vil du ikke få utbetalt feriepenger fra din nye arbeidsgiver det året. Du får da kun 11 måneder lønn det året, så fremt du tar ut ferien din det året - for det har du uansett krav på (men da uten lønn i de ukene du tar ferie).

Har du hatt en annen jobb året før, så vil du få feriepenger utbetalt fra dem - så lenge du ikke allerede fikk de utbetalt som en del av sluttoppgjøret når du sluttet der.

Når man oppgir en årslønn, så er det det du får som brutto lønn over 1 år - inklusive feriepengene.

Deler du det på 12 så blir det riktig for å finne din brutto månedslønn.

Feriepengene betaler du ikke skatt av når de blir utbetalt, men de inngår i beregningsgrunnlaget for den årsskatten du totalt skal betale.

Derfor fordeles ditt samlede skattetrekk for et år på 10,5 måneder (halv skatt i desember).

Annonse

Skrevet

Normalt får du lønn i 11 måneder (der feriepengene til neste år er fratrukket den månedlige bruttolønnen og settes opp som "feriepengegrunnlag"). Så utbetales feriepenger den 12. måneden (vanligvis i juni eller begynnelsen av juli).

Første året du er i jobb (hvis du f.eks begynner 1. januar), så vil du ikke få utbetalt feriepenger fra din nye arbeidsgiver det året. Du får da kun 11 måneder lønn det året, så fremt du tar ut ferien din det året - for det har du uansett krav på (men da uten lønn i de ukene du tar ferie).

Har du hatt en annen jobb året før, så vil du få feriepenger utbetalt fra dem - så lenge du ikke allerede fikk de utbetalt som en del av sluttoppgjøret når du sluttet der.

Når man oppgir en årslønn, så er det det du får som brutto lønn over 1 år - inklusive feriepengene.

Deler du det på 12 så blir det riktig for å finne din brutto månedslønn.

Feriepengene betaler du ikke skatt av når de blir utbetalt, men de inngår i beregningsgrunnlaget for den årsskatten du totalt skal betale.

Derfor fordeles ditt samlede skattetrekk for et år på 10,5 måneder (halv skatt i desember).

Ahh - takk for den.

Jeg visste at man skulle dele på 12 og ikke 11 som mallet sier under her, men jeg orket ikke helt å tenke nok til å begrunne det :)

Skrevet

Det blir feil. Du skal dele på 12 for å finne ut hva som blir din brutto månedslønn.

Men det første året i jobb blir litt "spesielt" siden arbeidsgiveren er forpliktet til å sette av feriepenger for deg til neste år. Dog er det likevel en del av lønna, men den blir utbetalt året etter som nettopp "feriepenger".

Tar du ikke ferie det første året, så vil du få utbetalt 12 måneders lønn + oppsparte feriepenger til neste år - hvilket vil si at du da egentlig har fått lønn og oppsparte feriepenger tilnærmet likt 13 måneder for 1 års arbeid.

Dette er litt grovt forklart (ikke minst fordi du får feriepenger for 5 uker nå), men sånn nogenlunde riktig.

Gjest Persille
Skrevet

Det blir feil. Du skal dele på 12 for å finne ut hva som blir din brutto månedslønn.

Men det første året i jobb blir litt "spesielt" siden arbeidsgiveren er forpliktet til å sette av feriepenger for deg til neste år. Dog er det likevel en del av lønna, men den blir utbetalt året etter som nettopp "feriepenger".

Tar du ikke ferie det første året, så vil du få utbetalt 12 måneders lønn + oppsparte feriepenger til neste år - hvilket vil si at du da egentlig har fått lønn og oppsparte feriepenger tilnærmet likt 13 måneder for 1 års arbeid.

Dette er litt grovt forklart (ikke minst fordi du får feriepenger for 5 uker nå), men sånn nogenlunde riktig.

Det er ikke alle som har fem ukers ferie :)

Skrevet

Det er ikke alle som har fem ukers ferie :)

Det har du helt rett i - og da blir også "regnestykket" enklere og mer korrekt:-)

Gjest Persille
Skrevet

Det har du helt rett i - og da blir også "regnestykket" enklere og mer korrekt:-)

Det enkleste er å dele oppgitt årslønn på 12, og deretter gange med 11 - da får man reell årslønn.

Inkl. feriepenger blir regnestykket:

(årslønn/12)*11 + (årslønn * 0,102)

I dette tilfellet;

(275.000/12)*11 = 252.083

275.000*0,102 = 28.050

Totalt altså 280.133 - litt mer enn oppgitt årslønn :)

Skrevet

Det enkleste er å dele oppgitt årslønn på 12, og deretter gange med 11 - da får man reell årslønn.

Inkl. feriepenger blir regnestykket:

(årslønn/12)*11 + (årslønn * 0,102)

I dette tilfellet;

(275.000/12)*11 = 252.083

275.000*0,102 = 28.050

Totalt altså 280.133 - litt mer enn oppgitt årslønn :)

Flink er du:-)

Gjest Persille
Skrevet

Flink er du:-)

*blush*

Jeg måtte jo sette meg inn i dette når jeg skulle ansette folk - men jeg er jammen ikke sikker på at det blir helt riktig alltid....

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...